
Eleverna får ge sig ut själva i skogen – men inte längre än att de kan se den parkerade bussen mellan trädstammarna.
Annika Norin gjorde sin första tur med Fältbussen redan för 32 år sedan. Stefan Milivojevic, till vänster, blev färdig lärare 2019 och behövde sedan ta busskort innan han kunde ansluta till verksamheten.
Naturkunskap
Barn är allt mer sällan ute i naturen. Och de rör på sig allt mindre. Fältbussen i Botkyrka har bedrivit undervisning i naturen sedan 1988 – en undervisning som blivit mer angelägen än någonsin.
– Barnen längtar efter våra utflykter, säger läraren, ekologen och bussföraren Stefan Milivojevic.
Stefan Milivojevic blev färdig lärare 2019 – men behövde ta busskort också innan han fick jobbet på Fältbussen.
– Ett självklart beslut, det var det här jobbet jag ville ha, säger Stefan Milivojevic samtidigt som han rattar ut bussen från kommunens parkering med sikte på Borgskolan i Hallunda.
Bredvid oss framme i bussen sitter ekologen och veteranen Annika Norin – som gjorde sin första tur med bussen 1993.
– Den bussen saknade bilbälten, barnen sprang runt under färden. Vi har styrt upp det en del sedan dess.
Annat har också förändrats, inte minst själva elevsammansättningen. I den femteklass vi ska hämta upp har alla barnen utländsk bakgrund, så tydligt var inte det segregerade boendet i norra Botkyrka på 1980-talet.
– Många av dessa barn kommer aldrig ut i naturen, familjerna har inte den vanan. Vissa är rädda inför våra utflykter, rädda för småkryp och spindlar, rädda för bomber. De kommer från krigshärjade länder, de kan vara rädda för att lämna skolan.
Dessa barn behöver förstås mycket träning i svenska språket – under en utflykt i naturen kan lärarna fylla i en del luckor.
– Jag kan behöva förklara vad en ”stig” är, säger Annika Norin. Och de flesta klarar inte att peka ut en gran i skogen.
Det är en förväntansfull klass som kliver på bussen i Hallunda, de vet hur roligt det kan bli, eftersom de har livliga minnen av utflykten i höstas. Då var temat vatten, de hade håvar och undersökte vattenlevande djur.
Den här tidiga vårutflykten har skogen som tema. När barnen intagit sina platser i den bakre delen av bussen drar Stefan Milivojevic ner en karta från taket som visar Botkyrkas många gröna partier.
– Allt det gröna är skog. Och vi ska gå ut i två av skogarna.
Eleverna får ge sig ut själva i skogen – men inte längre än att de kan se den parkerade bussen mellan trädstammarna.
Annika Norin tar över och berättar att de ska få träffa ”dödisar”.
– Men det är inte läskigt, som dödisarna på halloween. Det här är en dödis, en grop som uppstod i naturen för många tusen år sedan när det stora istäcket som täckte landet smälte bort.
Sedan säger hon något som får barnen att se aningen skärrade ut:
– Vi ska vandra ner till botten av den 36 meter djupa gropen.
Första stoppet blir vid ett jättelikt grustag, som är granne med gropen i Pålamalms naturreservat. De kliver ut i skogen och inleder med ett kort lektionspass. Barnen är duktiga, klarar av att peka ut Sveriges fyra vanligaste växter: gran, tall, blåbärsris och lingonris.
Sedan följer den branta vandringen ner mot botten av gropen. Annika Norin berättar om kommentarer hon fått genom åren.
– En elev förklarade att i landet som hon kommer ifrån så ”bygger man trappor när det är så här brant”. Rätt ofta blir barn oroliga när de får ont i benen, vissa har aldrig upplevt hur det känns att få mjölksyra.
Vänster: ”Det man lär sig fastnar bättre”, säger Ashal om lektioner i naturen. Här tillsammans med Cristiano och Emir. Höger: Botkyrka kommuns fältbuss är ett rullande labb.
Samtidigt är både Annika Norin och Stefan Milivojevic måna om att understryka att alla barn – oavsett bakgrund och etnicitet – rör på sig mindre i dessa dagar och tillbringar mindre tid i naturen.
– Barn från mer välbeställda områden i södra Botkyrka kan också sakna grundläggande kunskaper om naturen och snabbt bli trötta i benen, säger Stefan Milivojevic.
Väl i botten av gropen ombeds eleverna att titta upp mot trädtopparna och vara tysta i en minut. Och lyssna efter naturljud. Det blir knäpptyst i klassen.
– Vad hörde ni?
– Vinden i träden, säger en elev.
– Fåglar, två olika, säger en annan.
Sedan utmanar Stefan Milivojevic alla som vill att springa snabbare än honom uppför backen till bussen.
Att få motion och träna motorik är en viktig del av utflykten, här rusar eleverna upp ur gropen i skogen.
