Debatt: Att sätta betyg i bild är och förblir en paradox
Bildämnet har en unik roll i skolan: att vara en plats där det är tillåtet att tänka annorlunda, att ta risker och att uttrycka sig utan färdiga mallar, skriver bildläraren Maria Ljung.
Debatt I bildämnet är processen ofta lika viktig som produkten. Att våga prova, misslyckas och börja om är en del av lärandet, skriver bildläraren Maria Ljung.
Att undervisa i bild är att röra sig i ett spänningsfält. Å ena sidan finns styrdokumentens krav på bedömning och betyg, å andra sidan konstens egen natur – fri, experimentell och ofta motståndskraftig mot mallar, skriver bildläraren.
Det är här svårigheten uppstår: hur bedömer man det som inte vill bli bedömt? Hur fångar man värdet i en process som bygger på nyfikenhet, mod och lekfullhet, när systemet efterfrågar tydliga nivåer?
Att misslyckas är en del av lärandet
I bildämnet är processen ofta lika viktig som produkten. Att våga prova, misslyckas och börja om är en del av lärandet. Samtidigt behöver vi som lärare formulera bedömningar som ger eleverna vägledning och förståelse för sin utveckling. Det dubbla ligger i att både värna friheten och samtidigt sätta ord på progressionen.
När bedömning blir ett samtal snarare än en slutpunkt kan den stödja snarare än begränsa. Genom att synliggöra elevernas val, resonemang och lärandeprocess kan vi ge dem språk för sin egen kreativitet – utan att reducera konsten till en bokstav.
Ämnets styrka ligger i paradoxen
Bildämnet har en unik roll i skolan: att vara en plats där det är tillåtet att tänka annorlunda, att ta risker och att uttrycka sig utan färdiga mallar. Just därför blir bedömningen så komplex – den måste både erkänna det fria och samtidigt ge struktur.
Att sätta betyg i bild är och förblir en paradox. Men kanske är det just i den paradoxen som ämnets styrka ligger: att visa att lärande kan vara både fritt och formulerat, både lekfullt och allvarligt. För att ge eleverna både språk för sin utveckling och mod att tänka fritt behövs bildämnet. Det är därför bildämnet är så viktigt.
Maria Ljung, bildlärare
LÄS ÄVEN
Så får du elever att våga vara kreativa
Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare