Debatt: Schemakatastrof för idrottslärare – i år igen

Anders Jonasson är idrottslärare.

Vad gäller idrottsschemat som ofta läggs först så är det lämpligt att man lägger detta i samarbete med idrottslärarna. Det är vi som har koll på förutsättningarna för vårt speciella ämne, skriver idrottsläraren Anders Jonasson.

Varje år är det samma visa i Facebookgruppen Idrottslärare. Det läggs upp schema i gruppen, det ena sämre än det andra. Varför blir det så här? Som en idrottslärare nämner i en av trådarna: Det borde krävas utbildning för att få lägga schema.

Generellt så brukar det vara väldigt svårt att ändra i idrottschemat när höstterminen väl satt igång. Detta eftersom många skolor lägger idrottschemat först, då den salen är den mest fullbokade på skolan. Det kan också vara så att man delar sal med andra skolor och kanske inte ens har salen på skolan utan hyr in sig i en hall hos kommunen. Då är det oftast helt omöjligt att ändra för då måste man också ändra på alla andra ämnesscheman (katten på råttan och så vidare …) och i värsta fall även ändra på andra skolors schema.

Så här kan vi inte ha det!

Schemat måste vara klart före sommaren

Schemat bör vara klart i god tid innan sommarlovet. Ja, jag vet att förutsättningarna kan ändras till höstterminen. Lärare slutar, grupper ändras, tjänster förändras. Men det spelar ingen roll. Man har en tjänsteplanering under våren när budgeten för året är satt. Utifrån denna tjänsteplanering ska man lägga schemat. Man kan inte vänta med schemaläggning till höstterminens start för att invänta förändringar. Dessa får lösas då. Slutade Lisa på idrotten. Jaha, då får Kalle som vi anställt ta Lisas schema. Det är högst olämpligt att vänta med schemaläggning till den extremt stressiga läsårstarten. Dessutom har man som anställd rätt att få veta ändringar i schemat två veckor i förväg (12 § i Arbetstidslagen). Det är alltså inte okej att få ett schema i handen vid läsårstart. Det är oftast då, som jag skrev ovan, helt omöjligt att ändra i schemat vilket riskerar att bli ett arbetsmiljöproblem för resten av läsåret.

Eftersom schema är en arbetsmiljöfråga ska dessa samverkas i skolans samverkansgrupp där skyddsombud ska sitta med. Skyddsombudet bör då få möjlighet att förhöra sig om scheman med berörda lärare så att man som skyddsombud kan agera för arbetsmiljön kommande läsår. Det vill säga, schemat ska inte vara spikat när det tas upp i samverkan utan ska läggas ut på remiss. Alternativet är att schemaläggarna hör sig för med lärarna om schemat och lärarna får då, om de inte är nöjda med schemat, lyfta det med skyddsombudet som ska agera. Det bästa är såklart om man både tar in schemaönskemål innan schemaläggningen och även kollar av dessa under processens gång med berörda lärare. Man måste alltså sätta igång med schemaläggning i god tid innan sommarlovet så att det finns tid att ändra i dessa om man upptäcker att de inte fungerar.

Kräv att få vara med

Vad gäller idrottsschemat som ofta läggs först så är det lämpligt att man lägger detta i samarbete med idrottslärarna. Det är vi som har koll på förutsättningarna för vårt speciella ämne där man måste ta hänsyn till bland annat ombytena som är en arbetsmiljöfråga för både lärare och elever. Det är också viktig att beakta för- och efterarbete som i vårt ämne inkluderar att plocka fram material. Man kanske vill ha klasser i samma årskurs efter varandra för att slippa undanplockning och då kan pausen mellan de lektionerna vara kortare. Men längre pauser krävs mellan andra lektioner när man byter årskurser eller lärare. Sådana aspekter kommer bäst fram om man samarbetar med schemaläggningen.

Är ni inte med och lägger schemat. Lyft detta!

Och kräv att vakter och tillsyn i omklädningsrummet läggs in på schemat som jag skriver om i denna artikel: Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid! | Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Har ni inte vakter och tillsyn på schemat har ni inte formellt ansvar för dessa. Då är det rektor som sitter på ansvaret. Det går bra att meddela rektor detta.

Anders Jonasson, idrottslärare

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid!

Professorn om stora bristen i svensk idrottsforskning

Friluftsliv på utbildningen krockar med verkligheten

Debatt: Därför är idrotten så viktig för elever med adhd

Prisad lärare förändrar synen på idrottsämnet

Svårt att få till inkluderande bollspel i idrotten

Debatt: Simkravet landar i knäet på oss idrottslärare

Debatt: Vi idrottslärare är experter på att skapa trygghet