
Adrian Jones beskriver undervisningen som dynamisk. Vissa lär sig dubbelt så fort och kan fokusera på tekniken och svänget, medan andra får öva på att hitta rätt toner. Foto: Oskar Omne.
Adrian Jones är en bred och väletablerad stråkmusiker. Han är klassisk skolad men jobbar främst i sammanhang där folkmusiken står i fokus. Foto: Oskar Omne.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones hyllar njutningen och lusten. Och trögheten. Allt måste inte gå så fort. Varken i livet eller när det handlar om att lära sig en allspels-hit.
Den terminslånga kursen ”Folkmusik på fiol” har kommit lite mer än halvvägs. Markiserna utanför fönstren till Ole Hjorthsalen sätter stopp för vårsolens strålar. Spelmän från förr och nu pryder väggarna. På den ena kortsidan syns bland annat en bild på Adrian Jones. Nu sitter han livs levande, bara några meter från det svartvita fotografiet, framför deltagarna och spelar allspels-hits, melodier som ofta spelas på spelmansstämmor och festivaler.
Musikerna i salen har kommit från Belgien, Tyskland, Irland, Danmark och England. Och från Borlänge. Själv är han uppvuxen i Leksand och bor i jämtländska Ås. När han är på skolan är han där en vecka i taget, några gånger per termin.
Undervisningen är gehörsbaserad. Adrian Jones, som bär bruna sandaler i den uteskolösa salen, pratar engelska men går ibland över till svenska – dalmål – när det bara händer sig så.
Adrian Jones beskriver undervisningen som dynamisk. Vissa lär sig dubbelt så fort och kan fokusera på tekniken och svänget, medan andra får öva på att hitta rätt toner. Foto: Oskar Omne.
Lektionen börjar med lite stretching, med lite tips på hur deltagarna ska hålla fiolen och stråken, och hur de ska mjuka upp fingrarna, handlederna. Sedan presenterar han ”Gladlåten”, en polska från Östbjörka i Rättvik.
Adrian Jones stampar takten när musiken svämmar ut över salen. De spelar en del av låten, han instruerar och kommer med råd: ”Don’t be satisfied too soon, try to …”
Han visar och spel-exemplifierar hur deltagarna ska vila i känslan. När koncentrationen är som tätast, när de hittar rätt, är det lockande att sluta ögonen och låta sinnena föra sig bort, till den sena och trolska sommarkvällen, till det daggvåta tunet på Bingsjöstämman när skickliga och mindre skickliga fiolspelare möts i kärleken till folkmusiken.
Men nu befinner vi oss i Malung, och en stund senare i ett soffrum där en vägg pryds av cd-skivor. Adrian Jones bär en beige kavaj-cardigan och blåjeans och konstaterar, apropå lektionen som precis har avslutats, att han och lärarkollegorna försöker kombinera ”det reguljära arbetet”, som handlar om att deltagarna ska utvecklas med sina instrument, med att få in låtar som många kan och som de kan ha glädje av framöver.
– Ja, det är ju synd om de kommer till exempel till Bingsjöstämman och det blir jam och de saknar de här låtarna i sin repertoar, säger Adrian Jones som är inne på sitt sjätte år som lärare på skolan.
Foto: Oskar Omne.
Tradition och utveckling hör ihop i hans värld. Det handlar inte om att reproducera gammalt utan om att vilja berätta, om att vilja uttrycka något, med ett tydligt avstamp i traditionen. Han berättar att gamla elever från Malungs folkhögskola varje år spelar till dans, kvällen före Bingsjöstämman. Han kommenterar också Mogens, en dansk deltagare som är på skolan i sex veckor och som har varit här tidigare.
– Vi brukar lite skämtsamt säga att när man är klar här så är man bara försöksutskriven. Sedan får man ett återfall och då får man så gärna komma tillbaka.
Adrian Jones jobbar halvtid på Malungs folkhögskola, gästar Birka folkhögskola ibland och har tidigare varit lärare på Bollnäs folkhögskola och på Musikhögskolan i Stockholm, där han själv har gått.
– Här har vi inga antagningsprov, det är behovsbaserat och intressebaserat. Vi sätter ihop gruppen utifrån deras personliga brev, utifrån deras ambitioner och erfarenheter. Det skapar utmaningar för oss lärare. Vi måste jobba på ett dynamiskt sätt. Vissa lär sig dubbelt så fort som andra men för att det inte ska bli tråkigt för dem måste det finnas ett djup hela tiden, förklarar Adrian Jones.
De kvickare deltagarna kan fokusera på sin hållning, på tekniken, på svänget, medan de andra tragglar med att hitta rätt toner.
