Förskolläraren vädjar till politikerna med rim

Jag ber er med makt att tänka en gång till, hjälp oss pedagoger att få bättre förutsättningar – det är allt jag vill, skriver läraren Linnéa Carlström.

”Vi som jobbar i skolan kämpar för att hinna med allt som läggs på vårt bord, samtidigt som vi ska lära ut det spontana, reflektera och förtydliga krångliga ord.”
Läraren Linnéa Carlström beskriver arbetssituationen i förskolan i en dikt – och uppmanar både makthavare och kollegor att agera.

Går det att skriva en text som en dikt,

där orden rimmar men ändå ger vikt?

Vi är många som inte känner oss hörda

och vill ha svar från samtliga berörda.

Vi alla vet att barn behöver närvarande vuxna, någon som har tid.

När barn ska lära sig matematik och empati behövs det någon som står bredvid. 

 

Vi som jobbar i skolan kämpar för att hinna med allt som läggs på vårt bord,

samtidigt som vi ska lära ut det spontana, reflektera och förtydliga krångliga ord. 

 

”Vill komma med en varning”

 

Att vi inte hinner med allt är det många

som vet – det är ingen hemlighet.

Jag vill ändå komma med en varning och det är,

trots allt vi som jobbar som är experterna här.

Vi kan inte både säga att vi har för mycket att göra

men trots detta är allt bra när rektor ska lyssna och höra.   

 

Jag ska berätta lite mer,

om det som kanske inte alla ser.

När vi ska lära ut gränser, värdegrund, skapande och demokrati,

då formar vi generationer av vilka människorna ska bli.  

Om jag tänker på citatet ”barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör”

då undrar jag om det är samma sak vi hör. 

Att lära ut något vi själva inte är,

det är fel väg att gå här. 

 

Jag för egen del tänker på mig själv som en barnambassadör, jag lyssnar på min egen inre kompass och röst

innan jag ska ge ett barn tröst.

Jag upplever att jag har mer att ge

än bara projekterande och abc,

för jag tänker längre än just nu,

barn ska finnas i den här världen längre än jag och du.

 

”Måste våga säga nej”

 

Vi måste våga säga nej när det är för mycket.

Även om det går emot våra kollegors tycke.

Vi behöver ha rutiner och strukturer som är hållbara

och då kanske det kostar och går emot kommunens behov att spara. 

 

Vi som arbetar inom förskola, skola och fritidshem

vi är där för de barn som hamnar i kläm.

Vi ser de som kämpar för att passa in, de som skulle behöva nya kläder

och de barn som älskar livet och att leka i alla väder.

Vi finns nära den som ständigt är i gråt,

vi är där när barnen övar på att säga förlåt.

Vi har ett ansvar att se den som far illa

och stå upp för den som inte kan sitta stilla. 

 

Vi skapar vår egen vardag där vi skriver tillbud och berättar hur det går.

Vi behöver bli bättre på att förklara hur vi egentligen mår.

Vi är barnens verklighet

och det kräver en viss saklighet. 

 

”Ber er med makt att tänka till”

 

Mindre barngrupper där alla kan bli sedda 

Mer personal så att barnen hinner bli ledda 

Ett sätt att kvalitetssäkra utbildningen och bredda

Kanske både barn och vuxnas hälsa går att rädda. 

 

Vi har ett uppdrag och det kan vi klara av, det vill jag att alla ska veta,

för efter bättre lärare än i facket får man leta.  

 

Det kan vara tufft att be om stöd och visa sin sårbarhet.

Det är nog trots allt det som ger oss vår mänsklighet.

Jag ber er med makt att tänka en gång till,

hjälp oss pedagoger att få bättre förutsättningar – det är allt jag vill. 

 

Linnéa Carlström är lärare i förskolan och ledamot i Sveriges Lärares styrelse i Oskarshamn. Dikten läste hon första gången upp på Sveriges Lärares dag i Oskarsham.

LÄS OCKSÅ:

Agné: En dag på förskolan – ett liv

Nu ska arbetsmiljön granskas på djupet

Forskaren: Förskolan behöver en ny läroplan – med färre mål

Lyssna på Förskolan här: