Skolgårdsläraren Gustav Sundh får demokratipris: ”Hedrande”
Gustav Sundh lyfter demokratiaspekten i sitt arbete med de ensamma, osedda barnen, skriver Freinetrörelsen i sin motivering till priset.
Lärarpriser
Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025. Ett skäl är att han lyfter demokratiaspekten i arbetet med de ensamma barnen.
– Fritidshemmet och fritidspedagogiken är en fantastisk arena för uttrycksformer som skapar självkänsla, säger Gustav Sundh.
Freinetrörelsen i Sveriges nättidning Kaprifol meddelar att läraren i fritidshem Gustav Sundh belönas med årets demokratipris. I motiveringen nämns bland annat att ”Gustav Sundh ger styrka och inspiration till alla som arbetar på fritidshem, en verksamhet som ofta får stryka på foten när budgeten minskar”.
Så här lyder en annan del i motiveringen från Freinetrörelsen.
”Gustav Sundh lyfter demokratiaspekten i sitt arbete med de ensamma, osedda barnen, de tilltufsade och arga barnen samt barn som inte har de bästa förutsättningarna hemifrån, barn som på olika sätt sticker ut.”
Hur kan man arbeta med de ”osedda” barnen?
– Jag tror att vi framför allt som kollegium blir skickliga på att observera och analysera gruppen vi jobbar med och tillsammans hela tiden föra en pågående dialog och prestigelösa reflektioner. ”Hur kan vi lyfta det här barnet?” Fritidshemmet och fritidspedagogiken är en fantastisk möjlighet och arena för uttrycksformer som skapar självkänsla. Det behövs en kollektiv lyhördhet och pedagogisk fingertoppskänsla, svarar Gustav Sundh i mejl till tidningen Fritidspedagogik.
Är det något speciellt man bör tänka på så här i jultider med barn som har det tufft hemma?
– Ge dem kärlek, omtanke, värme, tydlighet, förutsägbarhet, begriplighet och meningsfullhet. Vid alla tider på året där pedagoger är stressade och skolan gärna gör en massa schemabrytande saker behöver vi planera lagom. Framför allt, planera för att alla barn ska kunna lyckas.
Använder du och din skola freinetpedagogik i olika sammanhang?
– Ja! Hela principen med barn som ”jobbar” i låneboden är ”lånad” från framför allt freinetpedagogiken. Barn älskar att bidra, få känna sig behövda, sedda och viktiga. Framförallt att känna sig delaktiga i något som är meningsfullt för andra.
Hur känns det att få den här utmärkelsen?
– Oerhört hedrande och stort då vår nya bok ”Barnen som utmanar” lyfter upp alla aspekter i nomineringen. Vi är också i ett skede då vi kommer ge oss ut på föreläsningsturné med boken nästa år så alla dessa saker ligger mig väldigt nära i tanken just nu! skriver Gustav Sundh, som skrivit boken ”Barnen som utmanar” tillsammans med läraren i fritidshem Hadar Nordin.
LÄS OCKSÅ:
Gustav Sundh får fint pris: ”Vi lärare i fritidshem står i frontlinjen”
Gustav Sundh vill få kollegorna att reflektera
Hadar lyfter fritidshemmets undervisning i ny bok