– Vi har satt oss i en ganska utmanande sits, men jag tycker att det är väldigt stimulerande och givande. Samtidigt ställer det krav på deltagarna för de måste på sätt och vis vara sin egen lärare. Alla ska känna förtroende, alla ska känna att det finns plats för just dem. Men det är klart, lite fiol måste de ju ha spelat tidigare, konstaterar Adrian Jones.
Simon Grahn, Erinn Anchaert och Lina Daun är tre av deltagarna i kursen ”Folkmusik på fiol”. Foto: Oskar Omne.
Något alternativ till musiken har det egentligen aldrig funnits för Adrian Jones. Hans föräldrar tog honom till Rättvik när han var sex år gammal. Han började spela fiol för spelmannen Jonas Holmén men han bad inte sina föräldrar om att få spela, det bara blev så.
– Då, 1984, fokuserade många på folkmusik, medan jag hela tiden blev uppmuntrad av folk runt omkring mig att satsa på klassiskt. Jag lärde mig snabbt, gillade noter och hade möjligheten att utvecklas inom klassisk musik.
Senare flyttade han till Uppsala för att gå på det musikestetiska programmet. Han kom in på klassisk fiol men tappade sugen. Han tyckte att det var enahanda, alla skulle göra likadant som man alltid hade gjort och han lockades mer av rocken, av jazzen, av friheten och började spela elgitarr i stället. Men fiolen kom tillbaka in i hans liv, i slutet på gymnasiet, när han hängde med kompisar som spelade folkmusik och som tog med honom på festivaler och stämmor.
Den musikaliska historien om Adrian Jones och hans musicerande är förstås mycket längre än så här, men via bland annat Musikkonservatoriet i Falun och lektioner med folkmusikern Mikael Marin kom han in på Kungliga musikhögskolan i Stockholm när han var 21 år gammal. Han tog en konstnärlig masterexamen med fokus på fiol, altfiol och komposition.
Foto: Oskar Omne.
Nu älskar han att spela klassisk musik, men han återkommer om och om igen till lusten, till att det han gör måste vara roligt. Han komponerar och arrangerar musik, framträder solo, i duos och i grupper, utforskar och fördjupar. Han ler med hela kroppen när han talar om musik och musicerande, men ansiktsuttrycket blir spänt, ryggen stel, när han berättar att det gick så långt att han var nära att sluta spela. Adrian Jones lyfter armen, rör lite på handen. Illustrerar:
– Jag fick problem med min motorik. Det var en jobbig och lång period. En överansträngning som kom sig av att jag har tryckt för hårt, spelat för mycket under press och inte värmt upp. En massa spänningar och skit hade lagrats. Det var neurologiskt på något vis.
Ont har det aldrig gjort, säger han. Men när det var som värst låste sig motoriken, som han beskriver det.
Det har gjort att han inte har kunnat spela på sin egentliga nivå och inte fått ut maximal njutning genom sitt spelande.
– Några har frågat mig vad det är jag har drömt om, vad jag har längtat efter när det var som svårast. Har det handlat om att åka på turné igen? Om att stå på scen och ”hävda sig”? Jag har funderat och kommit fram till att jag vill återerövra full njutning av att spela fiol igen. För jag känner mig berövad på njutningen. Publiken vill se någon som njuter av att spela. Det är också då det blir bra. Det är så mycket viktigare än att det är tekniskt fulländat.
Sedan några år tillbaka känner han sig frisk och han blir tårögd när han pratar om hur kroppen motverkade honom och hans musicerande. Ovissheten har varit jobbig. Skulle han behöva hitta något annat att arbeta med? Men till slut gav övningarna och rehabträningen resultat och för honom hör det ihop med synen på livet i en tid när allt går rasande fort.
– Det gäller att lita på processen, det säger jag till deltagarna. Att lita på att det jag övar på i dag kanske ger resultat om en månad. Jag vill omfamna trögheten. Du måste lyssna på din kropp, ta hand om dig, känna av stress, impulser och spänningar!
Adrian Jones
Bor: Ås, Jämtland.
Ålder: 47 år i sommar.
Yrke: Musiker och fiollärare. Jobbar på Malungs folkhögskola. Spelar i många olika projekt, bland annat i ”Jemtlands salongsorkester” och med lärarkollegorna i
”Sôm fôlk”.
Familj: Två barn.
Tycker om: Att citera folkmusikern Jonny Soling. Som exempelvis ”Fiolen som njutningsmedel” och ”Om det är tråkigt att öva, då är det du som är tråkig”.
LÄS ÄVEN:
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.