Heidi Hallbygård och Emma Nilsson Strandberg har kul under linedancen.
Till startsidan
Idrottslärarna Erik Allard och Mikaela Hilbertsson tillsammans med sina elever i "dansa för livet"-dansen. Foto: André de Loisted
Reportage Idrottslärarna på Polhemskolan i Lund vill få in psykisk hälsa i styrdokumenten. Den psykiska ohälsan bland unga breder ut sig som en löpeld och ökade kunskaper kan förändra hela samhället. Därför har de dragit i gång projektet ”Dansa för livet” på gymnasieskolan.
Idrotts- och psykologiläraren Erik Allard är trött på politiker som nickar engagerat och instämmer när någon pratar om vikten av att lyfta psykisk hälsa i skolan. För ingenting händer, upplever han. Nu har Erik Allard och hans kollegor kämpat för att få in psykisk hälsa i undervisningen sedan sex år tillbaka, både med temadagar och i psykologiundervisningen. Men alla elever läser inte psykologi, så för två år sedan beslöt sig några av idrottslärarna för att dra i gång det numera ständigt rullande projektet ”Dansa för livet” – som ett sätt att nå ut till hela skolan. I dag är flertalet av skolans lärare involverade i projektet.
– Dansen utgör startskotten för vårt arbete med psykisk hälsa, där alla skolans ettor dansar på skolgården under den internationella ”Suicidpreventiva dagen” i september. Syftet är att uppmärksamma det viktiga arbetet med att förhindra självmord, som är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar.
En drönarfilm på Youtube från förra årets dans visar hur hundratals elever i vita tröjor dansar runt till låten ”Fades Away” med Avicii på Polhemskolans skolgård en solig sommardag. Det blir otroligt effektfullt när alla gör samma rörelser.
Samma dag satte tvåorna upp anonyma citat i skolans alla korridorer, om vad som får dem att må bra: ”Jag mår bra av lugnet därför att det får mig att koppla bort verkligheten och samla kraft till de saker jag tycker är jobbiga i livet”, skrev en av eleverna.
Nu är förhoppningen att ”Dansa för livet-projektet” ska sprida sig runtom i landet. Och just i dag, i ett konferensrum i en bunkerliknande källare där vi inleder vårt möte, är Erik Allard och idrottslärarkollegan Mikaela Hilbertsson lite extra glada. Om några dagar lanserar de en webbsida som alla skolor kan ta del av, som med filmer och material beskriver hur de arbetar.
Erik Allard beskriver dansen som ett sätt att välkomna de nya eleverna och visa att Polhemskolan tar ett aktivt ansvar för psykisk ohälsa.
– Och dans är ju fantastiskt. Även om det kan finnas ett motstånd till en början så kan man känna att ”shit, det här skapade vi tillsammans och vad häftigt det kändes när vi gjorde det”.
Sedan följs dansen upp med samtal om psykisk hälsa på idrottslektionerna.
– Men då vill vi inte grotta ner oss alltför mycket i frågor om självmord och så vidare. I stället pratar vi om vad som får oss att må bra, utifrån elevernas perspektiv. Vad behöver vi göra för att se och stötta varandra och vad kan man göra om man behöver hjälp? säger han.
Mikaela Hilbertsson tror att det finns en poäng i att idrottslärarna är de som drar i gång arbetet mot psykisk hälsa, som sedan sprids i andra skolämnen.
– Eftersom vårt ämne utgår från hälsa så blir det naturligt att lyfta olika delar som påverkar vårt mående. Och jag kan tänka mig att det kan vara lättare för idrottslärare att exempelvis prata om ätstörningar. Därmed blir det även mer naturligt för eleverna att vända sig till oss om de har problem, säger hon, stannar upp och konstaterar att lektionen med ettorna som går samhällsvetenskapsprogrammet börjar snart.
Polhemskolan har ingen egen idrottshall så det bär av till en idrottsanläggning på andra sidan vägen. Här möts man av en doft av gummi. Det är en friidrottshall och hela lokalen är belagd med gummimatta. Eleverna tränger ihop sig på höjdhoppsmattan. Mikaela Hilbertsson frågar hur de mår och berättar att de ska inleda med dans, först line dance och sedan den redan inövade ”dansa för livet”-dansen.
Därefter ställer de upp sig på rad och börjar med att gå igenom stegen, med Mikaela Hilbertsson i täten:
– Häl, tå, cha cha cha. Häl tå, cha cha cha, och vänd!
