Marie Wall Almquist, Lärarförbundets ordförande i Malmö.
Till startsidan
Annat Malmö stad vill testa att undervisa tre terminer i stället för två. Men frågan är om det är lagligt. Nu begär kommunen svar från regeringen.
– Tre terminer skulle bland annat ge ett kortare sommarlov och dämpa det kunskapstapp som det långa sommarlovet för med sig, säger Sara Wettergren (L), skolkommunalråd i Malmö.
Malmö vill undersöka effekterna av detta i ett småskaligt pilotprojekt för två-tre grundskolor.
– Tanken är att tre terminer skulle främja kunskapsutvecklingen och framför allt stärka de barn som inte pratar svenska i hemmen, säger hon.
Första steget är att ta reda på om det är genomförbart rent lagligt. Frågan är om grundskolenämnden i Malmö får göra undantag från två paragrafer i skollagen:
En försöksverksamhet med tre terminer skulle nämligen innebära ett avsteg från paragrafen som säger att ett läsår ska bestå av en vårtermin och en hösttermin.
Skollagen säger också att betygssättning ska göras i slutet av en termin.
– Vad gäller betygssättning vill grundskolenämnden i Malmö ha möjlighet att prova olika alternativ till när och hur ofta betyg ska sättas under ett läsår, säger Sara Wettergren.
– Det här är ett nytänkande som- om vi får tillåtelse-kräver en djupare utredning och måste i så fall bygga på nära samarbete mellan alla intressenter.
Nytänkande säger du, Amerikanska Gymnasiet i Göteborg har ju redan infört något som kan liknas vid ett treterminers-system?
– Ja, men deras lösning håller sig inom skollagen. Där är skolåret indelat i tre perioder och bygger i korthet på att skolan ruckat veckorna mellan loven. Betygssystemet där vilar på tvåterminssystemet, säger Sara Wettergren.
Hon har inga förhoppningar att få något svar från regeringen förrän tidigast i höst.
– Nu ligger allt fokus på att hantera coronasmittan, så jag har full förståelse för att det kan dröja.
Marie Wall Almquist, Lärarförbundets ordförande i Malmö, menar att det är lärarkompetens och hög kvalitet i undervisningen som gör verklig skillnad för elevers lärande.
– Då blir den stora utmaningen att komma till rätta med bristen på utbildade lärare och att ge förutsättningar som gör att lärarna stannar i yrket.
Lärarförbundet är naturligtvis alltid intresserade av att diskutera det som kan göra skolan i Malmö bättre, men i det här fallet har professionen inte bjudits in till dialog. Det är avgörande att lärarna på deltagande skolor stöder idén.
Marie Wall Almquist, Lärarförbundets ordförande i Malmö.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Elever som stör ordningen, hotar, misshandlar eller kränker lärare måste möta tydliga följder”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”