Louise Petersson börjar dagens samling med att repetera lägesorden.
Till startsidan
Progressionsmallarna hjälper pedagogerna att fokusera på utveckling, anser Vildana Alisehovic och Louise Petersson.
Reportage När barnen på Sommarlust förskola i Kristianstad tränar lägesord har de så roligt att de inte vill sluta. Det som för förskollärarna är planerad undervisning i matematik är för barnen skojig lek. För att kunna följa varje barns utveckling, i bland annat matematik, har förskollärarna utformat progressionsmallar.
Inne på avdelningen Björnen ligger det rockringar i olika färger spridda över golvet. Lutad mot en bänk står en meterstor kvadratisk ram. En bit bort ligger en gul plastpinne. På den blå mattan mitt på golvet sitter ett tiotal 5–6-åringar i en halvcirkel. Framför dem sitter förskolläraren Louise Petersson.
– Vet ni barnen, i dag har jag med mig en väska, säger hon och lyfter på locket till en liten flätad korgkista.
I den ligger en hög med laminerade kort. På varje kort finns en bild och ett ord. Louise Petersson håller upp ett kort åt gången och frågar barnen vad kortet visar. De svarar
i kör.
– På! Genom! Under! I! Bakom! Över! Framför! Mellan!
– Kommer ni ihåg vad för slags ord det är? frågar Louise Petersson.
– Lägesord, svarar Miranda.
– Och när behöver vi lägesord? frågar Louise Petersson.
– I skolan, svarar Elias.
– Ja, och annars också för lägesord är bra när vi ska beskriva var något är någonstans, säger Louise Petersson.
Louise Petersson börjar dagens samling med att repetera lägesorden.
Det var när hon för en tid sedan gjorde en kartläggning för att se hur långt barnen hade kommit inom matematikområdet inför överlämningen till skolan som hon märkte att många av dem använde ”här” och ”där” i stället för lägesord. Så hon bestämde sig för att utmana dem och aktivt börja arbeta med lägesord under samlingen varje onsdagsmorgon. Det har lett till en tydlig utveckling.
– Många av barnen kan nu lägesorden. Men hela gruppen har ännu inte befäst dem. Målet är att orden ska vara så befästa att barnen använder dem spontant i olika sammanhang, säger Louise Petersson.
Dansstopp är ett kul sätt att öva på lägesord, tycker Miranda.
I dag ska barnen få testa ett nytt sätt att träna lägesorden. På väggen bredvid den blå mattan hänger en vit filmduk. När Louise Petersson slår på datorn projekteras skärmen på duken.
– Nu ska vi köra dansstopp med lägesord. När stopphanden syns slutar ni dansa och följer instruktionerna som syns på duken, instruerar hon barnen, som direkt är med på noterna.
De ställer sig upp och gör sig redo att börja dansa när musiken kör i gång. När den tystnar efter en kort stunds intensiv dans dyker två bilder upp på duken. På den ena syns en röd boll som ligger under en kvadrat och ordet ”Under”. På den andra syns en gul stol och ordet ”Stolen”.
– Vad ska ni göra? frågar Louise Petersson.
– Krypa under en stol, svarar barnen och letar kvickt upp varsin stol som de kryper in under.
När alla har visat att de har förstått lägesordet återsamlas de på den blå mattan för en ny dansstund. När musiken tystnar syns två nya bilder med instruktioner på skärmen. Efter ett tag står det klart varför rockringarna, kvadraten och pinnen är strategiskt utplacerade i rummet. Bland instruktionerna finns nämligen ”I rockringen”, ”Genom kvadraten” och ”Över pinnen”.
När musiken tystnar för sista gången blir barnen först lite besvikna. De vill köra leken igen, men sätter sig ner när Louise Petersson ber dem att i stället reflektera över vad de precis har gjort.
– Vilka lägesord har vi just använt? frågar hon.
– På, genom, under, i, bakom, över, framför och mellan, rabblar Elias och får medhåll av de andra.
Elyana visar att hon har koll på läges-ordet ”under” genom att krypa in under ett bord med de andra barnen.
När Louise Petersson kartlade barnens matematikkunskaper i syfte att hitta nya sätt att utmana dem hade hon hjälp av Sommarlust förskolas progressionsmall för matematik. Den har hon själv, i sin roll som ”nyckelperson för framgångsrik undervisning” – Kristianstads kommuns motsvarighet till försteförskollärare – tagit fram i samarbete med förskolans rektor Vildana Alisehovic.
