Britt-Marie Lindström spelar boll med eleverna i gagarinken.
Till startsidan
Barnen rusar ofta fram och kramas när hon kommer till fritidshemmet, berättar Britt-Marie Lindström, som blivit lite av en profil Varberg efter 60 år i läraryrket.
Lärarliv
Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem.
– Det är roligt och inspirerande. Men utvecklingen har tyvärr försämrats med stora grupper och oro bland barnen, säger hon.
”Extra småskollärare” står det i tjänstgöringsintyget från 1965. Det var då som Britt-Marie Lindström fick sitt första jobb i skolvärlden.
Nu, 60 år senare, har hon hunnit fylla 79 år och arbetar fortfarande kvar i skolan. De senaste 40 åren har det varit som lärare i fritidshem, eller fritidspedagog som varit hennes titel merparten av tiden.
– Jag tycker fortfarande att det är roligt att gå till jobbet. Det är ett motto som jag har försökt att följa i yrkeslivet efter att ha tagit examen som fritidspedagog i Borås 1972, säger Britt-Marie Lindström.
Vad har varit det bästa med jobbet?
– Det har varit så oerhört varierande och utvecklande. Jag har försökt att vara en god förebild och tänka på vad de unga behöver få med sig på färden mot vuxenlivet. Det handlar om att föregå med gott exempel, vara trevlig och hälsa på barnen. Jag har svårt för vuxna som säger ”sluta upp med det där”, ”det där förbjudet”, och liknande kommentarer. Det finns andra vägar att gå och förklara varför man vinner på ett bra beteende.
Britt-Marie Lindström spelar boll med eleverna i gagarinken.
Efter totalt 40 år som anställd på i stort sett alla skolor i Varberg har Britt-Marie Lindström blivit lite av en profil i kommunen.
– När jag kommer till jobbet rusar en del barn fram och vill kramas. Jag är ju lite känd och sticker nog ut lite med tanke på min ålder. En del frågar om jag verkligen är nästan 80 år. På ett sätt är det bra att barnen får erfarenhet av att träffa personal i olika åldrar, säger Britt-Marie Lindström, som bor i Göteborg och pendlar till jobbet.
Trots att hon oftast älskat sitt arbete så ser hon utvecklingen generellt sett som negativ när det gäller fritidshemmen.
– När jag började i yrket så hade vi fina intentioner om att vara med och skapa en meningsfull fritid för barnen. Men med stora barngrupper och andra förändringar så har det tyvärr ibland blivit mer av förvaring. Att till exempel sitta och spela Ipad långa stunder tycker jag inte är en verksamhet för fritids.
I mitten av 1980-talet beskriver hon en yrkesvardag med tre utbildade fritidspedagoger och mindre barngrupper jämfört med i dag.
– Vi delade ofta upp i grupper med max tio barn per grupp och vi hade drama, utelek, bild och slöjd. Barnen utvecklades och pratade öppet i ett tillåtande klimat. Det var även språkutvecklande. Då var fritids även mer frikopplat från skolan och barnen längtade efter att få komma dit.
I dag upplever hon att allt fler barn kommer med obearbetade konflikter efter skoldagen.
– De tycker även i dag att det är roligt att vara på fritidshemmet men de kommer ofta med problem som de inte har hunnit lösa. De kan vara jättearga och frustrerade. Då kan det ta lång tid för oss att de få dem att landa.
Hon oroas även över alla larmrapporter om ökande hot och våld i skolan.
– Vi måste göra något åt situationen med barn som misshandlar varandra och slår vuxna. Det har blivit mycket stökigare och oroligare i klasserna. Lågaffektivt bemötande är värdefullt för att få en tryggare miljö, men problemet med oro och våld är så omfattande i samhället att vi på fritidshemmet bara kan vara en liten del i att vända utvecklingen.
Varje dag möts jag av glada barn som ger mig uppskattning, säger Britt-Marie Lindström.
Som 67-åring tog Britt-Marie Lindström ut pension men fortsatte att arbeta heltid ett par år. Sedan flera år ingår hon nu i Varberg kommuns bemanningspool vilket innebär att hon i genomsnitt arbetar på olika fritidshem cirka tre dagar per vecka och fyra timmar per dag.
– Jag har en app där jobben visas, det är smidigt system.
Vad är det som driver dig att fortsätta att jobba?
– Varje dag möts jag av glada barn som ger mig uppskattning och jag känner mig fortfarande pigg. Samtidigt ger det ett bra tillskott för att dryga ut pensionen. En period efter en separation var jag ensamstående med tre barn och då var jag tvungen att vara en del ledig. Det påverkar ekonomin.
År 1983 träffade hon sin nuvarande man.
– Han är 75 år och jobbar fortfarande en del som svetsare, säger Britt-Marie Lindström och skrattar.
LÄS OCKSÅ:
Tre lärare i fritidshem: Därför älskar vi yrket
Därför lämnar lärare i fritidshem yrket
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.