
Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten
Idag avtäcktes det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket inför ögonen på de 200 elever som fått slå i närmare 200 spik var. Foto: Örjan Bergsten
Praktiska tips Trots nio år i skolan finns det elever som varken kan slå i en spik eller knyta en knut. Det ville slöjdläraren Örjan Bergsten ändra på – resultatet blev ett kolossalt string art-konstverk där sjuorna fått slå i tusentals spikar och knyta ännu fler knutar.
Vernissagen i Aroseniusskolan i Älvängen norr om Göteborg ägde rum tidigare idag. När det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket avtäcktes i korridoren fick de närmare 200 eleverna, tillika konstnärerna, i årskurs 7 för första gången se det sammanlagda resultatet.
– De allra flesta hade ingen aning om vad det skulle föreställa. De hade bara sett sin egen ruta på 30 gånger 30 centimeter, inte alla 192 rutor hopfogade, säger Örjan Bergsten som undervisar i både textil-, trä- och metallslöjd.
Att involvera alla sju klasser i årskurs 7 i ett gemensamt konstprojekt var hans egen idé, men han har fått hjälp av sina två slöjdlärarkollegor i genomförandet. Varför valde han just en hund som motiv?
– Inom popkulturen finns många djur avbildade och jag ville kombinera den traditionen med string art.
Hur fick du själva idén?
– Häromåret snackade jag med en grannpojke som var med och bytte panel på familjens villa och det visade sig att han inte visste hur man slår i en spik. Hur är det ens möjligt efter nio års skolgång?
Örjan Bergsten menar att dagens skola kan missa att lära eleverna så basala saker som att just slå i en spik eller knyta en knut. Men nu skulle de få göra både och!
– String art innebär att man slår i spikar på en platta och sedan knyter garn mellan spikarna. Varje elev har fått slå i närmare 200 spikar och knyta ännu fler knutar.
Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten
Den här typen av monotona övningar är inte så vanliga på högstadiet, men de är viktiga, menar han.
– För att uppnå en färdighet måste man öva mycket. Jag tycker att det övas för lite i svensk skola.
Slöjdlärarna som följde arbetet märkte vidare att vissa elever som inte trivs så bra i skolan upplevde en harmoni i den här typen repetitiva övningar. Vilket var ytterligare en vinst med projektet.
Eleverna har använt flera kilometer garn i en rad olika färger, garnet fick man till skänks från en nedlagd sybehörsaffär. Vad gäller knutarna fick de lära sig både löpögla och dubbelt halvslag, de flesta hade aldrig hört talas om termerna.
– Men de fick använda vilka knutar de ville, bara de löste uppgiften.
Stolta idag?
– Absolut!
När konstverket nu hänger i korridoren och kan beundras av förbipasserande så uppstår förhoppningsvis ytterligare en effekt:
– När eleverna bidragit till skolans estetiska utsmyckning kanske de också kommer att känna ett ökat ansvar för skolans inventarier, vilja vakta och värna den gemensamma skolmiljön.
LÄS ÄVEN
Därför blir hon provocerad av kreativitetshetsen i slöjden
Lotta älskar när slöjden överraskar
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.