Så lyfter de leken på fritidshemmet

Foto: Madeleine Englund

Luna trär en rockring över Maddox i rockrings-stafetten. I början av hösten har läraren i fritidshem Erika Forsberg och hennes kollegor ganska mycket styrda aktiviteter för att få ihop barngruppen, men efterhand ges större utrymme till elevernas egna initiativ.

När Erika Forsberg och Jenny Byström fick hjälp av forskare att sätta leken under lupp gjorde de upptäckter som ledde till nya sätt att jobba.
– Vi insåg att vi var väldigt styrda av en uppfattning om vad fritids är, som barnen inte alltid delar, säger Erika Forsberg, lärare i fritidshem.

Duns! Duns! Duns! Strumpbeklädda barnfötter studsar fram och tillbaka över linjerna i ”Lilla idrottshallens” gröna linoleumgolv. Stafetten där två lag tävlar om att på kortast tid få över alla sina rockringar till andra sidan rummet och tillbaka igen, en åt gången, är inne på sina sista, avgörande löpsträckor.

– Skynda! Spring så fort ni kan! ropar lagkamraterna.

Under tiden hukar Erika Forsberg över en säck borta vid plintarna, där hon förbereder nästa lek.

– En, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, räknar hon de prickiga röda ärtpåsar hon plockar upp ur en säck och samlar i en hög på golvet.

Just som hon börjar rota runt efter de blå påsarna avslöjar ropen ”Vi vann!” följt av ”Det är fusk!” att hon behöver lägga i en högre växel.

Saknas forskning om lek bland äldre barn

Fritidshemmet på Bergsåkers skola i Sundsvall är inne på läsårets andra månad med en ny grupp tredjeklassare, och styrningen av barnens aktiviteter är fortfarande relativt stor. Men planen är att successivt låta barnen ta mer och mer eget ansvar för lekarna.

  Vi börjar väldigt styrt för att få ihop gruppen, alla ska vara med. I takt med att barnen blir lite äldre får de börja hålla i lekarna. Målet är att ge dem stafettpinnen, ”ni fixar det här, ni kan ha era lekar”, säger fritidsledaren Jenny Byström.

Martin, Maddox, William och Dominik pustar ut mellan lekarna.

Den ambitionen är något som växte fram under samarbetet med Mittuniversitetet, där Lena Boström, professor vid institutionen för utbildningsvetenskap, ville studera lek bland äldre barn.

– Det finns mycket forskning om lek i förskoleklass och förskola, men inte så mycket om dem som är nio år och uppåt. Samtidigt kan lek på fritidshemmet ibland nedvärderas som form för lärande. Så vi blev nyfikna på att undersöka vad barnen faktiskt lär sig när de leker, och hur vi kan leva upp till det som står i läroplanen för fritidshem om barnen ”bara leker”, säger Erika Forsberg.

Läraren: ”Räkmacka deluxe” med egna fritidslokaler

När leken med ärtpåsarna i idrottshallen är avklarad väljer några barn att stanna kvar och spela ”killerball” medan andra lämnar hallen för att övergå till lugnare aktiviteter.

På vägen till fritidshemmets egna lokaler på andra sidan skolgården stannar eleverna Stella och Luna till under det japanska körsbärsträdet för att plocka med sig några av de färgsprakande höstlöv som släppt taget om grenarna och lagt sig till ro på gräsplätten nedanför.

– Vi ska måla med dem, förklarar de.

Jenny Byström och Erika Forsberg känner sig mer förberedda efter forskningsprojektet.

Dörren in till fritidshemmet leder direkt nerför en gjuten betongtrappa till skolbyggnadens källarvåning, där rum för olika aktiviteter ansluter från höger och vänster till den centrala korridoren som löper längs med hela huset.

– Vi har ju räkmacka deluxe här med våra egna lokaler och dessutom närheten till musiksalar och bildsalen, och vi kan gå till hemkunskapen eller till slöjden om vi behöver. Vi har andra begränsningar som sätter stopp ibland, men lokaler har vi, säger Erika Forsberg.

Kollegor turades om att observera barnen – och varandra

Forskningsprojektet löpte över läsåret 2023/24 och kallas för aktionsforskning då det liknar ett systematiskt kvalitetsarbete, men med direkt stöd från forskare. Kollegorna observerade både barnen och varandra, och under lugna stunder genomförde de intervjuliknande samtal med barnen om verksamheten, till exempel medan de åt mellanmål.

Om två kollegor aktivt jobbade med gruppen stod en tredje vid sidan av och noterade vad som pågick.

– Hur ser gruppen ut, vad gör de, vilka leker de med, var leker de? Såg vi att någon var ensam tittade vi på varför – var det självvalt eller var det så att kompisen inte var på fritids i dag, eller var den utstött på något vis? säger Erika Forsberg.

Forskningsprojekt om leken på fritidshemmet

Startade med observationer
Personalen på fritidshemmet och två forskare planerade och genomförde gemensamt observationer av, och reflektioner kring, leken på fritidshemmet.

Olika typer av lek noterades
Teman var elevers vilja och mod att delta i lekar, skillnader mellan utom- och inomhuslekar, styrda lekar och barns uppfattningar om dem, samt elevinflytande och variation i val av lekar.

Eleverna växte som ledare
Observationerna hjälpte personalen att se mönster i elevernas lek och stötta de barn som annars inte tar plats. Elever växte i rollen som ledare när de fick ansvaret att styra lekar. Reflektion och kollegialt lärande stärkte fritidshemslärarnas professionalitet.

Lek som bidrar till lärande
Andra slutsatser i forskningsrapporten är att aktionsforskning är användbar för att utveckla fritidshemmets praktik, att leken bör ses som en didaktisk resurs, inte bara som rekreation, och att balansen mellan barns frihet och vuxnas styrning är en central utmaning för fritidshemmet.

