Metoden som gör svår multiplikation enklare
”Modellen har gjort att jag kan undervisa i högre talområde än vad jag tidigare tänkt är möjligt”, säger Emelie Davidsson som introducerade öppen areamodellen efter en fortbildningskurs.
Lektionstipset
Att börja multiplicera med uppställningar kan vara ett svårt steg men den öppna areamodellen gör övergången mjukare och förståelsen djupare, menar läraren Emelie Davidsson.
– Den minskar gapet så att det inte blir en på chock på mellanstadiet.
I både läroböcker och klassrum är chokladkakan vanlig i multiplikationsundervisningen. Tio chokladrutor i två rader och fem kolumner åskådliggör att 2x5=10.
Den här stängda areamodellen har Emelie Davidsson, lärare på lågstadiet på Frejaskolan Göteborg, alltid undervisat med. Men det var först i fjol, på en fortbildning vid Göteborgs universitet, som hon fick upp ögonen för hur en annan variant av modellen – utan rutor – kan användas.
– Den öppna areamodellen var verkligen en aha-upplevelse för mig. Med den kan eleverna använda sig av multiplikationstabeller som de redan kan för att lösa större och svårare tal, säger hon.
Emelie Davidsson
Namn: Emelie Davidsson.
Ålder: 33 år.
Gör: Grundskollärare i årskurs F–3 på Frejaskolan i Göteborg.
Det bästa med att vara lärare: Att få vara delaktig i elevernas otroliga utveckling.
Modellen förtydligar och ökar förståelsen
I stället för att räkna ut ett tal som 14x5 i en traditionell uppställning delar eleverna upp det i 10x5 och 4x5 i två rektangulära lådor och adderar sedan summorna från respektive låda.
– Modellen förtydligar hur vi använder oss av den distributiva lagen och ger eleverna en ökad förståelse för vad de faktiskt gör, säger Emelie Davidsson.
”De lärde sig snabbt multiplicera miljontal”
Hon ser att modellen underlättar övergången både från huvudräkning till uppställning och från låg- till mellanstadiet, som kan vara svår.
– Mina elever i årskurs 3 lärde sig snabbt multiplicera miljontal i modellen. De har verkligen utmanat sig själva och tyckt att det varit så kul att inte bara göra, utan också förstå.
Så kommer du igång med metoden
(Se bilden nedan för visuell tydlighet)
- Använd den välbekanta stängda areamodellen för att introducera den nya öppna modellen. Ta ett vardagsföremål som en äggkartong. Fråga hur många ägg du har. Eleverna får inte räkna varje ägg. Är det två rader med tio ägg i varje rad ritar du lådan på tavlan med ett rutnät med siffrorna 2 och 10 vid sidorna.
- Rita en likadan låda bredvid utan rutor, en öppen areamodell. Den fungerar på samma sätt. Talet på kortsidan multipliceras med talet på långsidan. Rita sedan två lådor bredvid varandra, till exempel en 2x10-låda och en 2x5-låda. Resonera med eleverna och låt dem lista ut att det motsvarar 2x15.
- Redan i årskurs 1 och 2 kan ni börja dela upp tal i olika lådor. Inled med enkla tal som 2x5. Det kan ritas som två stycken 1x5-lådor. Räkna en låda i taget och addera dem, alltså (1x5)+(1x5)=5+5=10.
Då kan eleverna räkna svårare tal med hjälp av multiplikationstabeller de redan behärskar. - Därefter kan ni lägga till flera lådor i modellen. När tvåsiffriga tal multipliceras med varandra blir det fyra lådor och så vidare. Modellen blir en övergång från huvudräkning till multiplikation i uppställningar. Prata med lärarna på mellanstadiet, så att de kan ta vid och bygga vidare på elevernas kunskaper.
LÄS ÄVEN
Så fördjupas de yngstas förståelse för matematik
Satsningen som stärker barns taluppfattning