Tre lärare om elever som blir klara snabbt

Maria Silén, Anna-Maria Abela och Niels Ludvigsen.
Undervisning Vissa har svårt att hinna klart. Andra river snabbt av uppgiften och frågar ”vad ska jag göra nu?”. Vi frågade tre lärare i praktisk-estetiska ämnen hur de hanterar att elever arbetar i olika takt.
Maria Silén
Bildlärare på Trollbodaskolans mellanstadium i Stockholm.
Hur hanterar du att elever arbetar i olika takt?
Ofta beror det på elevens egna prestationskrav. Min utmaning är att få eleven att komma runt det. Genom återkoppling som utmanar eleven att finna vägar framåt vill jag få eleven att komma vidare i arbetsprocessen. Att stötta vissa elever att disponera tiden kan vara ett sätt att få grepp om uppgiften.
Vad gör du för att slippa frågor som ”vad ska jag göra nu” från elever som snabbt blir färdiga?
Jag vänder frågan till eleven. Vad tycker DU att du ska göra nu? Repetera uppgiftens mål och innehåll. Vad är det vi tränar i det här momentet? Ibland kan jag visa elevexempel för att tydliggöra detta och visa kända konstnärers verk om det finns paralleller. Ofta kan det vara en stärkande faktor.
Vad gör du när långsammare elever inte hinner färdigställa en uppgift?
Att ”göra klart” är inte ett kriterium. Jag hjälper eleven att synliggöra arbetsprocessen. Vi arbetar med portfolio vilket gör att vi kan se om det är ett mönster att påbörja men inte avsluta. När kan ett arbete anses ”färdigt”? Att överarbeta är dock sällan ett problem för elever i grundskolan.
Anna-Maria Abela
Lärare i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7–9 på Hälsinggårdsskolan i Falun.
Hur hanterar du att elever arbetar i olika takt?
Jag låter eleverna jobba i par i tre veckor i taget. Sedan byter de partner. Det gör att de som är mer långsamma ibland får jobba med snabbare elever. Vissa elevpar behöver såklart också mer stöttning av mig än andra under arbetets gång. Alla äter och slutar lektionen samtidigt oavsett arbetstakt.
Vad gör du för att slippa frågor som ”vad ska jag göra nu” från elever som snabbt blir färdiga?
Jag uppmuntrar eleverna att hjälpa varandra så att ett långsamt par kan få hjälp med kringsysslor och efterarbete av ett snabbare par. De som är snabbare kan också få andra sysslor, som att tömma diskmaskinen och duka åt alla. Ibland har jag även en teoriuppgift att jobba med om man är klar tidigt.
Vad gör du när långsammare elever inte hinner färdigställa en uppgift?
Det har aldrig hänt. Om jag märker att de inte kommer att hålla tidsplaneringen så stöttar jag dem extra mycket och så får de extra hjälp av kompisar från andra elevkök.
Niels Ludvigsen
Lärare i trä- och metallslöjd i årskurs 3–6 på Stadsskogenskolan i Alingsås.
Hur hanterar du att elever arbetar i olika takt?
Alla har samma terminsuppgift så det spelar ingen roll att eleverna jobbar på i egen takt, så länge de hinner klart innan terminens slut. Eleverna får löpande genomgångar av olika moment i uppgiften. Genomgångarna har blivit fler eftersom elevernas förkunskaper är minst sagt basala i dag.
Vad gör du för att slippa frågor som ”vad ska jag göra nu” från elever som snabbt blir färdiga?
Alla planerar sitt arbete utifrån ”arbetsprocessen” (idé, skiss/ritning och så vidare) med stort fokus på en fungerande arbetsritning. Med en välgjord planering kan man ofta undvika frågan ”vad ska jag göra nu?”. När det blir stopp i arbetet ska eleverna också se varandra som en resurs som de kan söka hjälpa hos.
Vad gör du när långsammare elever inte hinner färdigställa en uppgift?
De flesta brukar hinna i mål med sina arbeten men om en elev inte har förmågan att driva ett arbete framåt på egen hand blir det i första hand olika anpassningar. Om det inte hjälper är nästa steg att ha en kommunikation med elev och vårdnadshavare och möjligen tal om extra stöd.
LÄS ÄVEN
Tre lärare om utvecklande misstag