Eleverna hjälps åt att tömma hinkarna med sättpotatis.
Till startsidan
Hållbarhet Eleverna på Hemsjö fritidshem sår, skördar och smakar sina egna grödor. Grönsakerna äter de till lunch och mellis, eller tillagar själva på fritidshemmet. I odlingsprojektet får fritidshemmet in sina mål om hållbarhet, kost och rekreation.
Bakom en fristående villa på skolgården döljer sig en trädgård med ett växthus, några pallkragar och en odlingsbädd. Solrosor, brytbönor och majsplantor har vuxit sig höga längs med husväggen och i växthuset står utblommade tomatplantor och sallad. Nio elever i årskurs två och tre på fritidshemmet i Hemsjö utanför Alingsås har velat följa med till trädgården den här varma septemberdagen. De ska skörda grönsaker och smaka ätbara blommor.
Signe, Hugo och Lukas plockar en varsin majskolv.
– Ska vi göra popcorn av dem till mellomyset? frågar Lise-Lott Lindberg, lärare i fritidshem.
– Jaaa! ropar Hugo.
– Kan vi odla ananas? undrar Lukas.
Lise-Lott Lindberg svarar att de kan pröva.
Potatis, tomater, majs och bönor – det odlas massvis av grönsaker på Hemsjö fritidshem.
Eleverna har deltagit i det här odlingsprojektet sedan i början av året. De har planerat och förodlat inomhus, planterat och sått i trädgården. Ett par eftermiddagar i veckan under våren har intresserade elever skött om odlingen, rensat ogräs och vattnat.
– Att så och skörda de första grönsakerna på våren är nästan det roligaste. De flesta gillar tomater, säger Lise-Lott Lindberg.
Men att smaka på grönsakerna som mognat på hösten hör också till höjdpunkterna. Eleverna plockar brytbönor och alla vill testa lakritstagetes i en kruka. Det smakar verkligen lakrits, konstaterar de.
I odlingsprojektet får fritidshemmet in sitt övergripande mål om att ”må bra”, där hållbarhet, kost och rekreation ingår.
Vi diskuterar också hur vi ska leva för att hålla och må bra.
– Vi har i år jobbat med hållbarhet i det lilla, på individnivå. Mångfald i naturen och växtcykeln, som blir väldigt påtaglig för barnen. De pillar ur frön till nästa år, sår dem och ser grödorna växa för att slutligen äta dem. Vi diskuterar också hur vi ska leva för att hålla och må bra. Att vara i trädgården är en rekreation i sig. En del barn säger att det är det skönaste stället på skolan, säger Lise-Lott Lindberg.
Det händer flera saker medan barnen är där. De upptäcker en gräshoppa och en elev studerar en groda som kryper in under växthuset. Några skakar ner äpplen från äppelträdet.
Grönsakerna serveras till lunch och mellanmål genom ett samarbete med matsalspersonalen, som ställer upp skyltar på buffén när exempelvis gurka och persilja kommer från trädgården. Eleverna tillagar även själva det de odlat på fritidshemmet och har bland annat torkat majskorn som de poppat till Melodifestivalen i februari, gjort potatis- och grönkålschips, aroniabärsaft och maskrossirap. Förra säsongen räckte champinjonerna till svampsoppa till hela skolan. Fritidshemmet har dock ingen ambition att bli självförsörjande. Odlingen skapar däremot en förståelse för var maten kommer ifrån, säger Lise-Lott Lindberg.
När man sett det hela vägen från frö till grönsak, då blir det gott.
– När man sett det hela vägen från frö till grönsak, då blir det gott. Alla tyckte att grönkålschipsen var goda, de saltade och oljade in, och förundrades över att de blev krispiga. Jag lovar, lägger man till ordet ”chips” så älskar barnen grönkål!
Hon hämtar några hinkar med odlingspotatis, som eleverna hjälps åt att hälla ut i en skottkärra. De gräver fram några nävar småpotatisar.
– Vad tycker ni vi ska göra med dem? frågar Lise-Lott Lindberg.
– Chips! svarar barnen.
Försöket att odla vattenmelon, som var elevernas önskemål, fungerade däremot inte.
– Då diskuterade vi varför det inte gick. Det blir också en lärdom, säger Lise-Lott Lindberg.
Odlingsprojektet har smittat av sig på barnens egna lekar. Inspirerade av arbetet i trädgården startade några elever i våras en egen odling i skogskanten vid skolan. Utan inblandning av vuxna tog de med sig fröer hemifrån, grävde odlingsbäddar och sådde.
Eleverna hjälps åt att tömma hinkarna med sättpotatis.
– Vi bidrog med några fröpåsar, men i övrigt lade vi oss inte i. Vi ville observera vad de tagit med sig från odlingsprojektet. Det var magiskt att följa deras samarbete, hur de räknade och mätte och skrev lappar som visade vad de odlade. Det blev konflikter och förhandlingar kring vad de skulle odla, som de löste på egen hand.
Det fina med projektet har också varit samarbetet med föräldrar. De har hjälpt till med att vattna i trädgården under sommaren och bidragit med fröer och plantor.
I oktober är det i odlingsprojektets årshjul tid att ”ta avsked”, men fritidshemmet fortsätter i stället att odla inomhus i liten skala. I fönsterbrädan står redan mikroblad med bland annat rädisor, krasse och purjolök. Till våren planerar Lise-Lott Lindberg och hennes kollegor att få in det digitala i projektet. Då ska eleverna få göra filmer av sin odling.
– Det går att få in jättemycket från läroplanen. Vi har jobbat med estetiska uttrycksformer, eleverna har ritat och målat saker från trädgården, och sambandet med naturen. Barnen lär sig mer än vad man tror.
LÄS ÄVEN
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.