
Resultat från studien ”Background music stints creativity: Evidence from compound remote associate tasks” visar att musik i bakgrunden ger lägre resultat.
Många människor tänker att musik hjälper dem att prestera bättre när de pluggar eller jobbar. Och att det ökar kreativiteten. Men det stämmer inte.
Forskning Ny forskning visar att du presterar sämre när du lyssnar på musik än när du har tyst omkring dig.
Många människor tänker att musik hjälper dem att prestera bättre när de pluggar eller jobbar. Och att det ökar kreativiteten. Men det stämmer inte, enligt forskare vid Högskolan i Gävle och universiteten i Lancashire och Lancaster, som har försökt att ta reda på hur vi påverkas av bakgrundsmusik när vi ägnar oss åt problemlösning.
Det gjorde forskarna genom att låta 84 personer i åldrarna 19–56 år göra problemlösningsuppgifter med olika svårighetsgrad, samtidigt som de lyssnade på olika typer av musik i hörlurar. Försökspersonerna uppmanades att inte bry sig om bakgrundsljudet.
Resultat från studien ”Background music stints creativity: Evidence from compound remote associate tasks” visar att musik i bakgrunden ger lägre resultat.
Resultatet jämfördes med hur det såg ut när försökspersonerna fick liknande uppgifter i tysta miljöer. En av de tydligaste slutsatserna är att man presterar avsevärt sämre när man har musik i öronen. Den tysta miljön är mest optimal. Däremot kan inte forskarna se någon skillnad i prestation för olika typer av tysta miljöer, till exempel biblioteksljud eller ett helt tyst rum.
Det visade sig också att musik med text på det egna språket gjorde problemlösningsförmågan något sämre än när man inte förstod språket. Forskarnas förklaring är att ”den inre rösten” omedvetet aktiveras när man kan språket och att det påverkar förmågan att lösa uppgifterna negativt. ”Den inre rösten” skapar en ytterligare uppgift, nämligen att hänga med i musiktexten, även om lyssnaren själv inte är medveten om det.
LÄS ÄVEN
Debatt: Häpnadsväckande resultat när sonen med dyslexi fick skriva för hand
Från kaos till ordning – då lyfte resultaten
Lärarilska efter Skolinspektionens uppmärksammade granskning
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”