Tre lärare om att få eleverna att skriva för hand

Foto: Privat

Åsa Seroka, Johan Wielander och Pernilla Moberg Israelsson.

Hur tränas eleverna bäst i handskrift? Och bör skrivstilen göra comeback i klassrummen? Vi frågade tre lärare i grundskolan.

Åsa Seroka

Klasslärare i årskurs 2 på Talldungeskolan i Göteborg.

Har elever svårt att lära sig skriva för hand?

Nej, men elever är sämre förberedda i sin finmotorik i dag och handskriftsundersvisning bortprioriteras på grund av att det är mycket annat yngre elever ska lära sig. När elever som långsammare lär sig handskrift ska leverera längre texter anpassas handskriften bort med digitala verktyg.

Hur tränar du dina elever i handskrift?

Med väl avsatt tid, repetition, finmotoriska övningar och motivation. Eleverna tränar tekniken i flera läro­medel. Vi skriver ofta texter tillsammans. Då benämner jag penngrepp, bokstävernas plats (källare, vardagsrum, vind) och form (rak rygg, korta ben etc) för att påminna om handskriftens regler.

Vad tycker du om att skrivstil gör comeback på en del skolor?

Kul, men inte nödvändigt. Skrivstil fyller dock en funktion. Många elever blir imponerade när de ser skrivstil, och jag använder den som morot för att de ska vilja lära sig handskrift då tekniken underlättar för att lära sig skrivstil. Skrivstil kan dessutom utvecklas och bli mer personlig.

Johan Weilander

Lärare i svenska och SO i årskurs 6 på Lillestadskolan i Växjö.

Har elever svårt att lära sig skriva för hand?

Elever i årskurs 4 är i regel skrivkunniga men det kan finnas en del som undviker att öva på det eftersom de inte alltid ser nyttan i det. Mest är det en viss motsträvighet i att fysiskt skriva med penna, samt att de kan tycka det är jobbigt att behöva sudda saker och ändra i efterhand.

Hur tränar du dina elever i handskrift?

De skriver ofta för hand först och renskriver senare på dator. Den handskrivna texten måste vara tydlig. Både de själva och en klasskompis behöver kunna läsa vad som står. I SO-ämnena antecknar de i ett häfte och då behöver de göra detta noggrant för att senare kunna läsa upp vad de har skrivit.

Vad tycker du om att skrivstil gör comeback på en del skolor?

Jag prioriterar ner skrivstil i mitt arbete som svensklärare. Att samtliga elever går ut mellanstadiet med en läsbar handstil, eller ett korrekt skriftspråk, är viktigare för min del. Sedan finns det ju givetvis elever som vill utmanas med skrivstil. Då nekar jag inte dem det.

Pernilla Moberg Israelsson

Lärare i svenska och SO i årskurs 4–6 på Sköllersta skola i Hallsberg.

Har elever svårt att lära sig skriva för hand?

Jag tror inte att elever har svårare att skriva för hand i dag än tidigare. Det är vi lärare som måste prioritera och regel­bundet ge eleverna tid att öva och repetera! Tangentbordet i all ära men det klassiska ”tragglandet” – hålla pennan rätt, börja bokstaven på rätt ställe – kommer man inte ifrån.

Hur tränar du dina elever i handskrift?

Framför allt försöker jag få eleverna att få samma rörelsemönster med handen till exempel när de gör gemenerna a, g, och d med flera. Jag skriver samma ord långsamt på tavlan flera gånger. Eleverna skriver av på sitt papper och ser hur bokstäverna hänger ihop. Jag har även övningspapper från 1970-talet.

Vad tycker du om att skrivstil gör comeback på en del skolor?

Jag ser gärna en stor comeback för skrivstilen. Alla behöver inte lära sig, men vissa bokstavskombinationer faller naturligt att skriva ihop. Många elever gillar också att kunna skriva sitt namn i skrivstil. Huvudsaken är dock att eleverna får en tydlig och läslig handstil, vilket många tyvärr inte har i dag.

LÄS ÄVEN

Tre grundskollärare om uteundervisning

Tre grundskollärare om sin utbildning

Tre lärare om verktygen de inte klarar sig utan

Tre lärare om det perfekta veckobrevet

Tre lärare om när alla elever vill ha hjälp samtidigt