Foto: Malin Walldorf
Till startsidan
Speltest Sju fritidshem har varit med och testat strategispel, spel som tränar finmotorik, matematik och mycket, mycket mer!
Karin Wolff, fritidspedagog på Ansgars fritidshem i Västerås, tycker att det är toppen med spel på fritids.
– Det är så mycket bättre än att eleverna sitter med paddor. Sällskapsspel är fysiskt, och det är roligt att se eleverna upptäcka tjusningen med riktiga brädspel. Det är också ett utmärkt tillfälle för samtal, det skapar ett lugn och är dessutom ofta lärorikt för barnen, säger hon.
Ett av spelen eleverna i Västerås testade var Combo color. Det var ett annorlunda spel och eleverna trodde först inte att de skulle förstå reglerna och kunna spela.
Spela mer!
– Men det är klart de kunde, skrattar Karin Wolff. Det är roligt att ge eleverna ansvar och se hur de äldre tar hand om de yngre när de visar och förklarar.
Det är bra med spel som är enkla och går snabbt att spela, men det är också roligt med spel som tar lite längre tid och kräver mer av eleverna. Ibland har man inte tiden, men när den väl finns är det fantastiskt med spel som pågår länge, tycker Karin Wolff.
– Under loven kan eleverna sitta en hel dag och verkligen ”nörda” ner sig. De tycker om att kunna spela ostört tills spelet tar slut. Ticket to Ride London var ett spel som tog lite längre tid att spela och krävde strategitänk, vilket är mycket uppskattat bland eleverna.
På Ringö fritidshem i Växjö har barnen lärt sig klämma fast ägg på kroppen och vissa har fått lära sig vad värpa ägg är.
– En del visste inte att det hette värpa ägg, berättar Amanda Harrysson, lärare i fritidshem.
– Så förutom att de tränar på matematiska begrepp, utvecklar sin finmotorik och övar på att vänta på sin tur, så utökas deras ordförråd ofta när vi spelar brädspel. Vi har lärt oss mycket om hönor och ägg, säger hon.
Det är en fördel när spelen kan nivåanpassas så de fungerar i olika åldrar. Ett sådant spel har läraren i fritidshem Christina Olsson Baaz, på Monbijou-skolan i Malmö, prövat med eleverna.
Foto: Malin Walldorf
– Vi spelade Jag är junior Alias och det fanns så många olika karaktärer att gissa på så alla årskurser kunde spela tillsammans. Det är verkligen jättebra. Det enda eleverna klagade på var att de bara kunde vara fyra som spelade samtidigt. Alla ville vara med, säger hon.
– Nu när det blir höst kommer vi spela mer. Det har varit så oförskämt fint väder här i Skåne, men nu när det blir svalare kommer vi spela sällskapsspel oftare, säger Christina Olsson Baaz.
Även på Västra Ramlösa skola i Helsingborg finns planer inför vintern.
– Jag ska organisera spelhåla. Vi har ett rum där jag kan ställa upp bord och erbjuda eleverna stationer med olika spel. Det ska bli så roligt nu när det blir mörkare och kallare och vi inte kan vara ute lika mycket, säger elevassistenten Gitte Mathiasen.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.