Adrian Jones beskriver undervisningen som dynamisk. Vissa lär sig dubbelt så fort och kan fokusera på tekniken och svänget, medan andra får öva på att hitta rätt toner. Foto: Oskar Omne.
Till startsidan
Adrian Jones är en bred och väletablerad stråkmusiker. Han är klassisk skolad men jobbar främst i sammanhang där folkmusiken står i fokus. Foto: Oskar Omne.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones hyllar njutningen och lusten. Och trögheten. Allt måste inte gå så fort. Varken i livet eller när det handlar om att lära sig en allspels-hit.
Den terminslånga kursen ”Folkmusik på fiol” har kommit lite mer än halvvägs. Markiserna utanför fönstren till Ole Hjorthsalen sätter stopp för vårsolens strålar. Spelmän från förr och nu pryder väggarna. På den ena kortsidan syns bland annat en bild på Adrian Jones. Nu sitter han livs levande, bara några meter från det svartvita fotografiet, framför deltagarna och spelar allspels-hits, melodier som ofta spelas på spelmansstämmor och festivaler.
Musikerna i salen har kommit från Belgien, Tyskland, Irland, Danmark och England. Och från Borlänge. Själv är han uppvuxen i Leksand och bor i jämtländska Ås. När han är på skolan är han där en vecka i taget, några gånger per termin.
Undervisningen är gehörsbaserad. Adrian Jones, som bär bruna sandaler i den uteskolösa salen, pratar engelska men går ibland över till svenska – dalmål – när det bara händer sig så.
Adrian Jones beskriver undervisningen som dynamisk. Vissa lär sig dubbelt så fort och kan fokusera på tekniken och svänget, medan andra får öva på att hitta rätt toner. Foto: Oskar Omne.
Lektionen börjar med lite stretching, med lite tips på hur deltagarna ska hålla fiolen och stråken, och hur de ska mjuka upp fingrarna, handlederna. Sedan presenterar han ”Gladlåten”, en polska från Östbjörka i Rättvik.
Adrian Jones stampar takten när musiken svämmar ut över salen. De spelar en del av låten, han instruerar och kommer med råd: ”Don’t be satisfied too soon, try to …”
Han visar och spel-exemplifierar hur deltagarna ska vila i känslan. När koncentrationen är som tätast, när de hittar rätt, är det lockande att sluta ögonen och låta sinnena föra sig bort, till den sena och trolska sommarkvällen, till det daggvåta tunet på Bingsjöstämman när skickliga och mindre skickliga fiolspelare möts i kärleken till folkmusiken.
Men nu befinner vi oss i Malung, och en stund senare i ett soffrum där en vägg pryds av cd-skivor. Adrian Jones bär en beige kavaj-cardigan och blåjeans och konstaterar, apropå lektionen som precis har avslutats, att han och lärarkollegorna försöker kombinera ”det reguljära arbetet”, som handlar om att deltagarna ska utvecklas med sina instrument, med att få in låtar som många kan och som de kan ha glädje av framöver.
– Ja, det är ju synd om de kommer till exempel till Bingsjöstämman och det blir jam och de saknar de här låtarna i sin repertoar, säger Adrian Jones som är inne på sitt sjätte år som lärare på skolan.
Foto: Oskar Omne.
Tradition och utveckling hör ihop i hans värld. Det handlar inte om att reproducera gammalt utan om att vilja berätta, om att vilja uttrycka något, med ett tydligt avstamp i traditionen. Han berättar att gamla elever från Malungs folkhögskola varje år spelar till dans, kvällen före Bingsjöstämman. Han kommenterar också Mogens, en dansk deltagare som är på skolan i sex veckor och som har varit här tidigare.
– Vi brukar lite skämtsamt säga att när man är klar här så är man bara försöksutskriven. Sedan får man ett återfall och då får man så gärna komma tillbaka.
Adrian Jones jobbar halvtid på Malungs folkhögskola, gästar Birka folkhögskola ibland och har tidigare varit lärare på Bollnäs folkhögskola och på Musikhögskolan i Stockholm, där han själv har gått.
– Här har vi inga antagningsprov, det är behovsbaserat och intressebaserat. Vi sätter ihop gruppen utifrån deras personliga brev, utifrån deras ambitioner och erfarenheter. Det skapar utmaningar för oss lärare. Vi måste jobba på ett dynamiskt sätt. Vissa lär sig dubbelt så fort som andra men för att det inte ska bli tråkigt för dem måste det finnas ett djup hela tiden, förklarar Adrian Jones.
De kvickare deltagarna kan fokusera på sin hållning, på tekniken, på svänget, medan de andra tragglar med att hitta rätt toner.
