Källa: Folkbildningsrådet.
Till startsidan
Folkbildningsrådets rapport "Utan färdigt facit" bygger på ett gediget material, bland annat på enkätsvar från 954 folkhögskollärare. Foto: Privat och Folkbildningsrådet.
Ny rapport Man stannar länge, trivs med kollegorna och uppskattar friheten i yrket. Ändå gnager en missnöjdhet: lönen. En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Dagens folkhögskollärare beskriver sina arbetsvillkor som goda. Man trivs och upplever en stor frihet i yrkesrollen. Det framgår i Folkbildningsrådets nysläppta rapport ”Utan färdigt facit”, som handlar om hur folkhögskolans undervisning och roll som utbildningsmiljö har förändrats de senaste decennierna, sett ur lärarnas perspektiv. Ambitionen har varit att ge en samlad bild av lärarkåren, deras utbildningsbakgrund och anställningsvillkor. Erik Nylander, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet, är en av forskarna bakom rapporten.
– Dagens folkhögskollärare är förhållandevis nöjda och stannar oftast kvar mycket längre än rektorerna. Vi tolkar det som att de framför allt är väldigt nöjda med friheten – att de får chansen och förtroendet att designa, iscensätta och utvärdera undervisning på andra sätt och med större autonomi än i andra skolformer, säger han och fortsätter:
– Ju mer dysfunktionella andra skolor är, desto mer lockande är det att jobba i folkhögskolan! säger Erik Nylander och betonar att pedagogikforskarna Filippa Millenberg och Per Andersson också står för en stor del av rapportarbetet.
Källa: Folkbildningsrådet.
Rapporten bygger på en enkät med svar från 954 folkhögskollärare, både på allmän och särskild kurs, statistik från SCB mellan åren 2010–2022 samt djupintervjuer med 21 folkhögskollärare. En särskilt intressant förändring, enligt Erik Nylander, är att andelen lärare med folkhögskollärarexamen har minskat, från cirka 25 till 13 procent.
– Här finns det en del att göra. Det kan vara lite svårt att lära känna folkhögskolan för lärare som kommer från andra delar av arbetsmarknaden eller direkt från andra skolformer. Vi tror att man bör titta närmare på det här för att bibehålla utbildningsformens institutionella egenart. Det är även något man bör diskutera vid nyanställningar: Hur styr man upp det här för nya folkhögskollärare? Hur socialiseras man in i skolornas arbetslag och kultur?
Man hoppas ju att dessa tusenkonstnärer ska åtnjuta lite större erkännande politiskt.
En annan slutsats är att lärare med utländsk bakgrund har ökat något de senaste åren, men inte i samma takt som deltagarna, där klassrummen som motsvarar grundskola eller gymnasienivå har blivit alltmer mångkulturella och flerspråkiga.
– Fastän det är en blandad lärarkår är lärarna fortfarande en homogen grupp socialt sett om man jämför med deltagarna på allmän kurs. Att exempelvis rekrytera fler lärare med utomeuropeisk bakgrund vore en rimlig målsättning. Det skulle nog kunna öka chanserna att komma närmare deltagarna och att navigera i ett mångspråkigt och kosmopolitiskt klassrum.
Statistiken från SCB visar att kvinnor utgör en allt större del av lärarkåren än tidigare, framför allt på allmän kurs men även på särskild kurs.
– Nu spekulerar jag lite, men en tolkning kan vara att det handlar om det ”yrkesmässiga kallet”. Att arbeta på allmän kurs går till stor del ut på att ta sig an fall som den vanliga skolan inte har klarat av. Det handlar om något mer än bara lönen. Och inom särskild kurs består mycket av undervisningen av yrkesutbildning inom socialt arbete och fritid samt av estetisk och kulturell bildning, även det ”feminiserade” yrkesdomäner.
– Kulturmannen är en gradvis alltmer utrotningshotad art, i alla fall på folkhögskolorna.
Källa: Folkbildningsrådet.
Synen på jobbet är i stort sett densamma över tid. Trots att folkhögskolans lärarkår byts ut i samband med fyrtiotalisternas pensionsavgångar är det i mångt och mycket samma värden som lyfts fram bland dagens lärarkår. Att stötta den personliga utvecklingen hos deltagarna framhålls som den största motivationen, tätt följd av friheten att själv utforma undervisningen och möjligheten att påverka deltagarnas samhällsdeltagande. I det här sammanhanget framträder också den kollegiala gemenskapen som central, även om frågor som rör samarbetssvårigheter ibland kan skapa konflikter och tidvis försvåra utbytet av erfarenheter.
I intervjuerna framkommer även att många upplever att lärarrollen har förändrats, blivit mer komplex och pressad, med en större administrativ belastning och ett växande ansvar för deltagarnas välmående. Även lönen väcker missnöje bland lärarna. Cirka 40 procent anser att lönenivån är ”ganska dålig”. Dessutom finns det en stor osäkerhet kring visstidsarbete, och deltidsanställningar har nästan blivit norm. Antalet deltidsanställda stiger och är i dag nästan dubbelt så stort som antalet heltidsanställda. Här utmärker sig särskild kurs och visstidsanställningar bland de estetiska ämnesprofilerna. Konsekvenserna av tillfälliga tjänster och deltidstjänster kan bli mindre tid för eleverna och sämre möjligheter för lärarna att utvecklas i yrket, står det i rapporten.
Erik Nylander och hans kollegor kunde även se ett behov av att utveckla samarbeten mellan lärare på allmän och särskild kurs, för att ta till vara på olika kompetenser. Exempelvis genom att kombinera musik, konst och drama med språk eller samhällskunskap, eller att bygga starkare kollegial gemenskap mellan filialer och internat.
– Demokratiarbete för en folkhögskollärare handlar mycket om att mötas och på sätt och vis sitter ju folkhögskolorna på en unik resurs i den mångfald av deltagare och lärare som är verksamma i skolformen. Tyvärr har de inte alltid tid att reflektera över vilken mosaik av mening som detta möjliggör. Man hoppas ju att dessa tusenkonstnärer ska åtnjuta lite större erkännande politiskt också, för de är en verklig kulturbärare i det svenska utbildningslandskapet, säger Erik Nylander.
Läs rapporten här: Utan färdigt facit – Folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition.
LÄS MER:
Forskaren: Folkhögskolan har blivit en städgumma
Vill ni ändra stödet till folkhögskolan?
Signild firar 50 år med folkhögskolan
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.