Satsningen som skapar lugn på mellanmålet

Foto: Johan Bävman

Veckans ”minifröknar” och Emilia Thomke hjälps åt att köra maten till klassrummet.

Flytta mellanmålet från matsalen till klassrummet? Njaa, fritidsläraren Emilia Thomke var skeptisk först. Men nu ser hon en rad fördelar.
– Det blir en perfekt start på eftermiddagens pedagogiska verksamhet.

Det var hennes kollega Moses Melki som föreslog flytten av mellanmålet, han hade haft positiva erfarenheter av mellanmål i klassrummet på en annan skola. Även om Emilia Thomke var tveksam såg även hon att måltidsstunden kunde förbättras. På Annebergsskolan i Malmö har årskurserna tre parallellklasser och det är många som ska äta mellanmål samtidigt i den stora matsalen.

– Mycket handlade tidigare om att få barnen att gå i led till matsalen, ibland behövde man skälla på dem för att de var högljudda och sedan gällde det bara att kontrollera att de fick i sig vad de skulle.

Emilia Thomke

Emilia Thomke

Bor: I Malmö.

Ålder: 30 år.

Yrke: Lärare i fritidshem.

Därför älskar jag att vara lärare i fritidshem: Jag får bidra till barns lärande på ett annat sätt än i klassrummet, genom lek, kreativitet och vardagliga situationer.

Kökspersonalen har hjälpt till med att låna ut vagnar som de tre klasserna använder när de hämtar mellanmålet. Varje vecka är några elever ”minifröknar”, de följer med en vuxen till köket och tar sedan hand om serveringen i klassrummet.

– Det är tack vare dem som modellen fungerar.

Foto: Johan Bävman

Emilia Thomke och kollegorna Moses Melki, lärare i fritidshem och Yazan Zaal, elevassistent.

Den lugna stunden under mellanmålet har de använt på olika sätt. Bland annat till diskussioner om barnens fritidspodcast.

– Tillsammans med några elever spelade vi in ett samtal om chips, med allt från fakta om chips till smarta chipstips. Efteråt fick varje mellanmålsgrupp lyssna på avsnittet, vilket ledde till många roliga och engagerande diskussioner.

Nu har de hållit på i ett och ett halvt år och barnen, som går i tvåan, är nöjda med upplägget.

– De tycker att mellanmålet har blivit lugnare och att det är skönt att slippa ”fem tysta minuter”. Det är roligare att få prata med varandra.

Emilias tips för en pedagogisk måltid

  1. Byt miljö för mellanmålet. Det är förstås praktiskt att äta mellanmålet i matsalen, men vi fann flera positiva effekter av att flytta det till klassrummet: Det blev en tydlig signal till barnen att fritidspedagogiken börjar, det är en lugnare miljö, det blir lättare att prata och lättare att dela upp i ”mellanmålsklasser” vilket kan leda till nya vänskaper.
  2. Gör mellanmålet till en språkutvecklande stund. Det är inte alla barn som äter med sina familjer och lär sig att samtala kring ett matbord. Utnyttja tillfället att lära dem ställa frågor och lyssna på varandra. Kanske lyfter samtalet spontant, någon har tagit upp ett spännande ämne – men var också beredd med roliga frågor i en skål, samtalskort eller andra lekar som får igång diskussionerna.

  3. Använd mellanmålet som en tid för reflektion. När mellanmålet ska intas i en stor matsal finns lite utrymme till annat än det rent praktiska, att alla ska hinna få upp energinivåerna med mat och dryck. Men i klassrummet ökar möjligheterna att hinna utvärdera aktiviteter, prata om aktuella händelser och följa upp sånt som engagerar eleverna. Det stärker gemenskapen.

  4. Ge eleverna större ansvar. Även i matsalen får eleverna ofta ansvar, som att torka av borden. Men arbetet med att hämta matvagnarna i köket, se till att allt finns på vagnarna, duka upp i klassrummet – allt detta innebär ett större ansvarstagande. Att följa med till köket leder också till att elever får mer egentid med en vuxen, ett tillfälle för samtal.

LÄS OCKSÅ:

Mellanmålet lyfter när eleverna serverar

Forskaren sågar fem tysta minuter

Härjefors: Jag vill inte tysta ner barnen under lunchen

Åsas frågekort får fart på barnens språk