Invigning på Hogwarts. Från vänster: Jannika Heder, Emma Degerfeldt, Jonas Helander (Dumbledore), Linda Söderström och Pernilla Kans.
Till startsidan
Pernilla Kans, professor Kans. Elevhemsföreståndare för Ravenclaw, undervisar i engelska, samhällsvetenskapliga ämnen, bild, svenska. Jannika Heder, professor Heder. Elevhemsföreståndare för Slytherin, undervisar i engelska, samhällsvetenskapliga ämnen, bild, svenska. Jonas Helander, professor Dumbledore. Rektor för Hogwarts, undervisar i musik. Linda Söderström, professor Söderström. Elevhemsföreståndare för Gryffindor, undervisar i matematik, teknik, naturvetenskapliga ämnen. Emma Degerfeldt, professor Degerfeldt. Elevhemsföreståndare för Hufflepuff, undervisar i engelska, matematik.
Reportage
Många skolor har haft Harry Potter-tema. En heldag kanske. Eller någon vecka. Men Skattkärrsskolan i Karlstad gick ”all in” och gjorde om skolan till Hogwarts – under större delen av den här terminen.
– I augusti fick alla blivande femmor ett brev med inbjudan till skolan från professor Dumbledore, berättar professor Ravenclaw (alias läraren Pernilla Kans).
Skattkärrsskolan körde temat redan för tre år sedan, i mindre skala, inspirerade av en nyanställd lärare som var Harry Potter-fan – med syftet av få snurr på elevernas läsning. När de mest entusiastiska lärarna skulle ha femmor igen det här läsåret – så ville de ”maxa upplevelsen” som Pernilla Kans beskriver det.
När de förväntansfulla trollkarlseleverna kom till skolan efter sommarlovet, med inbjudan i hand, möttes de av – sorteringshatten. Den hängde från taket i en fiskelina. Nu skulle de, precis som på Hogwarts, sorteras in i de fyra elevhemmen.
– Vi hade planerat noga så att det skulle bli en bra blandning av pojkar och flickor i varje elevhem och att där skulle finnas elever från alla tre klasserna i vart och ett.
Trodde de att hatten sorterade in dem? Eller misstänkte de dig?
– Många trodde nog att det var hatten, barn tycker om att börja fantisera.
De fyra lärarna som skulle vara elevhemsföreståndare hade alla klätt ut sig inför läsårets första dag i elevhemsdräkter beställda på nätet. Och rektor Dumbledore – i musikläraren Jonas Helanders skepnad – hade både vitt skägg, huva och fotsid svart dräkt.
– Sedan hittade eleverna själva kläder där hemma som kunde passa. Och vissa sydde egna.
Invigning på Hogwarts. Från vänster: Jannika Heder, Emma Degerfeldt, Jonas Helander (Dumbledore), Linda Söderström och Pernilla Kans.
Syftet med storsatsningen var bredare den här gången, det handlade inte bara om att få igång läsningen. De skulle också arbeta ämnesövergripande på en helt annan skala.
På Pernilla Kans egna lektioner har Harry Potter varit ett tema under en stor del av terminen i både svenska, engelska och bild.
Pernilla Kans.
– Vi har läst första boken högt på svenskan. På engelskan har vi diskuterat ord och begrepp och eleverna har fått skriva presentationer av valfria karaktärer. Och vi har diskuterat scener ur filmerna. I bild har de fått rita mangafigurer med inspiration från böckerna.
I matematik har Linda Söderström – tillika elevhemsföreståndare för Gryffindor – låtit eleverna räkna ut area och omkrets på elevhemmen på Hogwarts. I slöjd fick eleverna tillverka trollstavar.
Vidare har de fått sjunga Hogwarts-sånger på musiken och på idrotten har de spelat en variant av trollkarlsvärldens unika sport Quidditch.
– Vår idrottslärare Emanuel Wennergrund klurade länge på upplägget, men hängde till sist upp rockringar från taket som eleverna skulle kasta bollar igenom. Och en elev fick vara ”kvicken” som skulle hindra att det blev mål.
Under hösten har de också haft andra tävlingar där eleverna kunnat samla poäng till elevhemmens timglas som är uppsatta på whiteboarden – med målet att vinna elevhemspokalen.
– De har också fått poäng till sina elevhem när de läst klart en bok eller gjort något för en kompis.
Elevhemstävling i idrottssalen. Till vänster: Ravenclaw Melker och Leon lägger Tangrampussel på tid. Till höger: Hagrid övervakar reaktionstävlingen: ”Vem tar ärtpåsen först”.
De mest vana läsarna har läst i originalböckerna, de mindre vana har kunnat läsa kortare och mer bildrika versioner.
Vad är det i böckerna som gör dem så bra i undervisningen?
– Det finns så mycket att samtala kring, inte minst kopplat till värdegrundsarbetet. Varför behandlas Harry så illa av sin mosters familj? Varför är Voldemort så ond? Hur blir Harry, Ron och Hermione vänner? Vad har de för styrkor? Vilka är era egna största styrkor?
Var och varannan vecka under terminen har de klätt ut sig, lärare eller elever eller både och.
– Vår speciallärare Mikael Svanberg dyker ofta upp i korridoren som Hagrid!
Förra torsdagen fick familj och vänner komma till skolan, över 300 var samlade. De gick tipspromenad, fick se elevernas verk och höra dem sjunga Hogwarts-sånger.
Vilka är de bestående effekterna av det hela?
– Det har skapat en gemenskap mellan eleverna i femman, vi hör hur de pratar om böckerna i matsalen. Och ja, vissa har börjat läsa mer därhemma. Sedan tror jag att det är roligt för hela skolan när man gör så här stora satsningar.
Slytherin vinner elevhemspokalen.
Beskrivande texter om olika karaktärer i Harry Potter-böckerna.
LÄS ÄVEN
De trollar fram läslusten med Harry Potter-äventyr
Häxkonster och trolldom på schemat
Forskning Forskaren: Elever upplever att vuxna inte följer upp det som har hänt.
Läsning ”Många elever blev peppade när de förstod att de faktiskt kan påverka sin läsning.”
Debatt Lågstadieläraren: När stödet uteblir blir sjukdomen kronisk.
Forskning Forskaren: ”När koncentrationsförmågan försämras så blir det jobbigare i skolan.”
Krönika ”Det om något skulle ge läraren den raka rygg som krävs.”
Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”
Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”
Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”
Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.
Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.