Foto: Fredrik Karlsson
Till startsidan
Helen Skoog har orienterat, och tävlat, hela livet. Foto: Fredrik Karlsson
Reportage Orientering behöver inte enbart vara klassisk orientering i en skog eller på skolgården. Det kan vara så mycket mer, enligt orienteraren och idrottsläraren Helen Skoog på Vikstaskolan i Kil. Ämnesläraren tog rygg på henne under en intensiv lektion.
Idrottsläraren Helen Skoog har tävlat i orientering i många länder. Orientering utgör en stor del av hennes liv och är något hon har ägnat sig åt sedan hon var åtta år. På den tiden fick man ge sig ut i skogen direkt. Numera är barnorienteringen betydligt mer pedagogisk, vilket också speglas i hennes undervisning.
Det finns många anledningar till att Helen Skoog älskar orientering.
– Det är som ett äventyr som handlar om problemlösning. Man står aldrig inför samma problem. Det är aldrig samma bana och terrängtyperna är helt olika. Dessutom är det en väldigt social sport, säger Helen Skoog som arbetar på Vikstaskolan i Kil.
Sedan berättar hon om den öppna och vänliga orienteringskulturen.
– Jag tävlar i klassen ”Damer 55” och världseliten tävlar på samma arena. Efter loppen blir det kartprat och alla frågar varandra hur man har sprungit banan. Vi tittar på kartorna och pratar om vilka vägval vi gjorde och eventuella misstag. Det är väldigt kul.
Ålder: 57 år.
Bor: Kil.
Familj: Två barn, man
och en bonusdotter.
Fritid: Åker skidor och skridskor. Orienterar, spelar bandy och golf.
Utbildning: Behörig lärare i fritidshem och lärare upp till årskurs sex i idrott och hälsa. Samt utbildad hälsopedagog.
Därför blev jag lärare: ”Jag visste inte vad jag ville bli när jag var ung men det lutade åt idrottslärare eller polis. Eftersom jag alltid har tyckt om människor så valde jag läraryrket, trots att en kompis avrådde mig, haha!”
Den här dagen ska en av Helen Skoogs årskurs 4 få testa sprintorientering på skolgården, en smart övning som får med sportens alla komponenter på ett effektivt och roligt sätt.
– Sprint är bra i skolan eftersom det inte måste vara i skogen, särskilt när eleverna inte är så gamla. Då vill man ha dem i en trygg miljö. Och så är det en övning där alla kan lyckas, säger hon.
Just sprint är Helen Skoogs egen favoritgren. För mindre än ett år sedan kom hon sexa i sprint-SM, bara 14 sekunder från medalj. Men under det loppet var det lite bättre väder än i dag. När eleverna kommer ut från skolbyggnaden regnar det. Det är kallt, blött och lite lerigt.
– Dagens övning kallas för ”Duellen” – en enkel och pulshöjande övning som även används av elitidrottare. Den brukar vara uppskattad, säger hon.
I går skrev Helen Skoog ut 28 orienteringskartor. Hon satte även upp små lappar vid varje kontroll som ser ut som orienteringsskärmar med bokstäver på, från A till Ö. Men den här övningen kan även genomföras i skogen, med lätta kontrollpunkter för nybörjare, konstaterar Helen Skoog.
Foto: Fredrik Karlsson
– Jag har även märkt 28 tennisbollar med en bokstav på varje. Det här kräver lite förberedelse men sedan kan jag köra den här övningen flera gånger i olika klasser. Och så kan jag och mina kollegor även använda de markerade kontrollerna till andra orienteringsövningar. Det gäller att vara lite smart, säger hon.
Alicia Rosen och Olivia Johansson.
Barnen ställer sig på led. De vet att de ska tävla två och två. Väljer de banan som heter ”A-B” så tar den ena eleven en boll med bokstaven A. Den andra med bokstaven B. Den som har bokstaven A ska springa till den kontrollen, och tvärtom. Där ska de lämna sin boll och springa och hämta den andres boll, vid den andres kontroll. Och sedan tillbaka. Den elev som kommer först får ett poäng.
Många skolor ligger i stadsmiljöer och då kan det ta för mycket tid att ta sig till en skog.
Alla är med på noterna. Några rycker snabbt tag i en ny karta när de kommit tillbaka till startpunkten och byter tävlingspartner. Ingen hinner alla banor men de med störst engagemang, och som springer fort, hinner ganska många banor under lektionen. Några andra väljer att göra en gå-duell – för det är också tillåtet.
Foto: Fredrik Karlsson
– Det är ju orienteringsmomentet man vill öva, förklarar Helen Skoog som tror att orientering kan upplevas som en lite komplicerad aktivitet av idrottslärare.
– De flesta vill så klart att eleverna ska få prova på den här sporten, men många skolor ligger i stadsmiljöer och då kan det ta för mycket tid att ta sig till en skog, säger hon.
Andra faktorer som kan ställa till det är att det inte finns någon uppdaterad karta till hands. Eller att det inte finns några kartor alls.
– Ett tips är att ta kontakt med den lokala orienteringsklubben. De brukar kunna hjälpa till, säger hon.
Helen Skoog jobbar med progression i sina orienteringspass.
– Här har jag en fördel eftersom jag även undervisar de yngre barnen, från förskoleklass till årskurs sex. Med förskoleklasserna brukar jag börja med att förklara vad en karta är, sedan övar vi in kartans färger på ett lekfullt sätt.
Andra gånger övar de på karttecken med hjälp av ett ”kartteckenmemory”. Exempelvis genom att springa en kartteckenstafett. Helen Skoog har även gjort en karta över skolans lekområde där konhattar med djur och bokstäver på fungerar som kontrollpunkter.
– Det går också utmärkt att köra orientering i idrottshallen, så kallad supersprint. Då bygger man upp ett landskap med redskap, eller ritar en karta över en innebandysarg, med olika banor på. Eleverna tycker det är väldigt kul, säger hon.
Att elever ska lära sig sporten orientering står inte i kursplanen. Däremot framgår det, när det gäller lågstadiet, att eleven ska lära sig ”enkla kartor och begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning”. På mellanstadiet är målen betydligt högre. Då ska eleverna ”orientera sig i närliggande natur- och utemiljö med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg”. Digitala verktyg återkommer även på högstadiet.
– Det finns olika roliga appar att ladda ner på telefonen. Då handlar det oftast om någon form av skattjakt. Fast då måste eleverna använda sina egna telefoner. Själv lånar jag orienteringsklubbens Sportidentpaket, ett elektroniskt stämplingssystem.
Hon tycker att alla skolor borde ha ett sådant.
– Tyvärr är det ganska dyrt. Men det vore ju väldigt kul om eleverna fick testa hur den moderna sporten fungerar. Stiftklämmorna slutade vi med 1996.
Att förstå sig på en karta underlättar livet, konstaterar Helen Skoog.
– Visst finns det GPS men med en papperskarta får man en överblick med en gång. Som jag ser det är orientering ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv, och där ingår friluftsliv. Kan man kartan så har man större valmöjligheter när man ger sig ut i skog och mark eller på resor runt om i världen.
Liam Fält Danielsson, Axel Johansson, William Sandberg, Belinda Karlsson, Olivia Johansson och Alicia Rosen drar iväg. Foto: Fredrik Karlsson
LÄS ÄVEN
Flera vinster när elevernas arbeten visas upp
Så ger hkk-läraren eleverna ett mer självständigt liv
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.