Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare

I maj ställdes Matilda Itzigehls installation ut på Konstfack i Stockholm. Bakom ett skynke kunde man gå in och uppleva verkligheten för en bildlärare.
Praktiska tips
Hur är det att vara ny som bildlärare? Fullkomligt utmattande – och väldigt inspirerande. Den blivande bildläraren Matilda Itzigehl gjorde sitt examensarbete om nybakade bildlärare.
– De konstaterar att man bränner ut sig om man lägger ribban för högt.
Matilda Itzigehl har precis tagit sin examen på Konstfack i Stockholm, i augusti börjar hon som bildlärare på halvtid i Helsingborg.
– Jag är lyckligt lottad, kommer att få jobba med halvklass, jag vet att andra har det betydligt tuffare.
Under den sista terminen av fem år på lärarutbildningen i bild, design och media genomför studenterna ett examensarbete – som innefattar både en vetenskaplig uppsats och ett konstnärligt arbete.
”Marken under dig rör sig”
I maj ställdes deras arbeten ut på Konstfack – i Matilda Itzigehls fall blev det en installation. Bakom ett skynke kunde man gå in och uppleva verkligheten för en bildlärare.
– Jag lät bandspelaren gå under en bildlärares vardag och spelade upp delar av resultatet därinne, där möttes besökaren av såväl tystnad som mängder av höga ljud. Under golvplattorna hade jag lagt kabelrör, så att de vickade när man gick på dem.
Så här beskrev hon installationen:
”Marken under dig rör sig. Du söker fotfäste, justerar stegen, men balansen förändras ständigt. Omgivningen skiftar, ljuden förstärker känslan av att vara på väg, men vart? Att vara nyexaminerad bildlärare beskrivs ofta som att kämpa för att hålla sig flytande, att kastas mellan inspiration och utmattning, frihet och ramar, trygghet och osäkerhet. Strukturen finns där, men den håller inte alltid.”
Det låter som ett väldigt krävande jobb?
– Så är det. Och jag hade nog inte insett riktigt hur tufft det är. En av bildlärarna som jag intervjuade för examensuppsatsen jobbade 60–70 timmar i veckan om man tar med allt arbete på kvällar och helger.
Det låter fullkomligt ohållbart?
– Det var också vad lärarna sa till mig, man bränner ut sig om man lägger ribban för högt.
För lite tid
Matilda Itzigehl intervjuade och skuggade fyra bildlärare – tre på högstadiet och en på gymnasiet – som hade hunnit jobba ett till två år. En sak de verkligen uppskattade med jobbet var det starka stödet från kollegor och skolledning.
– Och så betonade de hur givande och inspirerande det var att se eleverna utvecklas.
Med tanke på betydelsen av bilder i dagens samhälle – inte minst strömmen av bilder i barnens mobiltelefoner – har många bildlärare efterlyst mer tid i undervisningen för bildanalys.
Matilda Itzigehl känner igen diskussionen från sina möten med bildlärarna.
– De kände att tiden över huvud taget är för kort och att klasserna är för stora, det var mycket som de inte hinner med. De var så måna om att göra sitt jobb bra!
Själv kände hon stark inspiration efter att ha varit ute på skolor under sina VFU, framför allt när hon och eleverna jobbade med fotografering.
– Jag har studerat dokumentärfoto på folkhögskola, jag märkte att vissa elever som inte var så intresserade av målning fick ny inspiration av fotandet och bilddiskussionerna. Vi måste använda många olika metoder för att nå fram till eleverna.
Här hittar du Matilda Itzigehls examensarbete.
LÄS ÄVEN
Bildlärare poddar om selfies och fejkade bilder
Replik: Dela upp bild i två olika ämnen
Därför finns det plötsligt flera nya läromedel i bild