Upptäckter och insikter diskuterades på kollegiets torsdagsmöten och på månatliga möten med Lena Boström och hennes kollega från Mittuniversitetet, Linda Evjen, programansvarig för lärarutbildningen mot fritidshem.

Snart upptäckte de att den fria leken var viktigare för barnen än de hade förstått tidigare.

– Vi är så inmatade med att vi ska ha planerade aktiviteter, men barnen vill fatta sina egna beslut. Kommer man från en mastig skoldag där man ansträngt sig så kanske man faktiskt bara vill gå och vara med en kompis, utan att vi ska smacka in dem i en verksamhet som i någon mening handlar om prestation igen. Vi ska också erbjuda vila, säger Erika Forsberg.

”Vi ska jobba bort oss själva lite grann”

I slutändan landade de i en blandning av styrd verksamhet och friare inslag. Dessutom får barnen successivt ta över en del av de styrda inslagen genom att demonstrera och ansvara för egna lekar.

– En del i arbetet är att vi ska jobba bort oss själva lite grann. Tidigare var jag ganska fyrkantig och tänkte att ”det är bäst att jag gör det här”, men jag tänker helt annorlunda nu. Jag ger barnen mer ansvar och de känner att man litar på dem, och de växer med det. Men man måste ju fortfarande hålla koll, säger Jenny Byström.

Stella växlar till något lugnare och ska måla. Mellisa gömmer sig bakom några madrasser.

– Det har varit en stor vinst för många elever. Vi hade en flicka som var så nervös att knäna skakade och hon höll på att kräkas när hon skulle hålla i en lek och berätta för de andra eleverna hur man gör. Men hon gjorde det fantastiskt bra, och efteråt ville hon göra det igen. Målet är att alla ska vilja och våga delta, säger Erika Forsberg.

Förändringen: Mer medvetna insatser

De båda kollegorna medger att det har varit svårt att lära om sitt eget beteende och inte klampa in och börja bestämma så fort det uppstår svårigheter. Men då har de hjälpt varandra.

– Vi kunde säga till varandra att ”nu klev du bara in här och tog kommandot innan eleverna fick säga något”, säger Jenny Byström.

Det måste kräva stark tillit mellan er kollegor att kunna både ge och ta kritik?

– Ja, och det pratade vi om på våra möten med Lena och Linda från universitetet. Tillsammans kom vi överens om att vi måste kunna göra så för att komma vidare.

Erika Forsberg och Jenny Byström

Erika Forsberg

Ålder: 54 år. Gör: Lärare i fritidshem och bildlärare i årskurs 4–6. Bästa med yrket: Relationen med eleverna. Att man får se hela eleven, från tidig morgon till sen eftermiddag, såväl ute som inne.

 

Jenny Byström

Ålder: 50 år. Gör: Fritidsledare i grunden, arbetar både med raster och fritidshemmet. Bästa med yrket: Att möta eleverna utanför klassrummet. Man får en helt annan kontakt när alla måsten och krav som finns där försvinner.

När de sammanfattade projektet konstaterade kollegorna att vad de hade skapat var en sorts pedagogisk planering i konstant förändring. Nu två barnkullar efter projektets formella avslut fortsätter de att observera verksamheten och utveckla planeringen.

– Det hjälper oss att få syn på saker. Förr har mycket av det gjorts på automatik, men nu har vi fått ett ramverk för det. Vi möter barngruppen mer förberedda och med en tanke, säger Jenny Byström.

Projektet ledde till större samsyn i kollegiet

För Erika Forsberg har projektet också inneburit att hon känner sig mindre ensam. Utbildningsnivån är olika bland kollegorna, hon är den enda utbildade läraren i fritidshem.

– Andra, som Jenny, är så erfarna att det känns som att de är utbildade. Men alla har inte med sig kopplingen mellan läroplanen och hur vi arbetar. I synnerhet en kollega uttryckte att ”nu fattar jag vad det här går ut på”. Det var skönt att de själva fick syn på saker som jag har tjatat om, och att vi fick dem bekräftade av Lena och Linda.

Fick ni ett mer gemensamt sätt att se på och prata om verksamheten?

– Ja. Och det har vi med oss framåt nu, att vi observerar och pratar om hur vi jobbar.

I slutändan är den primära ambitionen med verksamheten till synes enkel, menar Erika Forsberg:

– Vi vill att barnen ska gå härifrån med en bra känsla. Oavsett hur det har gått för dem i skolan under dagen ska det kännas bra när de lämnar fritidshemmet.

Erikas & Jennys fyra tips

Så kan du använda aktionsforskning för att utveckla undervisningen.

  1. Identifiera ett utvecklingsområde i verksamheten och planera en ”aktion” – en medveten förändring eller prövning av ett arbetssätt som syftar till att förbättra.

  2. Genomför aktionen och samla in observationer, reflektioner och erfarenheter. Gör fältanteckningar på papper eller i mobilen. Ibland förutsättningslöst, ibland utifrån frågeställningar som ”Vilken aktivitet väljer eleverna efter mellis om vi säger att det är fritt val?” till exempel.

  3. Analysera och reflektera tillsammans veckovis över hur det gått med det som diskuterades sist, och om nya upptäckter. I Sundsvall hade de reflektionssamtal på kollegiets ordinarie torsdagsmöten, och sedan på uppföljningsmöten med forskarna en gång i månaden.

  4. Justera och pröva igen. Processen upprepas i nya cykler för fördjupat lärande. När projektet i Sundsvall summerades blev det tydligt att dokumentationen blivit en sorts interaktiv verksamhetsplan och fördjupad pedagogisk planering. Det är fortfarande ett levande dokument som uppdateras och justeras efter barngruppen.