Många skrattar, särskilt Erik Allard som inte har dansat den här dansen på länge.
Heidi Hallbygård och Emma Nilsson Strandberg har kul under linedancen.
När det blir dags för den andra dansen infinner sig en lite allvarligare stämning. Vissa verkar leva sig in i syftet med dansen.
Efteråt delas eleverna in i grupper om tre, och får öva på koordination med redskap. Eleven Noah Hedin tycker att det här projektet har bidragit till en hel del insikter. Han har kompisar som har varit deprimerade.
– Jag tycker det är bra, även om jag själv inte har varit deprimerad. Fast givetvis har man bra och dåliga dagar.
Han tror att det ständiga skärmtittandet är det främsta skälet till psykisk ohälsa.
– Våra hjärnor och kroppar är inte gjorda för att sitta och kolla på mobilerna. Genom tiderna har vi alltid kämpat för att överleva men nu är det så mycket tänketid.
Heidi Hallbygård, Emma Nilsson Strandberg och Maya Leveen tycker att det är fint att man uppmärksammar de här samhällsproblemet tillsammans på skolan.
– I samband med dansen fick alla öppna sig och säga vad man själv tänkte om det här, och så pratade vi om vilken hjälp man kan få, om man behöver det.
De nämner skolpressen som en av de främsta stressfaktorerna för unga.
– Det kan bidra till att man kan hamna i det där mörkret.
Emma Nilsson Strandberg, Heidi Hallbygård och Maya Leveen uppskattade samtalen som inledde "dansa för livet"-projektet.
Lisa Kron, Emilia Klingenfors och Nora Nagel är övertygade om att sociala medier är en orsak till att många mår dåligt. De är trötta på det ständiga jämförandet med andra.
– Folk visar ju bara upp sina bästa sidor och då tror man att det är så det är. Då vill man själv vara perfekt och tror inte att andra kan ha dippar, vilket sätter hög press, säger de.
Tyvärr går nog inte den utvecklingen att stoppa, men det är jätteviktigt att prata om det, konstaterar de.
Efter sommaren kommer de här eleverna få göra en djupdykning i de psykologiska mekanismerna bakom psykosomatiska besvär på psykologilektionerna, berättar Erik Allard.
– Då pratar vi om copingstrategier i syfte att ge eleverna verktyg att hantera olika problem och vad som kan vara orsaker till att man mår dåligt.
Även en del engelsklärare är engagerade och låter eleverna problematisera kring lycka och olycka, om framgång och baksidan av det, genom att se dokumentären ”Avicii: True stories”.
En annan målsättning är att få med sig ännu fler lärare. Det är den största utmaningen.
– Men det är ju inte så konstigt. Vi är olika som personer. Vissa kan nog känna att det blir för privat, andra kanske blir utmattade av känslan att inte räcka till i tunga samtal. Men främst handlar det nog om att man känner sig tyngd av de arbetsuppgifter man redan har, säger Mikaela Hilbertsson.
Dessutom pratar man inte om det här på lärarutbildningen, betonar Erik Allard.
– Det leder till att lärare inte känner sig förberedda inför de största utmaningarna vi har när man jobbar med barn och ungdomar.
Under senare tid har det pågått en debatt om att det är tid att införa psykisk hälsa som ett eget ämne. Vad säger ni om det?
– Det kan vara en lösning, men formen spelar egentligen ingen roll. Det vi behöver är tydligare styrdokument som vägleder oss i arbetet med att få in psykisk hälsa på schemat, så att vi alla, gemensamt, tar ansvar för de här frågorna. Utan styrdokument blir det här arbetet ett eldsjälsuppdrag, säger Erik Allard och fortsätter:
– Egentligen är det inte så svårt. Framför allt inte med tanke på att det finns goda exempel i våra grannländer där momentet psykisk hälsa är infört i styrdokumenten. Där finns det analyser som visar att det här ger ett gott resultat även rent prestationsmässigt. För att psykisk hälsa ska in i skolan måste vi kunna peka på att det även leder till goda skolresultat. Det säger en del om samhället.
Årskurs 1:
Årskurs 2:
Åskurs 3:
LÄS ÄVEN
Pulshöjande projekt förbättrade resultaten i flera ämnen
Kroppsångest får många 12-åringar att skolka från idrotten
Forskare utmanar tävlingsnormen i idrotten
Skytte: Ett skadat finger är inget hinder för att delta på idrotten
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”