Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid!

Anders Jonasson är idrottslärare.
Debatt Vem som vaktar vid ombytet beslutar rektor om. Detta ska schemaläggas, både på ett översiktsschema för alla klasser men också på vakternas egna personliga scheman, skriver idrottsläraren.
Som idrottslärare är ofta arbetsuppgifterna lite flytande på både gott och ont. Vi sätter upp orientering och förbereder friluftsliv utanför vår ramtid, vi förväntas vakta eller åtminstone ha koll på omklädningsrummen utan att det syns i vårt schema och så vidare. Detta kan utgöra ett arbetsmiljöproblem men kan även orsaka problem med försäkring samt göra ansvarsbitarna otydliga. Här ska jag därför klargöra lite kring detta efter att ha pratat med både Sveriges Lärare centralt samt med AFA Försäkring.
Följande gäller
När det gäller det som oftast benämns vakt, det vill säga rastvakt, matvakt, bussvakt eller omklädningsrumsvakt, så gäller följande för oss idrottslärare:
- Ombyte räknas inte som undervisningstid. Undervisningstiden är fördelad på lektioner och dessa lektioner ska såklart schemaläggas. Elevernas ombyte får inte ske på lektionstid vilket Skolinspektionen tydligt påpekat. Inte heller transport till och från idrotten är lektionstid. Lektionerna ska starta med undervisning på utsatt tid och undervisningen ska avslutas på utsatt tid.
- Skolan tar över vårdnadshavarnas tillsynsansvar när barnen är i skolan vilket betyder att vi även har tillsynsansvar vid ombytet. De yngre eleverna behöver också mycket stöd vid ombytet, både för att skapa rutiner och för trygghet och trivsel. Det ska vara vuxna närvarande i båda omklädningsrummen på lågstadiet och även högre upp vid behov. Annars kan man argumentera för att skolan inte tar sitt tillsynsansvar och skulle något hända kan skolan (rektor i första hand) bli åtalad för detta om man brustit i tillsynen. Det är rektors skyldighet att se till att skolans tillsynsansvar kan följas.
- Vem som vaktar vid ombytet beslutar rektor om. Detta ska schemaläggas, både på ett översiktsschema för alla klasser men också på vakternas egna personliga scheman. Just detta är Sveriges Lärare väldigt tydliga med. Alla dina arbetsuppgifter ska synas i ditt schema. Det ska vara tydligt vem som vaktar inne i omklädningsrummet för de yngre, likväl ska det synas vem som har tillsynsansvaret för de äldre om något händer. Har du inte blivit tilldelad vakt/tillsynsansvar i schemat så är det inte heller din arbetsuppgift och ansvaret är då rektors. Att dina arbetsuppgifter ska synas i schemat har flera olika anledningar. För det första är det omöjligt att se din arbetsbelastning om inte dina vakter står med i schemat. Vidare så handlar det om ansvar, arbetsrätt men också om din arbetsskadeförsäkring. Gör du uppgifter som inte är schemalagda eller inte finns i din arbetsbeskrivning så kan det bli problem med försäkringen om du skadar dig. Det bör vara minst 10 minuter innan lektion och minst 15 minuter efter lektion till ombyte som då alltså också ska schemaläggas.
- Som idrottslärare är det lätt hänt att man tilldelas massa vakter vid ombytet och ibland även då vanliga rast/matvakter då vakterna vid ombytet ses som självklara. Det bara tas som naturligt att dessa är en idrottslärares arbetsuppgift. Det är de INTE. Arbetsuppgifter ska fördelas så att arbetsbelastningen blir rättvis mellan olika lärare. Du ska som idrottslärare inte ha fler vakter än någon annan lärare sett till den totala arbetsbelastningen. Vi har lika stor rätt att kunna för- och efterarbeta som andra lärare. Vakterna vid ombytet får då fördelas ut på annan personal också. Detta är rektors skyldighet att ordna samt att se till att din arbetsbelastning är rimlig. Jag har aldrig haft rastvakter eftersom jag vaktar vid ombytet. Vill ledningen att man ska vakta mer än andra lärare så går det utmärkt att minska undervisningstiden istället.
Förbered orientering på ramtiden
Anser du att du har för mycket vakter eller vaktar mycket mer än alla andra på skolan så behöver du lyfta detta fackligt. Ditt skyddsombud bör kunna hjälpa dig med detta då det är en fråga om arbetsbelastning, annars får du vända dig till huvudskyddsombudet centralt i kommunen.
Gällande din ramtid och vad som ska ingå i denna så har Sveriges Lärare på direkt fråga från mig angående att sätta upp orientering svarat:
”Allt som läroplan, din rektor eller andra styrande personer i kommunen säger att du ska göra ska göras inom den reglerade arbetstiden. Så står det i läroplanen eller att din rektor säger att orientering ska genomföras praktiskt så ingår att sätta upp banan i din reglerade arbetstid. Men säger läroplanen att det bara behövs teoretiska kunskaper om orientering och du själv bestämmer att det ska vara praktiskt så är för- och efterarbete på förtroendearbetstiden.”
Jag har också ställt frågan till AFA Försäkring vad som händer om jag skadar mig om jag sätter upp orientering utanför den reglerade arbetstiden. Svaret var lite osäkert. Man ”bör” vara försäkrad på sin förtroendetid om man gör arbetsuppgifter som är knutna till ens tjänst som lärare. Men utifrån erfarenhet av AFA så vågar jag inte lita på ett sådant svävande svar.
Kort sagt. Vi ska sätta upp orientering och förbereda friluftsliv på ramtiden så att det syns att detta arbete görs och så att vi är säkra på att försäkringen gäller. Det är rektors ansvar vid schemaläggning att se till att det finns möjlighet i idrottslärarnas schema att genomföra dessa arbetsuppgifter. För övrigt så bör salsschemat för idrotten läggas tillsammans med idrottslärarna så att vår kunskap kring undervisningens förutsättningar tas tillvara och så att ombytesituationen för eleverna blir bra och trygg. PREST-ämnenas schema brukar ju ändå oftast läggas först så detta borde vara en självklarhet på alla skolor.
Dessa saker kan vara bra att ha med sig inför hösten. Ha ett fint sommarlov innan dess.
Anders Jonasson, idrottslärare
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren
LÄS ÄVEN
Professorn om stora bristen i svensk idrottsforskning
Friluftsliv på utbildningen krockar med verkligheten
Debatt: Därför är idrotten så viktig för elever med adhd
Prisad lärare förändrar synen på idrottsämnet
Svårt att få till inkluderande bollspel i idrotten