– Vi har satt oss i en ganska utmanande sits, men jag tycker att det är väldigt stimulerande och givande. Samtidigt ställer det krav på deltagarna för de måste på sätt och vis vara sin egen lärare. Alla ska känna förtroende, alla ska känna att det finns plats för just dem. Men det är klart, lite fiol måste de ju ha spelat tidigare, konstaterar Adrian Jones.
Simon Grahn, Erinn Anchaert och Lina Daun är tre av deltagarna i kursen ”Folkmusik på fiol”. Foto: Oskar Omne.
Något alternativ till musiken har det egentligen aldrig funnits för Adrian Jones. Hans föräldrar tog honom till Rättvik när han var sex år gammal. Han började spela fiol för spelmannen Jonas Holmén men han bad inte sina föräldrar om att få spela, det bara blev så.
– Då, 1984, fokuserade många på folkmusik, medan jag hela tiden blev uppmuntrad av folk runt omkring mig att satsa på klassiskt. Jag lärde mig snabbt, gillade noter och hade möjligheten att utvecklas inom klassisk musik.
Senare flyttade han till Uppsala för att gå på det musikestetiska programmet. Han kom in på klassisk fiol men tappade sugen. Han tyckte att det var enahanda, alla skulle göra likadant som man alltid hade gjort och han lockades mer av rocken, av jazzen, av friheten och började spela elgitarr i stället. Men fiolen kom tillbaka in i hans liv, i slutet på gymnasiet, när han hängde med kompisar som spelade folkmusik och som tog med honom på festivaler och stämmor.
Den musikaliska historien om Adrian Jones och hans musicerande är förstås mycket längre än så här, men via bland annat Musikkonservatoriet i Falun och lektioner med folkmusikern Mikael Marin kom han in på Kungliga musikhögskolan i Stockholm när han var 21 år gammal. Han tog en konstnärlig masterexamen med fokus på fiol, altfiol och komposition.
Foto: Oskar Omne.
Nu älskar han att spela klassisk musik, men han återkommer om och om igen till lusten, till att det han gör måste vara roligt. Han komponerar och arrangerar musik, framträder solo, i duos och i grupper, utforskar och fördjupar. Han ler med hela kroppen när han talar om musik och musicerande, men ansiktsuttrycket blir spänt, ryggen stel, när han berättar att det gick så långt att han var nära att sluta spela. Adrian Jones lyfter armen, rör lite på handen. Illustrerar:
– Jag fick problem med min motorik. Det var en jobbig och lång period. En överansträngning som kom sig av att jag har tryckt för hårt, spelat för mycket under press och inte värmt upp. En massa spänningar och skit hade lagrats. Det var neurologiskt på något vis.
Ont har det aldrig gjort, säger han. Men när det var som värst låste sig motoriken, som han beskriver det.
Det har gjort att han inte har kunnat spela på sin egentliga nivå och inte fått ut maximal njutning genom sitt spelande.
– Några har frågat mig vad det är jag har drömt om, vad jag har längtat efter när det var som svårast. Har det handlat om att åka på turné igen? Om att stå på scen och ”hävda sig”? Jag har funderat och kommit fram till att jag vill återerövra full njutning av att spela fiol igen. För jag känner mig berövad på njutningen. Publiken vill se någon som njuter av att spela. Det är också då det blir bra. Det är så mycket viktigare än att det är tekniskt fulländat.
Sedan några år tillbaka känner han sig frisk och han blir tårögd när han pratar om hur kroppen motverkade honom och hans musicerande. Ovissheten har varit jobbig. Skulle han behöva hitta något annat att arbeta med? Men till slut gav övningarna och rehabträningen resultat och för honom hör det ihop med synen på livet i en tid när allt går rasande fort.
– Det gäller att lita på processen, det säger jag till deltagarna. Att lita på att det jag övar på i dag kanske ger resultat om en månad. Jag vill omfamna trögheten. Du måste lyssna på din kropp, ta hand om dig, känna av stress, impulser och spänningar!
Adrian Jones
Bor: Ås, Jämtland.
Ålder: 47 år i sommar.
Yrke: Musiker och fiollärare. Jobbar på Malungs folkhögskola. Spelar i många olika projekt, bland annat i ”Jemtlands salongsorkester” och med lärarkollegorna i
”Sôm fôlk”.
Familj: Två barn.
Tycker om: Att citera folkmusikern Jonny Soling. Som exempelvis ”Fiolen som njutningsmedel” och ”Om det är tråkigt att öva, då är det du som är tråkig”.
LÄS ÄVEN:
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.