När Vildana Alisehovic började som rektor för Sommarlust förskola för två år sedan fick hon hjälp av kommunens didaktiker att göra en kartläggning av förskolans undervisning. Därefter började hon och Louise Petersson, som då också var ganska nyanställd, fundera över vad som saknades för att pedagogerna skulle kunna skapa en lärandemiljö där varje barns utveckling står i fokus.
– Det pedagogerna själva sa var att de saknade bra underlag för utvecklingssamtal och överlämningar så Louise fick i uppdrag att ta fram progressionsmallar som pedagogerna kunde använda för att underlätta sin planering och dokumentation, säger Vildana Alisehovic.
Till att börja med tog Louise Petersson fram mallar för de tre områden som Kristianstads kommun har bestämt ska prioriteras i det systematiska kvalitetsarbetet: Barns delaktighet och inflytande, Omsorg, utveckling och lärande samt Normer och värden.
– Men sedan blev jag lite ivrig och tog fram mallar även för Finmotorik och Grovmotorik, säger hon med ett leende.
En del av förskolans pedagoger var till att börja med lite oroliga att de nya mallarna skulle leda till större arbetsbelastning. Men efter att Vildana Alisehovic förklarat att mallarna var tänkta som hjälpmedel i det arbete som de redan gjorde, och Louise Petersson varit ute på alla avdelningar och visat hur mallarna var tänkta att användas, förvandlades oron ganska snabbt till entusiasm.
– När en förskollärare kom och frågade om det möjligen inte fanns progressionsmallar inom fler områden kände jag att vi hade lyckats, säger Louise Petersson.
Målet med mallarna, som nu finns inom tretton områden, är att göra det lättare för pedagogerna att utmana varje barn att ta nästa steg i sin utveckling och samtidigt ge en tydlig översikt över progressionen.
– I grunden handlar det om att säkerställa att vi inte tappar bort något område eller missar att utmana något barn, säger Vildana Alisehovic.
Flera av progressionsmallarna är knutna till en viss teori. Till exempel utgår matematikmallen från Alan Bishops sex matematiska aktiviteter. En av punkterna i mallen handlar därför om lokalisering, vilket var utgångspunkten för dagens träning av lägesord.
Mallarna ska underlätta för pedagogerna att stötta barnens utveckling och samtidigt ge en tydlig översikt över progressionen.
Pedagogerna använder mallarna som checklistor både när de gör sin individuella planering och under arbetslagsträffarna så att de inte missar att skapa möjligheter för barnen att utvecklas inom ett visst område. När de sedan ser en progression hos ett enskilt barn dokumenterar de det i barnets lärlogg i Unikum.
– Det kan till exempel handla om att vi ser ett barn som spontant sitter och sorterar pärlor efter att vi har arbetat med att utveckla förmågan att sortera, säger Louise Petersson.
Det som står i lärloggen används sedan som underlag när det är dags för utvecklingssamtal och överlämningar.
– Tidigare dokumenterade vi mest på gruppnivå vilket gjorde att pedagogerna inte hade några ordentliga underlag på individnivå när de skulle förbereda sig inför utvecklingssamtal och överlämningar, säger Louise Petersson.
På många förskolor är bedömning av enskilda barns utveckling en känslig fråga, men Vildana Alisehovic och Louise Petersson är överens om att det är nödvändigt.
– Det ingår i vårt kompensatoriska uppdrag att se till att alla barn får det stöd som de behöver för att utvecklas och då måste vi kartlägga barnens nuläge, säger Vildana Alisehovic.
– Det är ju inte som att vi sätter betyg på barnen utan vi dokumenterar vad de kan och planerar aktiviteter som ger dem möjlighet att ta nästa steg, säger Louise Petersson.
Efter att ha arbetat med progressionsmallarna i drygt ett år tycker många av förskolans pedagoger att dokumentationen har blivit både enklare och roligare.
– De har också fått en annan medvetenhet om hur man planerar för progression, säger Vildana Alisehovic.
LÄS OCKSÅ:
Forskaren: ”Bedömningen av barns kunskaper behöver bli tydligare”
Granskning: Laddat ord delar förskollärarna
Så undervisar du de yngsta barnen
Utredaren: Minst fem timmar planeringstid för lärare i förskola och fritidshem
Lär dig om att lära ut i förskolan
Lyssna på Förskolan här:
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.