Debatt: Därför har jag infört VAR i idrottsundervisningen

Ara Sarkisian är idrottslärare på Uppsävjaskolan i Uppsala kommun.

När vi skapar en miljö där eleverna, med kaptenerna i spetsen, kan utmana beslut på ett respektfullt sätt, hjälper vi dem också att utveckla empati och förståelse, skriver idrottsläraren som infört VAR i sin undervisning.

I en värld som ständigt förändras är det viktigt att vi idrottslärare håller oss öppna för nya idéer och metoder som kan förbättra våra elevers lärande och upplevelser. Ett spännande koncept som jag har implementerat i min undervisning är en anpassad version av VAR (Video Assistant Referee), inspirerad av dess användning inom fotboll och andra sporter. Tillsammans med mitt arbete med elevkaptener, som jag infört för att stärka sammanhållningen i klassen, har detta skapat en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.

För att säkerställa att detta initiativ följer gällande regelverk har en informationslapp skickats hem till samtliga elever i årskurs fem, där föräldrarna gett sitt godkännande för användningen av VAR i undervisningen. Vi följer strikt GDPR-reglerna för att skydda elevernas integritet, och all videodokumentation hanteras med största noggrannhet och raderas efter varje lektion. Skolans iPads används som verktyg för att stödja initiativet, där varje grupp eller lag har en iPad riktad mot sig för att dokumentera deras rörelser under aktiviteter. Detta gör det möjligt att fånga händelser som kan leda till diskussioner eller konflikter. Varje lag tilldelas två "challenges" per lektion, där de kan ifrågasätta ett beslut jag har tagit. För att ytterligare förstärka elevernas delaktighet är det kaptenerna, utsedda med neongula kaptensbindlar, som ansvarar för att komma fram till mig och begära en videogranskning av ett beslut. Detta ger dem en aktiv roll i processen och stärker deras ledarskapsförmåga, samtidigt som det skapar en känsla av delaktighet i undervisningen.

Kan utmana mina bedömningar

För att säkerställa att undervisningen inte störs av detta system hanteras utmaningarna på ett strukturerat sätt. När kaptenerna begär en challenge granskar vi videomaterialet tillsammans för att bedöma om deras påstående stämmer. Om de har rätt och jag missat en viktig detalj, förbrukas inte deras challenge – de behåller båda. Men om det visar sig att mitt beslut var korrekt, förlorar de en challenge. Denna metod uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och reflektera över sina prestationer, samtidigt som kaptenerna får öva på att leda och kommunicera med både mig och sina klasskamrater.

Syftet är inte enbart att skapa en teknikdriven miljö, utan att lära eleverna värdet av rättvisa och vikten av att kunna ifrågasätta beslut på ett konstruktivt sätt. Genom att använda videogranskning och involvera kaptenerna kan vi skapa en tryggare och mer rättvis idrottsmiljö där eleverna känner att deras röster hörs och deras åsikter räknas. Kaptenernas roll är också avgörande för att främja en positiv och inkluderande atmosfär, där de stöttar sina klasskamrater och säkerställer att ingen känner sig utanför.

”Öppenhet, samarbete och respekt”

Genom detta initiativ vill jag främja en kultur av öppenhet, samarbete och respekt. Det blir en möjlighet för eleverna att lära sig hantera konflikter, kommunicera sina tankar och förstå vikten av att respektera beslut, även när de inte håller med. När vi skapar en miljö där eleverna, med kaptenerna i spetsen, kan utmana beslut på ett respektfullt sätt, hjälper vi dem också att utveckla empati och förståelse.

Det är viktigt att betona att detta system inte används vid varje lektion, utan endast vid specifika tillfällen där risken för konflikter är högre. Målet är att använda tekniken för att förstärka lärandet, inte att skapa distraktioner. Jag har redan sett positiva effekter av att kombinera VAR med elevkaptener – kaptenerna har blomstrat i sina roller, och deras engagemang har smittat av sig på resten av klassen. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla detta koncept i min undervisning och observera hur det påverkar elevernas engagemang och lärande.

Genom att implementera VAR och elevkaptener i idrottsundervisningen, med föräldragodkännande och i enlighet med GDPR, kan vi skapa en mer rättvis och inkluderande miljö där varje elev har en röst och möjlighet att aktivt delta i sin egen lärandeprocess. Tillsammans kan vi forma en positiv idrottskultur där vi alla växer och lär oss av våra erfarenheter, både på och utanför idrottshallen.

Ara Sarkisian är idrottslärare på Uppsävjaskolan i Uppsala kommun.

LÄS ÄVEN

Sarkisian: Idrottslärare har en avgörande roll för elevernas framtid

Sarkisian: Eleverna måste förstå att det är okej att misslyckas

Elevkaptener svetsar ihop klassen

Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva