Bilder från utställningen. Foto: Pinja Pirttiniemi
Till startsidan
Elevernas konstverk ställdes ut på Stadshusplatsen i Nynäshamn igår – och togs ner på kvällen. Men bilder från utställningen kommer nu att spridas i övriga Norden. Bildläraren Pernilla Bergman Fridén tog initiativ till firandet. Foto: Pinja Pirttiniemi och privat
Bildkonstens dag
I övriga Norden har skolor under lång tid årligen firat ”Bildkonstens dag” – nu ansluter Sverige för första gången. Genom sju skolor i Nynäshamn.
– Det känns oerhört viktigt att få lyfta bildens roll i samhället och få fira undervisningen i konst, design och arkitektur, säger bildläraren Pernilla Bergman Fridén.
Igår fylldes Stadshusplatsen i Nynäshamn av konstverk tillverkade av hundratals elever i kommunen.
– Det är fantastiskt att vi hann genomföra det på så kort tid, säger Pernilla Bergman Fridén som också är vice ordförande i Bildlärarnas riksförening.
Det var i den rollen som hon fick vetskap om Bildkonstens dag. När styrelsen i fjol blev inbjuden till Danmark för att höra mer om evenemanget var det självklart att tacka ja.
– Detta första år blir det bara vi i Nynäshamn som genomför en ordentlig satsning, ett slags första test. Men jag vet att andra kommuner är inställda på att satsa inför nästa år.
Bildkonstens dag är allra störst i just Danmark, förra året deltog mer än 15 000 barn och 140 institutioner. I Norge och Island är dagen etablerad sedan länge, alltid onsdagen i vecka 11 (Finland har en egen dag vid ett annat tillfälle). En av poängerna med evenemanget är att stärka det nordiska samarbetet. Varje år publiceras ett magasin med bilder från de deltagande länderna – denna gång kommer också Nynäshamns elevers konst spridas till övriga Norden.
I varje land söker skolorna kontakt med andra aktörer som vill lyfta bildkonsten. I Nynäshamn lyckades skolornas bildlärare snabbt etablera ett samarbete med den ideella föreningen Konstpoolen liksom med kultur- och fritidsförvaltningen.
– Det är inte så vanligt att vi skolor samarbetar med kultur och fritid, men vi fick omedelbart starkt stöd från kommunen.
På kommunens hemsida lyfter man fram arrangemanget: ”I år är Nynäshamn stolt värdort, med grundskoleelever som utställare och deras bildlärare som arrangörer”. Det är elever i femman och sexan som ställer ut sina verk.
– De är både nyfikna och spända, berättar Pernilla Bergman Fridén som själv arbetar på Viaskolan.
Det allra viktigaste är att eleverna får chans att visa upp sina arbeten, menar hon.
– Det sker alldeles för sällan, vi har fått allt svårare att hinna med det. Men nu ges de verkligen en möjlighet.
Det är eleverna själva som fått välja temat för utställningen: Hav och vatten. Syftet är att skapa konst som kommenterar samtidens konsumtionssamhälle och dess miljöpåverkan. Det kommer att handla om nedskräpning, plastöar, marin livsmiljö och återvinning.
– Bland annat ställer de ut ett sjöodjur gjort av plastavfall. En klass gör huvudet, en annan gör kroppen, och det är först idag alla får se slutresultatet.
Bilder från utställningen. Foto: Pinja Pirttiniemi
På sociala medier har bildlärare i andra kommuner gjort tummen upp för projektet.
– Det är möjligt att andra skolor i andra kommuner också ställer ut sina elevarbeten idag, jag har inte överblicken.
I Nynäshamn har de redan bestämt att fler klasser ska delta 2026.
– Trots att vi översköljs av fler bilder än någonsin på våra skärmar så har bilden alltjämt en undanskymd roll i samhällsdebatten. Vi vill utmana föreställningen att bildkonst bara skulle handla om ”hög konst”, att den endast skulle finnas på olika institutioner.
Hon hoppas därtill att detta initiativ kan bidra till att lyfta bildämnet i skolan, att fler ska förstå att ämnet inte bara handlar om en stund då eleverna får vila hjärnan mellan teoretiska lektioner.
– I slutändan handlar det om att stärka bildämnets status.
Foto: Pinja Pirttiniemi
LÄS ÄVEN
Så möblerade hon bort stöket i bildsalen
Debatt: Glöm inte att våra händer är en förlängning av hjärnan
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Bildläraren om hur slumpen lyfter eleverna
Bildläraren: Bättre arbetsvillkor i gruvan än i många klassrum
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”