Läraren i fritidshem Carolina Bricer har ett språkutvecklande arbetssätt. Här med Lech. Foto: Johan Strindberg
Till startsidan
Fritidshem I sitt språkutvecklande arbete har fritidshemslärarna på T1-skolorna i Linköping funderat mycket över hur de pratar med eleverna. Målet har varit att skapa både fler och mer ömsesidiga samtal som hjälper barnen att få ett rikare språk.
Läraren i fritidshem Carolina Bricer ropar upp namnen på de runt 30 barn som ställt upp sig på två led på skolgården, men hon har svårt att göra sig hörd i sorlet. Till sist bär det ändå iväg med gruppen till Vallaskogen. Uppgiften den här eftermiddagen är att skapa naturkonst.
I skogsgläntan instrueras barnen att i grupper göra en ram på marken och fylla den med saker de hittar på marken. Några tar god tid på sig och gör en jätteram av långa trädgrenar, andra skyndar sig att bli klara för att få äta mellanmål och leka.
– Vi har hittat kantareller! ropar en pojke, men tvingas konstatera att det var ”fejkkantareller” när han och Carolina Bricer undersöker svamparna närmare.
Läraren i fritidshem Carolina Bricer har ett språkutvecklande arbetssätt. Här med Lech. Foto: Johan Strindberg
Carolina Bricer förklarar att aktivitetens syfte främst är samarbete, men att hon tänker på det språkutvecklande i alla aktiviteter.
– Jag ställer frågor om vad de hittat och de kanske lär sig några nya ord, men här är tanken framför allt att de ska prata med varandra och lösa uppgiften tillsammans.
Fritidshemmet har deltagit i Ifous forskningsprogram ”Fritidshemmets pedagogiska uppdrag”, vars mål varit att öka kvaliteten i verksamheten och att undersöka hur fritidshemslärare själva ser på undervisning i fritidshem. Med hjälp av ett värderingsverktyg som de fick av forskarna fick de först utvärdera sin egen verksamhet. De såg att språk och kommunikation var det område i läroplanen som de främst behövde utveckla.
– Samtidigt visade skolans resultatuppföljning att eleverna i F-3 behövde träna mer på att återberätta och skriva. På så vis kunde vi knyta ihop det med skolans mål och ändå behålla fritidshemmets särart. Vi samverkar mycket med klasslärarna i arbetet, säger försteläraren i fritidshem Hanna Almcrantz, när vi innan skogsutflykten träffar henne, Carolina Bricer och kollegan Marcus Skön i ett av skolans mötesrum.
Nicolas har hittat mossa som han ska fylla sitt konstverk med.
Det språkutvecklande arbetet inleddes med en intensiv period med många aktiviteter kopplade till återberättande, högläsning och skrivande. Nu har de språkutveckling som ett underliggande fokusområde oavsett vilket tema fritidshemmet arbetar med.
– Aktiviteter i all ära, men hur fångar vi upp samtalen på mellanmålet och på skolgården? Som en del i forskningsprogrammet observerade vi fritidsavdelningarna och hur vi pratar med eleverna. Vi såg till exempel att vi pratar mindre med barnen när vi är ute. Mycket av interaktionen var förmaningar som ”klättra inte på taket, Pelle!”.
Forskningsprojektet har gett dem en större medvetenhet om hur de ställer frågor till eleverna, till exempel att öppna frågor ofta är bättre.
– Jag tänker på det språkutvecklande när jag planerar för samlingen och ställer de där extra följdfrågorna för att eleverna ska utveckla sina svar. Ofta behöver man också ställa motfrågor för att försäkra sig om att barnen förstått när man ger instruktioner, säger Carolina Bricer.
Nicolas och Alva vill snabbt bli klara med uppgiften för att kunna leka fritt i skogen.
Marcus Skön brukar i slutet av dagen samla ihop barnen som är kvar och ha en liten samling med fokus på språkutveckling.
