I dag har Frida Hyvönen en annan inställning till framträdande och föreställningar än tidigare.
Till startsidan
Frida Hyvönen på Orionteaterns scen, bara några dagar efter premiären på föreställningen "Make me an instrument". Foto: Oskar Omne.
Porträtt Som artist är Frida Hyvönen lekfull och personlig, ofta med det stora uttrycket nära till hands. Det uttrycket är långt ifrån punk men på ett sätt är hon nära: Hon sjunger som hon vill och om hon inte vill att det ska tas närbilder så får fotografen låta bli.
Om några timmar ska hon stå på Orionteaterns
scen, hon som är född och uppvuxen i Robertsfors i Västerbotten. Det är nitton år sedan Frida Hyvönens debutskiva ”Until death comes” kom. Redan då hade hon hittat det där som varit hennes signum sedan dess. Finurliga melodier med hennes piano och röst som centrum, melodier som är aviga men till synes/höres enkla. Och så de där berättelserna, roliga och mörka, ibland kolsvarta, innerliga och lätt skruvade på en och samma gång.
För några dagar sedan hade föreställningen ”Make me an instrument” premiär, en föreställning byggd av musik, dans, sketcher och mild dramatik. Och av Fridas Hyvönens samspel med sina medmusiker och koreografen Savanna Hanneryd (som också spelar cello). Här finns också lite lekfulla referenser till genombrottet, i form av ”lite dansmoves”. Nu sitter Frida Hyvönen, klädd i en grå collegetröja och en blå jeanskjol, i en soffa i logen som är belägen på övervåningen i den byggnad som på klassiskt teatermaner är en labyrint av dörrar, skrymslen och trappor. Hon säger att hon ser lite dåligt och att det är ett konstigt symtom som kan uppstå när man har jobbat extremt hårt, när man har nått finalen på en lång process. Det är så hon beskriver dagens mående.
– Jag har varit helt försvunnen i det här och nu efter premiären, nu börjar nästa process, att vi ska spela 30 föreställningar. Förhoppningsvis ska vi göra det bättre och bättre när vi nu har chansen att fördjupa själva föreställningen.
Med ett leende pratar hon om den person som nu är på utfasning, det handlar om auteuren Frida som har haft koll på och åsikter om allt i utvecklingen av föreställningen. I stället får auteuren lämna plats åt det ”vanliga scendjuret”, skådespelaren och artisten som bara ska leverera, ett stort skifte är på gång efter process som har varit både intuitiv och magisk, berättar hon.
– Det är nog därför jag har ont i ögonen. Jag har vaknat på nätterna och haft en anteckningsbok vid sängen. Jag har fått tillåtelse av min sambo att ha ljus från en lampa på en analog väckarklocka.
När Frida Hyvönen pratar låter det så där, detaljrikt och svängigt. Den västerbottniska dialekten har hon inte lämnat bakom sig. Hon talar mjukt och säger till exempel ögona i stället för ögonen.
Nu går hon in i en ny fas, en där hon ska skriva på nytt på dagarna. Hon beskriver de val som finns att göra på morgnarna. Äta frukost och prata eller äta frukost och kolla Instagram eller äta frukost och sätta sig med skrivboken.
– De små valen gör hela skillnaden, om man riktar valet man gör mot skrivandet. Det är då man gör en sån här föreställning, det är det det leder till. Att inte nödvändigtvis alltid välja det som verkar vara kulturellt normalt eller är socialt bäst. Det handlar om att ta ansvar för sina egna visioner, sitt eget liv och sin egen linje.
Långa perioder gör Frida Hyvönen andra val. Hon säger det som att hon då inte ens hittar vägen till skrivboken. Då kan hon vara ”hemskt lat” och bryr sig inte så mycket om att få något gjort, mer än
att hänga med sin familj och sina kompisar. Hon skulle vilja plocka fram den skrivande Frida lite, lite oftare.
– Men allt jag gör fram till att jag är nöjd, är jag ju missnöjd med. Sträckan från idé och önskan att göra något till att jag är nöjd, den behöver inte vara så härlig. Det är ganska mycket famlande. Så jag bär med mig ett minne av ett motstånd som jag ska igenom.
I dag har Frida Hyvönen en annan inställning till framträdande och föreställningar än tidigare.
I föreställningen berättar Frida Hyvönen för de andra på scenen om något som hände henne en gång, något som har med det som händer i föreställningen att göra. Med det vill hon visa att man/hon framkallas många gånger, på nytt och på nytt och på nytt, under sitt liv. Man kommer till användning i nya sammanhang. Så, apropå att det dans-blinkas i föreställningen till början av hennes karriär, säger hon bara att det var sakligt och korrekt att ta med det.
Hur skulle man då beskriva det Frida Hyvönenska uttrycket? Teatraliskt eller kanske dramatiskt?
– Är det teatraliskt? Det bara blir. Vad är artisteri utan ett visst mått av drama? Det ingår väl, tänker jag. En del av det är bara mitt naturliga uttryck när jag gör musik.
Vi pratar om folkbildning, om bildning, och hon ser bekymrad ut när hon säger att ett samhälle är ganska sårbart när mycket handlar om att vara duktig och snabb på att googla.
