Eleverna sätter prägel på sina arbeten. Foto: Kia Gabrielsson
Till startsidan
Slöjdläraren Kia Gabrielsson nominerades till Karlstad kommuns kilmatpris 2024 för att hon sprider kunskap om återbruk till sina elever.
Praktiska tips
För slöjdläraren Kia Gabrielsson får hållbarhet och återbruk konkret innehåll. Hon låter eleverna laga sina kläder och hon tar hand om ull från lokala bönder.
– Jag har jobbat med återbruk hela livet och nu har det blivit inne, säger hon.
Några har hål i sina jeans, andra har trasiga handskar, hål i fickan och någon kan ha tappat tofsen på mössan. Det är inga problem för eleverna på Stockfallets skola i Karlstad. De kan laga kläderna med stöd av slöjdläraren Kia Gabrielsson.
Det började för ungefär fyra år sedan då en flicka hade ramlat och fått hål på jeansen.
– Hon var rädd att hennes mamma skulle kasta byxorna. Men vi lagade med ett annat jeanstyg framme på byxan. Det blev jättecoolt tyckte hon och hon ville aldrig kasta de här jeansen. Då tänkte jag att barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.
Hinner ni med att laga kläder med tanke på allt annat som ska in i kurserna?
– Jag älskar Lgr22. Jag får in delar om material och återbruk. När det gäller återbruk har jag hållit på med det hela livet och nu är det inne. Eleverna tycker också att det är roligt att laga och återanvända kläder.
Kia Gabrielsson vet inte hur vanligt det är att elever får laga sina kläder på slöjden.
– Det finns lärare som inte tycker att det är deras jobb. Men jag anser att jag får in de här momenten med att laga kläder i läroplanen kring återbruk, klimatanpassning och olika material. Jag vet att det på vissa platser finns öppen verkstad eller fritidsgård där unga kan komma och laga sina kläder men jag vet inte hur vanligt det är i skolan.
Eleverna sätter prägel på sina arbeten. Foto: Kia Gabrielsson
Kia Gabrielssons elever får också göra nålbrev i ull med sina namn broderade.
– Köpt ull kan kosta mycket men vi kan använda oss av kjolar och kavajer från loppis. Vi kan även köpa ull från lokala fårbönder. Det är sådan ull som de inte kan sälja vidare till andra ställen.
Kia Gabrielsson har nominerats till Karlstad kommuns kilmatpris 2024 för att hon sprider kunskap om återbruk till sina elever. När det presenterades i skolan blev hon både glad och rörd.
– Det var på en konferens som rektorn berättade det här. Det är så kul att blir uppmärksammad för det jag gör tillsammans med eleverna. Det var ett företag som vann miljöpriset men barnen tyckte så klart att jag att skulle ha vunnit.
Kia Gabrielsson arbetade som lärare 1990 men tog sedan ett långt uppehåll. Hon har bland annat arbetet med ull på spinnerier i Nya Zeeland, Norge och Sverige. Men nu trivs hon utmärkt som lärare.
– Det är den bästa dagen på hela veckan när vi får ha slöjd, säger en del elever och jag tycker att det är så kul. Jag var på högstadiet en period men det var så mycket bedömningar som stressade eleverna. Det är mer arbetsglädje i låg- och mellanstadiet.
LÄS ÄVEN
”ToK-slöjdarna” prisas för sitt arbete med att förädla skräp
Här är slöjdläraren navet i stort hållbarhetsarbete
Tre lärare om hur de ger spillmaterial nytt liv
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”