Bedömningshetsen
Betygsjakten trappas upp och bedömningsstressen äter upp både elever och lärare, visar Ämneslärarens granskning. Hela sex av tio lärare anser att fokuset på bedömningar tagit överhanden i skolan på bekostnad av lärandet. ”Jag är chockad över hetsen. Kraven på elever och lärare är orimliga. Det håller inte. Vi håller inte”, säger läraren Natalia Friberg.

Bedömningshetsen
Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”


Så stympar betygsfokuset undervisningen
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”


Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”

Elicia, 16: Ständiga bedömningar bryter ner oss elever
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.