– Om den möjligheten inte finns så är frågan vad man egentligen kan. Det är bra med både teoretiska och praktiska kunskaper. Det har gått upp för mig på lite äldre dar, tillfredsställelsen i att kunna ett och annat. Dels för att kunna delta och göra sin röst
hörd och dels för att kunna bli riktigt bra på det man gör.
Under en termin var hon handledare för en deltagare på Biskops Arnös låtskrivarutbildning. Hon beskriver den uppgiften som intressant och lite svår.
– Jag såg mig själv som en mentor som kunde finnas där, som ett bevis på att det går. Jag har nog lättare för att vara en inspiratör och ett stöd än att undervisa.
Att se och höra Frida Hyvönen under en konsert är att dras in i hennes värld, en värld där hon tar ansvar och tar hand om den. Hon improviserar, roar, tröstar och bjuder in publiken.
Sedan den där första skivan har hon kunnat leva på, kunnat jobba med, sitt musicerande, sitt artisteri och utifrån de förväntningar hon själv hade på livet tycker hon att hon är otroligt framgångsrik. Det hon gör är intressant, lyxigt och skojigt på alla sätt.
– Men det är ganska lätt att man kör på det som fungerar och så blir det lite likt allt man gör. Då är det kul att bryta sig ur det och få hjälp att göra på ett lite annat sätt nu, med element av det vanliga. Det är skönt att kunna släppa ett vinnande koncept.
Undertecknad, den som skriver den här texten, har funderat mycket på hur jag ska förklara kontrasterna i att Frida Hyvönen säger att hon är otroligt framgångsrik (utifrån sina egna förväntningar), att hon pratar om sina vanliga konserter och låtar som ett vinnande koncept, samtidigt som hon låter så oskrytig när hon uttalar de orden. Däremot är hon självklar, både på scenen och bakom scenen. Hon är där hon är för att det inte finns något alternativ. Vem skulle annars vara där?
Vad tror du att den femtonåriga versionen av dig hade tyckt om den du blev, om det du gör i dag?
– Jag tror verkligen att den femtonåriga jag hade tyckt om den här föreställningen och blivit inspirerad av den. Hon hade gillat att det är dans, sång och ett slags kvinnokollektiv på scen. Så konsten hade hon uppskattat. Men som jag minns det hade jag en väldigt annorlunda bild av vem jag skulle vara som vuxen. Än den jag blev.
Frida Hyvönen säger att den unga Frida trodde att hon skulle bli lite mer strikt och stel, elegant och seriös, som vuxen.
– I stället är jag minst lika flamsig som när jag var i den åldern. Det är bra. Jag var ganska blyg, lite mer av en sidekick när jag växte upp och jag tänkte inte så långt framåt, levde nog väldigt mycket i stunden, hade ingen förväntan eller koll på den typen av sammanhang som jag har hamnat i som vuxen, som artist.
Nyheter Deltagaren Laticha Leronius: ”Det här påverkar våra möjligheter att fortsätta ut i livet.”
Nyheter Tora Vega folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola tar över när Albin folkhögskola upphör.
Nyheter Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm riskerar att tvingas lägga ner sin verksamhet.
Nyheter 150-årsjubileum på Grebbestads folkhögskola! Under jubileet möts nuvarande och tidigare deltagare i samtal om skolans betydelse, där folkbildning och folkhögskolans roll blir tydlig.
Recensioner Böcker som utspelar sig i folkhögskolemiljöer är inte vanliga. Nu släpps två läsvärda romaner, en romantisk relationshistoria och en blodig thriller, skriver recensenten Tommy Fogelberg.
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Ledare "Vi har skrivit till Folkbildningsrådet och förmedlat vår oro."
Nyheter Långtidsarbetslösa ska få gå dubbla tiden på folkhögskola för att stärka sina chanser på arbetsmarknaden, föreslår Liberalerna.
Nyhet Regeringen vill satsa totalt 120 miljoner kronor, uppdelat på tre år, på språkstärkande insatser vid folkhögskolor, från och med 2026.
Distansundervisning Att undervisa på distans ställer helt andra krav på både lärare. I sin nya bok ”Undervisa på distans” delar gymnasieläraren Annette Appelstrand med sig av åtta framgångsfaktorer.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Ny rapport En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Nyheter Flera folkhögskolor kämpar fortsatt med kärv ekonomi. Glokala folkhögskolan i Malmö lade ner kurser för ett par år sedan men har nu lyckats vända utvecklingen.
Debatt Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Reportage På animationsutbildningen på Sörängens folkhögskola i Nässjö smids det stora planer.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Krönika Folkhögskolan måste bjuda in alla politiker, oavsett parti eller beslutsnivå. Tidö-laget måste med egna ögon se den verksamhet som de ska besluta om, skriver Benton Wolgers.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Folkbildning kan bli en livlina. I Göteborg samlades representanter från Ukraina och flera andra länder för att att bygga upp ett starkt och hållbart folkhögskolesystem i Ukraina.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Men det var då, nu är han professor och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.