Debatt: Dyrare i längden att inte satsa på mindre elevgrupper

Karin Hassle är musiklärare och specialpedagog, verksam i Stockholm
Debatt Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga. Det är det mest kostnadseffektiva sättet att skapa studiero, minska behovet av akuta stödinsatser och ge fler elever möjlighet att lyckas, skriver debattören.
När Signe i årskurs fem försöker förstå en mattetext är hon en av 28 elever i klassrummet. Läraren vill hjälpa, men tiden räcker inte till. Det här är ingen enskild händelse – det är verkligheten i många svenska klassrum.
Vi som arbetar i skolan vet att lärarens kompetens och ledarskap är avgörande för elevernas resultat. Skolverket och OECD visar samma sak: det är lärarens kunskap, inte marknadsmodeller eller tekniklösningar, som gör skillnad. Ändå får vi allt mindre tid till det som verkligen betyder något – undervisningen.
”Ingen lyxfråga”
Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga. Det är det mest kostnadseffektiva sättet att skapa studiero, minska behovet av akuta stödinsatser och ge fler elever möjlighet att lyckas. Att fortsätta på samma väg som nu är dyrare – både för eleverna och för samhället.
Digitala verktyg kan vara ett stöd, men forskning visar att oreflekterad digitalisering inte löser skolans problem. Det som fungerar är beprövad, lärarledd undervisning där studiero är en självklarhet.
”Forskningen på vår sida”
Och så länge skolpengen styr efter marknadslogik kommer resurserna inte hamna där de behövs mest. Det här handlar inte om partipolitik – det handlar om likvärdighet. Våra elever har rätt till samma möjligheter, oavsett bakgrund.
Vi har forskningen på vår sida. Vi vet vad som fungerar. Nu krävs politiskt mod att fatta de beslut som ger lärare förutsättningar – och elever den skola de förtjänar.
Karin Hassle, musiklärare och specialpedagog, verksam i Stockholm
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Grundskolläraren
LÄS ÄVEN
Kritiken: Ensidig syn på läsning i läroplansförslaget
Körling: Skolan tvingas bli utförare för en massa påhitt