– Jag ställer frågor som ”Om du måste välja mellan att hoppa fallskärm eller dyka i havet, vad väljer du och varför?” för att motivera dem att ge argument för sin åsikt. I går ville jag att de skulle tänka efter om de hade lärt sig något nytt under dagen eller tränat på något de redan kunde. Jag använde ordet ”reflektera” och det ledde till en diskussion mellan två elever om betydelsen av orden reflektera och repetera. Det roliga var att en av dem sedan konstaterade att han hade lärt sig något nytt: vad ordet reflektera betyder, säger Marcus Skön och skrattar.
Vilka utmaningar har ni upplevt med arbetssättet?
– En stor utmaning har varit att få med sig kollegorna. Vi ska egentligen vara två utbildade på varje avdelning, men jag är ensam ansvarig på min avdelning och det är svårt att driva arbetet när man inte har någon att bolla med, säger Carolina Bricer.
Rektorerna har varit med i forskningsprogrammet och det har hjälpt att förankra det hos alla. Likaså att hela arbetslaget varit med och diskuterat arbetssättet på arbetslagsmöten.
– Det blir lättare när alla ser nyttan med det. Det var en aha-upplevelse för många när fritidseleverna som vi hade jobbat intensivt med fick bättre resultat i skolan efteråt – då slog vi oss för bröstet för att vi hade jobbat med det kompletterande uppdraget, säger Hanna Almcrantz.
Är inte risken att det blir mer skola för barnen?
– När vi hade sagotema blev det kanske lite skolifierat eftersom vi instruerade barnen att de skulle skriva sagor, med hjälp av kort, i par som vi bestämde. Men det ledde till att många tog med sig sagoskapandet till den fria leken, och skrev nya sagor med kompisar som de valde själva. Då blev det på deras villkor. Vi hade skapat en möjlighet för dem, säger Carolina Bricer.
Marcus Skön och hans kollegor märker att barnen lär sig nya ord genom det språkutvecklande arbetet.
Utmaningen med frivilliga aktiviteter är å andra sidan att de elever som vill vara med på en skrivande aktivitet ofta redan är bra på att skriva.
– Vi hade det problemet när treorna hade sagoverkstad med skolbibliotekarien. Hur skulle vi nå dem som verkligen behövde öva på att skriva? Eleverna hade en lång skoldag bakom sig och då ville vi inte tvinga dem att skriva även på fritids, så det frivilliga fick råda. Förhoppningsvis når vi de eleverna i samtalen i stället, säger Hanna Almcrantz.
Att jobba aktivt med samtal får även andra effekter, konstaterar hon.
– Vi märker att tryggheten hos barnen ökar. Vi har faktiskt sett på trygghetsenkäterna att fler barn svarar att de kan prata med alla vuxna på fritidshemmet.
• Forsknings- och utvecklingsprogrammet ”Fritidshemmets pedagogiska uppdrag” pågick i tre år, 2019-2022, och hade som syfte att utveckla kvaliteten och likvärdigheten i fritidshemmen, samt att undersöka hur lärare i fritidshem själva ser på undervisning i fritidshemmet.
• Yrkesverksamma lärare i fritidshem har i samarbete med forskare fått arbeta med att utveckla sina arbetsformer med stöd i forskning och beprövad erfarenhet.
• Projektets fokus har även varit på samarbete mellan fritidshem och skola, rektors ledning av fritidshemmet, samt att undersöka hur fritidshemmets roll som en del av utbildningen kan stärkas.
• Programmet var ett samarbete mellan det fristående forskningsinstitutet Ifous, Högskolan i Gävle och Linnéuniversitetet, kommunerna Linköping, Österåker, Stockholm och den fristående huvudmannen Bladins stiftelse.
• Slutrapporten ”Fritidshemmets pedagogiska uppdrag – undervisning och ledarskap på fritids” finns att läsa på Ifous hemsida.
LÄS ÄVEN
Fritidshemmet väcker sexåringarnas läslust
Debatt: Skolifieringen av fritidshemmet är oroväckande
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.