Johanna Jansson ger råd när Chanel, Vera och Stina jobbar med skoltidningen.
Till startsidan
Mellanstadieeleverna på Byleskolan i Täby har 45 minuter skärmtid en gång i veckan. Det blir en social stund, berättar läraren i fritidshem Johanna Jansson.
Skärmtid
Eleverna på fritidshemmet i Byleskolan spelar spel, kollar på filmklipp och gör tidning tillsammans.
– Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Saga Hjälte visar bilder på hundar i sin mobil. Några är från Google och andra är hennes privata bilder.
– Det här är min hund Bide, säger hon till sin kompis Isabel Wollard som kollar på filmer om bakning i sin mobil.
Det är släckt i rummet så att alla barn på fritidshemmet i Byleskolan i Täby ska kunna se bra på skärmarna från sina mobiler, skolans ipads eller datorer. Det är dags för veckans skärmtid. Ett 40-tal barn är samlade och de flesta är med på spelet ”Gartic Phone” som leds av barnskötaren Pelle Sundqvist. Barnen ska rita och skriva vad olika figurer föreställer. Det är en digital gissningslek där slutresultatet kan bli långt ifrån det som menades från början.
Johanna Jansson, som är lärare i fritidshem och bildlärare, sitter vid en av bänkarna och hjälper några elever som i stället väljer att jobba med skoltidningen som görs via Google Drive.
Johanna Jansson ger råd när Chanel, Vera och Stina jobbar med skoltidningen.
Hon berättar att tisdagarnas skärmtid är populär och att alla som vill vara med sitter i samma rum. Det är mest fyror och femmor och några sexor av de drygt hundra inskrivna barnen som brukar vara med.
– De trivs med att sitta tillsammans och på tisdagarna är det nog fler barn kvar än andra dagar. Vi var oroliga för att de bara skulle sitta i sin egen vrå med sin mobil, men vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter med sina mobiler. De visar filmer och bilder för varandra eller spelar tillsammans. Det har verkligen blivit ett socialt samspel.
Populära aktiviteter är Roblox, att göra filmer med stop motion med hjälp av lerfigurer, frågesport i Kahoot, titta på filmer på Youtube eller Tiktok. De flesta använder sin mobil och några lånar ipads.
De som gör frågor i Kahoot ordnar några dagar senare frågesport för alla.
– Det blir en rolig, elevstyrd aktivitet. Frågorna kan handla om personalen på fritidshemmet, om dem själva eller om olika djur.
I Gartic Phone ritar eleverna av varandra – och läraren Johanna.
Det finns tydliga restriktioner under skärmtiden. På ett bord ligger ett stort ark med reglerna. Eleverna får inte fota eller filma om de inte använder stop motion. De får inte skriva i chattar eller sms. De får inte spela krigsspel och de ska använda hörlurar om de lyssnar på något.
– Det här fungerar bra. Om någon bryter mot reglerna så blir de avstängda från skärmtiden, men det har aldrig hänt. Vi vill så klart inte att de ska skriva otrevliga saker till varandra så därför får de inte chatta.
Tiden för skärmar är 45 minuter varje tisdag. Vissa tycker att det är för lite tid till att använda sin mobil eller andra digitala verktyg, tror Johanna Jansson.
– En del skulle nog gärna vilja ha skärmtid varje dag. De kan ju välja att gå hem med sin mobil på tisdagarna men de väljer att vara kvar här på fritids. Det måste bero på att de uppskattar att ha sällskap av kompisar.
Tror du att de går hem andra dagar för att de inte får använda mobiler eller ipads?
– Så är det nog och det var delvis därför som vi införde den här skärmtiden eftersom en del elever gick hem för att spela. Vi måste vara lyhörda för elevernas intressen. Kanske behöver vi ha en till dag i veckan med skärmar.
Saga Hjälte gillar att kolla på bilder på hundar.
Tidigare pågick skärmtiden från halv tre till att eleverna valde att gå hem. Men det har nu kortats ner till 45 minuter.
– Det skedde i samband med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Då tyckte vi att det var läge att sätta in en begränsning.
Johanna Jansson berättar att de har en samsyn i personalgruppen om skärmtiden.
– Vi ska finnas där och se vad de pysslar med på nätet. Vi kan komma med lite förhållningssätt och få bra etiska diskussioner om hur man beter sig mot varandra. Det är bättre att de är här än sitter ensamma hemma ute på nätet.
När de använder Tiktok och Youtube kan det uppstå diskussioner.
– Vi påpekar att de ska vara källkritiska och inte tro på allt som de ser. Ibland blir de väldigt till sig när de ser saker och då får vi berätta att detta inte stämmer med verkligheten. Vi tillåter inga främlingsfientliga filmer eller annat kränkande.
– I början glömde vi detta med att de inte ska skriva i chattar och då kunde det bli en del otrevliga saker.
Några föräldrar har frågat om skärmtiden och personalen på fritidshemmet har informerat om förhållningsreglerna.
– Ingen förälder har förbjudit sitt barn att vara med. Då hade det kunnat bli jobbigt.
Andreas Eldh
Men alla väljer inte skärmtiden. Den här dagen är Andreas Eldh, som snart är utbildad lärare i fritidshem, inne i gympasalen och vid det lilla biljardbordet. Ett tiotal elever är här och spelar.
– Vi måste ha ett varierat utbud av aktiviteter och fånga elevernas intressen. Skärmtiden är väldigt populär och det är bra att vi kan se vad de gör ute på nätet och vilka spel de gillar. Men det är också viktigt med fysisk aktivitet och lek, säger han.
Inne i klassrummet med skärmar börjar barnen bege sig hemåt, men de som kom lite sent från lektioner får sitta kvar en stund så att alla får sina 45 minuter. Wille Hallbygård spelar lite till på Block Blast och vid bordet intill sitter Vera Hanken och Stina Gunnler och jobbar med skoltidningen. Det ska bli en artikel om veckans artist, Taylor Swift.
Ayla Abel.
– Nu måste jag se hur hon stavar sina mellannamn, säger Stina Gunnlev och klickar in på nätet.
Ayla Abel, 5 B:
– Ungefär 45 minuter till en timme är
tillräckligt. Jag och mina kompisar
brukar hitta spel på olika webbplatser som vi spelar tillsammans. Man kan
vara upp till fyra personer.
Lilly Alsén.
Lilly Alsén, 5 B:
– Jag tycker att den tid vi har är bra med 45 till 50 minuter i veckan. Det är roligare att vara med sina kompisar när man är här. Jag är med på skärmtiden ibland och då brukar jag spela det som de andra gör.
Alfred Ryding, 5 C:
Alfred Ryding.
– Det räcker med en dag i veckan som vi har. Det är inte alltid som jag är med utan jag brukar oftast vara i gympasalen. När jag är med så brukar jag spela olika spel till exempel Minecraft.
Noel Moanny.
Noel Moanny, 5 A:
– Ungefär en timme i veckan är bra. Men ibland vill jag ha lite mer tid. Jag brukar hålla på med Kahoot eller Gartic Phone.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.