Forskaren: Skrollandet på mobilen är skadligt för barns hjärnor
Ägnar man mycket tid åt mobilskrollande så försämras koncentrationsförmågan och sömnen, säger Henrik Jörntell, professor i neurofysiologi. Foto: Adobe Stock och Ingemar Hultquist
Forskning
Skrollande på mobilen påverkar hjärnan och leder till sämre koncentration. Barn är extra känsliga.
– När koncentrationsförmågan försämras så blir det jobbigare i skolan, säger forskaren Henrik Jörntell.
Forskning vid Lunds universitet om skrollandets effekter på hjärnan har fått stor uppmärksamhet på sistone. Resultaten visar att barn och unga är extra känsliga.
– Våra hjärnor fattar miljontals små beslut varje dag. De flesta är vi inte medvetna om. De beror på intuitiva reaktionsmönster som vi grundar från första början i hjärnans utveckling och sedan gradvis förfinar. De intuitiva beteendemönster som ligger bakom koncentrationsförmåga påverkas av skrollande, speciellt i unga år. Ägnar man mycket tid åt mobilskrollande så försämras koncentrationsförmågan och sömnen, säger Henrik Jörntell, professor i neurofysiologi.
Spel, sociala medier och filmklipp, som pockar på vår uppmärksamhet, är därför av ondo för vår hjärna.
– Det stjäl tid för eftertänksamhet, som är viktigt för att hjärnan ska hitta ett hälsosamt beteendemönster. Ständiga avbrott är en stor riskfaktor. Sociala medier kan ge en positiv känsla men i och med att vi är sociala djur så blir de också uppmärksamhetspåkallande på ett onaturligt sätt. Har man ett stort socialt nätverk på mobilen så lockas man dit för att hela tiden se vad som händer, i stället för att låta hjärnan ägna sig åt eftertänksamhet som är en viktig del när vi bygger upp våra intuitiva beteendemönster.
Barn och unga extra känsliga
För mycket skrollande på mobilen eller datorn påverkar i stort sett koncentrationen i alla skolämnen.
– Minskad koncentrationsförmåga bidrar till att barn och unga tycker att det är jobbigt i skolan. Koncentrationsförmåga byggs gradvis upp genom att vi får olika typer av positiva upplevelser av att lägga ner den energi som krävs för att vi ska kunna ägna oss åt saker som kräver koncentration. Har man inte fått sådana positiva upplevelser så tycker man istället att sådana uppgifter i till exempel skolan blir allt jobbigare.
Barn och unga är extra känsliga för att hjärnans funktion ska påverkas negativt på grund av störande moment.
– Grunderna för hur hjärnan fungerar sätts i unga år och då är man mer känslig. Att bygga upp tidigare störd koncentrationsförmåga kan vara svårt som vuxen.
Handarbete gynnsamt för hjärnhälsan
Skapande verksamhet som handarbete och slöjd har visa sig vara gynnsamt för hjärnhälsan.
– Det skapar en djup information som hjärnan vill ha för att kunna utvecklas fördelaktigt. Den aspekten förlorar vi om vi lägger mycket tid på mobilskrollande. Så två aspekter som påverkas negativt av mobilen är informationsdjup och tid till eftertänksamhet.
Folkhälsomyndigheten har rekommendationer på högst en till två timmars mobilanvändande per dygn för barn mellan sex och tolv år.
Är det en lagom nivå?
– Det är bra att ge en indikation på att man ska tänka efter kring mobilanvändande i unga år. Samtidigt är det individuellt hur man påverkas. Olika individer har olika trösklar för när eftertänksamhet infaller, svarar Henrik Jörntell.
Att känna igen sig i eftertänksamhet och kreativa dagdrömmar är positiva tecken.
– De situationerna kommer vi att hamna i om det inte finns något annat som hela tiden kallar på uppmärksamhet. Eftertänksamhet, koncentration och förmåga till problemlösning är olika sidor av samma mynt.
Läs alla artiklar i granskningen av elevernas uthållighetsras
Larmet: Så rasar elevernas uthållighet i skolan
Så många unga har skadligt dåliga vanor
Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv
Professorn: Allt fokus på lust har lett skolan fel
Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Slöjdlärarens motoriklarm gav nationell debatt
Jarnlo: Elevernas bristande uthållighet skapar enorma utmaningar
Bildläraren: Därför måste vi våga vara jättejobbiga
Så får han eleverna att inte ge upp
Så tränar matteläraren elevernas uthållighet
Mannerheim: Anpassa inte bort elevernas träning i koncentration