Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten

Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Debatt Lärare ges ofta en extra vecka för egen planering av sin undervisning inför skolstarten. På samma sätt behöver även fritidshemslärare få tid för att förbereda verksamheten utifrån sina specifika mål och uppdrag, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
När vi närmar oss slutet av ännu ett läsår är det naturligt att reflektera över det gångna året. Inom fritidshemsverksamheten har många pedagoger, liksom jag själv, haft en komplex yrkesroll. Utöver våra pedagogiska uppdrag i fritidshemmet tar vi ofta ansvar för en rad andra arbetsuppgifter, från att agera som klasslärare och lärarassistenter till att fungera som socialpedagoger, vaktmästare och elevassistenter.
Denna mångfacetterade yrkesroll bär vi ofta med stolthet, den speglar vår förmåga att vara flexibla, lösningsorienterade och att alltid sätta elevernas bästa i centrum. Samtidigt är det en verklighet som förtjänar att synliggöras. För att skapa långsiktigt hållbara arbetsvillkor måste vi våga prata öppet och ärligt om våra förutsättningar.
Vårt arbete behöver synliggöras
När vi utvärderar fritidshemsverksamheten lutar vi oss mot Lgr22, särskilt kapitel 4. Dock tenderar sådana utvärderingar att fokusera på de rent pedagogiska aspekterna inom fritidshemmet, medan våra övriga insatser – som också är avgörande för skolans helhet – sällan synliggörs. Det saknas oftast strukturer för att utvärdera och dokumentera fritidspersonalens samlade arbete, trots att det i praktiken utgör en väsentlig del av skolans vardag. Detta osynliggörande leder till att ledningen inte får en rätt bild av vår arbetsbelastning eller av de resurser som faktiskt krävs för att vi ska kunna leverera en kvalitativ fritidsverksamhet.
Vi kan inte enbart förlita oss på förhoppningen om att saker automatiskt blir bättre. Som professionella yrkesutövare har vi ett ansvar att föra fram våra behov och synliggöra våra insatser – inte minst för att kunna skapa långsiktiga förbättringar.
Drar igång hösten utan startsträcka
När augusti kommer förväntas vi ofta vara på plats i verksamheten omedelbart och med full kapacitet – trots att vi inte fått tillräckligt med tid att planera och förbereda fritidshemsverksamheten.
Vanligtvis förläggs denna planeringstid till de gemensamma uppstartsdagarna då hela skolpersonalen är samlad. Under dessa dagar hanteras ofta övergripande organisatoriska frågor, teambuilding, samverkan och fortbildning. Allt detta är viktigt, men det innebär samtidigt att utrymmet för ren fritidsplanering kraftigt begränsas. Lärare ges ofta en extra vecka för egen planering av sin undervisning. På samma sätt behöver även fritidshemslärare få tid för att förbereda verksamheten utifrån sina specifika mål och uppdrag.
Det är viktigt att förstå att fritidshemsverksamheten startar samma dag som skolan öppnar – ofta till och med innan skoldagen börjar – och det finns inget utrymme för ”inkörningsperioder”. Om vi vill ha trygga, engagerade och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart. Därför bör fritidspersonalen ges åtminstone ett par dagars planeringstid enbart för fritidshemmet innan skolstart.
Här är en checklista
Under denna särskilda planeringstid bör skolan ta fram en konkret och välutvecklad checklista för fritidspersonalen att utgå ifrån, som säkerställer att allt är förberett inför elevernas ankomst. Exempelvis:
- En grov planering av fritidshemsverksamheten utifrån skolans övergripande verksamhetsmål
- Genomgång av rutiner för trygghet, hämtning/lämning, konflikthantering
- Planering av övergångar under dagen och rastverksamhet
- Inventering av personalens kompetenser och erfarenheter
- Tydlig arbetsfördelning utifrån roller, styrkor och ansvarsområden
- Planering av elevgrupper, schemalagda aktiviteter och dagliga rutiner
- Materialinventering och miljöförberedelser
- Samverkan med skolans övriga personal utifrån identifierade elevbehov
- Struktur för introduktionsveckan och trygghetsskapande aktiviteter, mm
Denna typ av förberedelser är inte något som kan pressas in mellan möten – det kräver tid och eftertanke. Checklistan måste vara anpassad till skolans kontext, elevernas behov och de fysiska förutsättningarna i miljön. En god struktur är grunden för att kunna bedriva en undervisning som är flexibel nog att anpassas efter elevernas intressen, men ändå så pass stabil att skapa trygghet från dag ett.
Lagbygget på fritidshemmet kräver tid
Fritidshemmet består av en samlad yrkeskår med olika utbildningar, erfarenheter och uppdrag. Det är just denna mångfald som ger fritids dess styrka, men det ställer också krav på tydliga förväntningar, gemensamma mål och en gemensam grundstruktur. Ibland bildas nya arbetslag eller nya kollegor tillkommer, vilket i sig kräver ytterligare planeringstid för genomgång av ansvar, arbetsfördelning, rutiner och samverkan.
Vi arbetar dagligen med elevernas delaktighet och inflytande. Mycket av vår undervisning formas efter elevernas intressen. Men för att detta ska fungera krävs en stadig grundstruktur redan från start. Erfarenheten visar att elever ofta upplever otrygghet under perioder med bristande planering – och det gäller i synnerhet de första dagarna på terminen.
Därför är det viktigt att förstå att satsningar på fritidsplanering inför skolstart inte bara handlar om administration. Det är en satsning på trygghet, kvalitet och förebyggande arbete – för hela skolans bästa.
Hela skolan vinner på det
Det är dags att skolan ser fritidshemmet för vad det är – en integrerad del av utbildningen, en skyddsfaktor för elevernas psykiska hälsa och en arbetsplats för professionella pedagoger. En välplanerad fritidsstart gynnar hela skolan: lärare får bättre samarbete, elever möts av trygghet och vårdnadshavare får tillit till verksamheten.
Vi inom fritidshemmet är redo att ta ansvar för en verksamhet med hög kvalitet. Men då måste vi också ges rätt förutsättningar. En terminsstart utan förberedelse är inte rimlig. Ge fritidshemmet den tid som krävs – och hela skolan vinner på det.
Purna Thapa är lärare i fritidshem och arbetslagsledare på Backlurasskolan Hässelby Stockholm.
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Fritidspedagogik.
LÄS OCKSÅ:
Debatt: Oacceptabelt att fritidshemmen blir sämre på sommarlovet
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera