Satsningen som stärker barns taluppfattning

Anna-Lena Ekdahl, till vänster, är lektor i didaktik och en av de två forskarna i projektet. Bilden till höger har inget med satsningen att göra.

Relationen mellan olika tal är ofta svår att förstå för yngre barn när de börjar med matte, visar ett projekt med nästan 400 elever.
– Det är lätt att ta för givet att elever förstår hur de kan arbeta med tallinjen, säger Anna-Lena Ekdahl, en av forskarna i projektet.

Under det senaste läsåret har 25 lärare i Mullsjö kommun planerat och genomfört lektioner i samverkan med två forskare från Jönköping University. Tillsammans har de reflekterat över elevers lärande om talrelationer.

– Tallinjen förekommer mycket i matematiken i de lägsta årskurserna, men vi har sett att det kan vara svårt för eleverna att förstå tallinjens uppbyggnad och använda den som ett verktyg när de löser problem, säger Anna-Lena Ekdahl, lektor i didaktik och en av de två forskarna i projektet.

Lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår

Satsningen ”Talrelationer i fokus” är ett av cirka 400 ULF-projekt i landet. ULF – utbildning, lärande, forskning – har pågått sedan år 2017 och syftar till att stärka den praktiknära forskningen genom ökad samverkan mellan skola och akademi.

Under det nya läsåret ska lärarna i Mullsjö kommun jobba vidare med talrelationer och tallinjen som verktyg. Projektet omfattar 380 elever från förskoleklass till årskurs tre. En skillnad blir att Anna-Lena Ekdahl och hennes forskarkollega Per Håkansson inte längre finns vid lärarnas sida.

– När forskare lämnar ett projekt av det här slaget blir det lätt att skolans medarbetare går tillbaka till det vanliga. Därför är det viktigt att ha en struktur för hur arbetet ska ske. Det är bra om försteläraren i matematik eller någon annan som har varit med i första fasen av projektet får ett uppdrag att leda och driva på arbetet, säger Anna-Lena Ekdahl.

Svar som motiveras är bra

Syftet med projektet är att utveckla undervisning som främjar elevers förmåga att använda talrelationer på ett flexibelt och hållbart sätt. Som exempel på hur lärarna kan arbeta nämner Anna-Lena Ekdahl förberedda frågor som riktar fokus mot talrelationer, skillnader och likheter. Det är också bra med frågor som får elever att motivera hur ett svar kan stämma.  

Ett liknande arbete har nyligen genomförts på flera skolor i Jönköpings kommun. Där har lärare i förskoleklass och elever deltagit i forskningsprojektet SATSA, som också handlar om att utveckla barns förståelse för tal och talrelationer. Genom bland annat fingermönster, prickmönster och med stöd av läraren har eleverna utvecklat nya sätt att se på hur tal hänger ihop och hur talen kan användas på ett flexibelt och framgångsrikt sätt i matematiken.

LÄS ÄVEN

Tidiga mattegarantin sätter lärarna i en svår situation

Tidiga stödinsatser viktiga för barns matteinlärning

Så utmanar hon sina vassaste matteelever

Kartläggningen i matematik leder lärarna fel

Så kan lärare förenkla barns tidiga skolövergångar