Med på utflykten är klassens mentor och NO-lärare Nabo Poli. Han menar att den här typen av utomhusundervisning är helt ovärderlig:
– Det skapar ett intresse hos barnen, det motiverar dem. Och det gör det lättare för mig när jag sedan fortsätter undervisningen i klassrummet.
Klassen har också förberett sig inför utflykten, väl tillbaka i bussen får de ställa sina nedskrivna frågor till Stefan Milivojevic och Annika Norin.
– Har vi någon stor orm i Sverige? Vilka är de största insekterna som ni fångat? Vad är det värsta ni hittat? Vilket är Sveriges farligaste djur?
Barnen får pedagogiska utläggningar till svar. Och i bussen finns resurser i form av älghorn, djurskelett, rävboa (!) och stora skalbaggar som barnen får känna på.
– Det farligaste djuret? upprepar Annika Norin och utmanar eleverna:
– Människorna är de enda djur som jag är rädd för. Huggormar, getingar och fästingar är inte lika farliga.
Lunchpausen består av korvgrillning i Lida naturreservat intill den vårglittrande sjön Getaren. Eftermiddagens lektion har temat insekter och spindlar. Bussen stannar i en ficka intill ett skogsparti, Stefan Milivojevic ställer sig mitt i bussen och håller upp Sveriges minsta fågel – kungsfågeln.
– Ni måste ge den ett namn. Vad ska han heta?
Barnen ropar namn i munnen på varandra.
– Jag hörde Emil, vi kallar honom Emil. Han har flugit mellan granarna här. Hans vänner har flugit till Frankrike på vintern, men han har stannat kvar för att vara först på plats när våren kommer. Men han har haft svårt att hitta småkryp att äta när det har varit kallt.
Och sedan kommer skoluppgiften:
– Ni ska hitta de småkryp som han kan äta så här års.
Vänster: Cristiano visar upp sin fångst för Ashal och läraren Nabo Poli. Höger: Emir har slagit med spaden på grenarna så att småkrypen fallit ner på brickan.
Eleverna utrustas med fyra redskap: liten spade, plastbricka, småkrypssug och mikroskopburk. I grupper ger de sig ut i skogen och börjar slå med spaden på grangrenarna. Fynden som dimper ner på brickan fascinerar dem. ”Wow, värsta spindeln!”, ”kom och kolla vad jag hittat!”
Barnen suger upp fångsten med småkrypssugen, knackar ner dem i mikroskopburken och kliver turvis in i bussen för att titta på dem i mikroskop. Bussen har utrustats med en teknik där djuren under mikroskopets lupp kan förstoras på en tv-skärm hängande från taket. Hoppstjärt, säckspindel, klotspindel, krabbspindel, nätvinge, snabblöparspindel, snytbagge, konspindel och tallkvistbock är några av fynden den här dagen.
– Titta, två tallkvistbockar parar sig, säger Stefan Milivojevic och pekar mot akten.
– Vad betyder ”para sig”?
– Att de gör barn.
Ett fniss sprider sig mellan sätena.
Undervisningen gynnas av att eleverna kan göra sina undersökningar redan i bussen.
Annika Norin sätter sig vid ratten och svänger ut på vägen, de turas om att köra – ur säkerhetssynpunkt är det viktigt att bägge kan. Barnen släpps av vid skolan, en ny kull har fått minnen för livet.
Då och då träffar Annika Norin personer i medelåldern som kommer fram till henne och berättar att de åkte med Fältbussen som barn.
– De kan i detalj beskriva vad som hände den skoldagen. Det känns fint. För handen på hjärtat: hur många enskilda skoldagar kommer man ihåg?
Stefan Milivojevic nickar instämmande. Han är en av dem som aldrig kan glömma den utflykt han gjorde med Fältbussen som barn.
En del av naturskolan
Fältbussen är en del av Botkyrka kommuns naturskola som drivs av samhällsbyggnadsförvaltningen. Många skolor har långt till en skog som är större än en dunge, tack vare bussen kan fler elever komma ut till kommunens stora naturreservat. Fältbussen jobbar mot läroplanens olika mål.
Alla 25 skolor får åka med
Alla elever i årskurs 5 i Botkyrkas 25 skolor erbjuds två heldagar med Fältbussen (vissa av friskolorna brukar tacka nej). Även yngre och äldre elever får komma ut med bussen, men inte i samma omfattning.
Lärarna fortbildas
Eleverna får göra biologiska undersökningar, träna samarbete och öva på sin motorik i terräng. Utflykter med bussen innebär också fortbildning för lärare i biologiska undersökningsmetoder.
Rullande labb är ovanliga
Andra kommuner har naturskolor, men det är ytterst sällsynt med en egen buss i form av ett rullande labb.
LÄS ÄVEN
Lärarens knep får alla elever att erövra NO:n
Skrivprojekt bygger broar över skarp skolgräns
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.