Debatt: SD förnekar folkhögskolans roll i musiken

Karin Inde, förbundsordförande för Musikerförbundet, försvarar folkhögskolornas musikutbildningar. Foto: Thron Ullberg och Fredrik Jalhed.

Få framgångsrika musiker har gått på folkhögskola – därför är en utbildning i musik på Wiks folkhögskola onödig. Starta en yrkesutbildning i stället. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i Uppsala i en film som florerar på sociala medier. Nu har Musikerförbundet skrivit ett öppet brev, och ger svar på tal.

Hej Jonathan Othén!

Det är positivt att folkhögskolorna får utrymme i den politiska debatten och att även musikutbildning uppmärksammas. Men det är beklagligt när påståenden som saknar verklighetsförankring får spridning. Din bild av att framgångsrika musiker inte skulle ha behov av utbildning – särskilt inte på folkhögskolenivå – visar en brist på kunskap om hur det faktiskt ser ut inom vår bransch. Vi som är yrkesverksamma musiker vill gärna bidra med fakta och vår erfarenhet. 

Rebecca Meiselbach, ordförande Musikförbundet avdelning öst.

För att kunna verka som musiker krävs inte bara talang – det krävs att man behärskar sitt hantverk. Idrottens tiotusentimmars-princip gäller även här. Ingen fotbollsspelare når landslaget utan år av träning, coaching och stöd. Samma sak gäller musiker.

De flesta svenska artister och musiker – inklusive våra mest framgångsrika – har mött kulturskolor, musikgymnasier, studieförbund, folkhögskolor och högskolor på vägen mot sin profession. Folkhögskolan är inte ett undantag – det är ofta just där som det första viktiga vuxna klivet tas, där man ger sin musikverksamhet en ärlig chans.

Det finns en romantiserad bild av den självlärda artisten.

Rebecca Meiselbach och Karin Inde

Dessutom spelar folkhögskolorna en avgörande roll för de som inte har haft möjlighet att följa den traditionella utbildningsvägen. För dessa personer är folkhögskolan inte bara en utbildning – den är ett livsomvälvande sammanhang. Den ger struktur, gemenskap och tillgång till handledare, coacher och förebilder. Det är där många hittar sitt språk, sitt uttryck – och sin väg vidare.

Som framgångsrik artist eller musiker är inte det första du skyltar med din utbildning. Det finns en romantiserad bild av den självlärda artisten som lyckas ”mot alla odds”. Visst, ingen blir musiker utan personlig drivkraft. Men nästan alla som lyckas, har gjort det genom systematisk träning, handledning – och utbildning. Och oftare än du tror har en folkhögskola varit inblandad.

Sveriges fungerande ekosystem av musikutbildning genererar inte bara framtidens musiker och artister, utan också framtidens producenter, arrangörer, managers, tekniker och inte minst framtidens musiklärare som ska lära nya generationer. 

Att påstå att framgångsrika musiker inte gått på folkhögskola är helt enkelt inte sant. Vi ser gärna att detta blir början på ett samtal, inte slutet på en debatt och vi bidrar gärna med mer kunskap inom området. Vad säger du om ett möte?

Rebecca Meiselbach, ordförande Musikförbundet avdelning öst.
Karin Inde, förbundsordförande för Musikerförbundet.

Den här debattartikeln är ursprungligen publicerad på Musikerförbundets hemsida.

LÄS ÄVEN: 

Debatt: Sverigedemokrater borde gå på folkhögskola

Så tycker Sverigedemokraterna om folkhögskolan

Folkhögskolan kan göra musiken mer jämlik