Hadar lyfter fritidshemmets undervisning i ny bok

Hadar Nordins bok ”Framgångsrik undervisning i fritidshem” ges ut på Utbildning Norr.

Hadar Nordin kombinerar aktuell forskning med handfasta råd i sin nya handbok för undervisning i fritidshem.
– Jag vill tro att den kan vara nyttig både för Chrille, 19, som just fått anställning, och erfarna lärare i fritidshem, säger han.

Hallå där Hadar Nordin, föreläsare och lärare i fritidshem, aktuell med boken ”Framgångsrik undervisning i fritidshem”. Varför skrev du den?

– Jag tycker att den här boken saknats. Det finns numera mycket forskning om fritidshemmet och hands-on-böcker av typen ”15 lekar för fritids”, men inte något mellanting, där man flätar in det mest intressanta från forskningen med handfasta råd.

Du kallar boken en pedagogisk självbiografi. Varför?

– Ja, mycket bygger på mina egna erfarenheter efter 20 år i yrket och allt jag lärt mig på vägen av andra.

Vilka riktar sig boken till i huvudsak?

– Många! Jag vill tro att den kan vara nyttig både för Chrille, 19, som just fått anställning, och erfarna lärare i fritidshem. Och skolledare! Jag hoppas att en rektor kan känna efter att ha läst boken att ”detta behöver jag göra för att utveckla fritidshemmet”.

Vad innebär egentligen en ”framgångsrik undervisning i fritidshem”?

– Den kan bara bli framgångsrik om man får tid och möjligheter att analysera och planera den egna praktiken. Det är så lätt att bli hemmavan, att fortsätta som man alltid gjort. Och då kan undervisningen aldrig utvecklas.

Är det svårare än att utveckla undervisningen i skolan?

– Ja, i skolan kan man konstatera att resultaten i matte gått ner och försöka åtgärda det, på fritids är det svårare att sätta upp sådana konkreta mål. Hur ser en kvalitetsförbättring ut? Jag förstår att man därmed lockas att sätta upp mål som att förbättra ”matte på fritids” och ”läsning på fritids”, men det blir för smalt.

På vilket sätt?

– Jag talar hellre om att utveckla det socioemotionella lärandet, det vill säga det sociala samspelet, social utveckling och att se alla elever.

Vad hoppas du uppnå med boken?

– Fler kollegiala samtal! Boken innehåller diskussionsfrågor och kan fungera i bokcirklar och som handbok.

LÄS OCKSÅ:

Lärarna i fritidshem har fått nog – över 1 400 protesterar mot dåliga villkor

Årets lärare i fritidshem är Hadar Nordin

Han tar fajten för yrket

Debatt: Fritidshemmet ska inte vara "efterskola"