
Eleverna sätter prägel på sina arbeten. Foto: Kia Gabrielsson
Slöjdläraren Kia Gabrielsson nominerades till Karlstad kommuns kilmatpris 2024 för att hon sprider kunskap om återbruk till sina elever.
Praktiska tips
För slöjdläraren Kia Gabrielsson får hållbarhet och återbruk konkret innehåll. Hon låter eleverna laga sina kläder och hon tar hand om ull från lokala bönder.
– Jag har jobbat med återbruk hela livet och nu har det blivit inne, säger hon.
Några har hål i sina jeans, andra har trasiga handskar, hål i fickan och någon kan ha tappat tofsen på mössan. Det är inga problem för eleverna på Stockfallets skola i Karlstad. De kan laga kläderna med stöd av slöjdläraren Kia Gabrielsson.
Det började för ungefär fyra år sedan då en flicka hade ramlat och fått hål på jeansen.
– Hon var rädd att hennes mamma skulle kasta byxorna. Men vi lagade med ett annat jeanstyg framme på byxan. Det blev jättecoolt tyckte hon och hon ville aldrig kasta de här jeansen. Då tänkte jag att barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.
Hinner ni med att laga kläder med tanke på allt annat som ska in i kurserna?
– Jag älskar Lgr22. Jag får in delar om material och återbruk. När det gäller återbruk har jag hållit på med det hela livet och nu är det inne. Eleverna tycker också att det är roligt att laga och återanvända kläder.
Kia Gabrielsson vet inte hur vanligt det är att elever får laga sina kläder på slöjden.
– Det finns lärare som inte tycker att det är deras jobb. Men jag anser att jag får in de här momenten med att laga kläder i läroplanen kring återbruk, klimatanpassning och olika material. Jag vet att det på vissa platser finns öppen verkstad eller fritidsgård där unga kan komma och laga sina kläder men jag vet inte hur vanligt det är i skolan.
Eleverna sätter prägel på sina arbeten. Foto: Kia Gabrielsson
Kia Gabrielssons elever får också göra nålbrev i ull med sina namn broderade.
– Köpt ull kan kosta mycket men vi kan använda oss av kjolar och kavajer från loppis. Vi kan även köpa ull från lokala fårbönder. Det är sådan ull som de inte kan sälja vidare till andra ställen.
Kia Gabrielsson har nominerats till Karlstad kommuns kilmatpris 2024 för att hon sprider kunskap om återbruk till sina elever. När det presenterades i skolan blev hon både glad och rörd.
– Det var på en konferens som rektorn berättade det här. Det är så kul att blir uppmärksammad för det jag gör tillsammans med eleverna. Det var ett företag som vann miljöpriset men barnen tyckte så klart att jag att skulle ha vunnit.
Kia Gabrielsson arbetade som lärare 1990 men tog sedan ett långt uppehåll. Hon har bland annat arbetet med ull på spinnerier i Nya Zeeland, Norge och Sverige. Men nu trivs hon utmärkt som lärare.
– Det är den bästa dagen på hela veckan när vi får ha slöjd, säger en del elever och jag tycker att det är så kul. Jag var på högstadiet en period men det var så mycket bedömningar som stressade eleverna. Det är mer arbetsglädje i låg- och mellanstadiet.
LÄS ÄVEN
”ToK-slöjdarna” prisas för sitt arbete med att förädla skräp
Här är slöjdläraren navet i stort hållbarhetsarbete
Tre lärare om hur de ger spillmaterial nytt liv
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”