Varje fredagsförmiddag har fritidspersonalen fyra timmar gemensam planeringstid.
Till startsidan
Varje fredagsförmiddag har fritidspersonalen gemensam planeringstid. Från vänster: Hannes Persson, Matilda Andersson och Cathis Williams.
Planeringshaveriet Varje fredag har alla lärare i fritidshem i Tollarps skola drygt fyra timmar avsatt för planering i arbetslagen. Det har stor betydelse för att kunna nå på djupet och utveckla verksamheten, förklarar Cathis Williams.
Ring igen efter 10.45 på måndag, då har jag egen planeringstid.
Det svarar Cathis Williams, lärare i fritidshem, när jag ringer och frågar om en intervju om vikten av att få tid för att planera fritidshemmets verksamhet.
Totalt har hon sex timmar i veckan avsatt för planering för fritidshemmet.
Varje fredagsförmiddag planerar all fritidspersonal tillsammans på Tollarps skola i Kristianstad. Tiden som är avsatt är fyra timmar och en kvart för fritidshemmens arbetslag och då jobbar ingen från fritids i klasserna.
Varannan fredag deltar även rektorn i mötet med personalen från alla fritidshemsavdelningar. Det mötet är på 1,5 timmar. En del av den tiden är en klasslärare med för att informera om det som är aktuellt under skoltid. En fritidslärare är även med en stund på klasslärarnas arbetslagsmöte för att informera om fritidshemmens planer.
Cathis Williams betonar vikten av sammanhängande tid för planering för fritidshemmets arbetslag.
Cathis Williams är förstelärare i fritidshem.
– Det är omöjligt att garantera en verksamhet som följer styrdokumenten om man inte får förutsättningar att planera och utvärdera. Tillräcklig planeringstid har stor betydelse för hur man kan bedriva och utveckla verksamheten med hög måluppfyllelse. Tiden behövs också för att planera och utvärdera. Det vill säga systematiskt kvalitetsarbete, säger Cathis Williams.
Planeringstid behövs även för att diskutera aktuella frågor och om något speciellt har hänt i barngruppen.
– Du måste hinna diskutera med kollegorna om vad barngruppen har för behov, vad vi ska satsa på och hur vi ska göra det, säger Cathis Williams.
Cathis Williams är förstelärare på fritidshemmet. Hon arbetar på en avdelning med 79 elever från årkurs 3 till 6. På den avdelningen är det två lärare i fritidshem och två elevassistenter.
– Eftersom jag är förstelärare har jag en del ytterligare planeringstid jämfört med de andra fritidslärarna.
Nu satsar Tollarps skola på språkutveckling, något som berör både undervisning i klasserna och på fritidshemmens olika avdelningar.
– På fritids arbetar vi med hur vi får eleverna att våga prata och stå för sina åsikter. Uttrycka vad de tycker och tänker.
Fritidshemmen arbetar med teman om olika färdigheter som samspel och hantering av starka känslor. Nu är temat empati.
– Det planerar vi tillsammans med alla avdelningar så att vi vet vad de olika åldrarna gör och att det blir en progression i undervisningen.
Under enskild planering arbetar Cathis Williams mycket med praktiska delar. Det kan till exempel handla om att tillverka visuellt material till avdelningen.
Varje fredagsförmiddag har fritidspersonalen fyra timmar gemensam planeringstid.
Att arbetslag har en lång sammanhållen tid för gemensam planering är nödvändigt för att kunna utveckla verksamheten, anser hon.
– När man sitter och pratar så krävs det tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna. Om inte tiden finns blir det mest praktiska saker som hinns med som vad ska vi göra, vem ska gå till gympasalen och vem ska vara ute på gården.
Under en del av planeringstiden arbetar lärarna i fritidshem med det digitala verktyget Unikum. Där lägger de ut information till vårdnadshavarna om vad som händer på fritids. I systemet finns även den pedagogiska planeringen som kan kopplas till mål och centralt innehåll i läroplanen.
– Pedagogisk planering är ibland ett hett ämne om det behövs eller inte. Vi har en mall som gäller för hela skolan. Vi på fritidshemmets avdelningar har ju ingen bedömning men vi planerar vilka mål som ska uppnås nu med empati till exempel. Målen i läroplanen konkretiseras med vad vi tycker är viktigt. Jag tycker att det här fungerar bra.
Utöver grunden med sex timmars planering har fritidslärarna som undervisar i ett ämne planeringstid för det.
– Jag har intensivläsning med elever i årskurs fem och då har jag en timmes planeringstid för det uppdraget.
Arbetsplatsträffar, APT, genomförs sex gånger per år med hela skolan från förskoleklass till årskurs 9. Då är fritidshemmet stängt.
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras
Han ska föreslå en lägstanivå för lärare i fritidshem
Få mer planeringstid – 5 tips från experterna
Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal
Här har alla fritidslärare åtta timmar planeringstid
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.