”Jag brukar låtsas ibland att jag har gruppen framför mig. Tänk om jag fått göra det live och träffa alla seniorer, hemarbetare, föräldralediga – alla typer av människor som kommit igång med min hemmagympa”, säger Sofia Åhman. Foto: Malin Grönborg
Till startsidan
Porträtt Största delen av hennes liv går ut på rörelse och att hålla kroppen stark. Träningsglädjen smittar av sig på hennes gymnasieelever, men tar sig också in i många vardagsrum i landet. Möt idrottsläraren Sofia Åhman som över en natt blev hela Sveriges egen personliga tränare.
Det började med att SVT hade 20 minuter över i sin tablå när de försökte fylla dagarna med coronaanpassad tv. Sofia Åhman fick ett samtal och en fråga om hon var intresserad av att fylla den tiden med något slags träningsprogram. Hon fick en fotograf till förfogande, ingen möjlighet att klippa programmet och ingen studio. Inspelningen av varje avsnitt skulle alltså ske i ett svep och starta samma dag. Hon sa ja.
– Det första programmet spelade vi in hemma i min mammas lägenhet medan hon var ute och gick med hunden, berättar Sofia.
Med 75 uppskattade avsnitt, varav de 20 senaste är nyinspelade, har programmet ”Hemmagympa med Sofia” vuxit genom att tittarna tipsat sina vänner, och intresset håller i sig.
Ålder: 49 år.
Familj: Maken Fredrik, barnen Fanny, 21 och David, 18.
Bor: I Umeå.
Gör: Idrottslärare, träningsexpert på SVT, författare, gruppträningsinstruktör och tipsar om träning i Hemmets Journal och Hälsa.
Aktuell: 20 nya avsnitt av ”Hemmagympa med Sofia” släpps på SVT Play i januari. I december släpptes en dvd med 30 avsnitt av ”Hemmagympa med Sofia”. En nyutgåva av boken ”Nystart” av Sofia Åhman och läkare Gunilla Hasselgren kom under 2020.
Favoritträning: Olika typer av träning i grupp. Det är roligt när man får göra saker ihop, peppa och tjoa med varandra.
– Det har varit en överväldigande respons. Människor har hört av sig och berättat att de ser effekter av träningen. Jag tror att programmet är jättebra för dem som inte kan gå på gym, de som inte har råd, inte vågar eller aldrig gympat förut. Man kan ha på sig vad man vill och det är ingen som ser vad man gör.
Under 1980-talet var det Susan Lanefelt som i tajts och neonfärgad baddräkt, med musik och bakgrundsdansare uppmanade hela Sverige att knipa med stjärten för att skapa den perfekta kroppen. Numera är det Sofia Åhman som blivit landets egen personliga tränare, men med ett annat fokus än sin föregångare.
– Det här är tvärtom på alla sätt. Jag har ingen snygg produktion, ingen musik och jag fokuserar mer på prehab- och rehabträning. Jag tycker att man ska träna för att kunna fortsätta göra det man tycker är kul och för att vi ska fungera i vardagen.
Sofia är uppvuxen i Örnsköldsvik och började tidigt med gymnastik tillsammans med sin mamma och sina syskon. Hon började träna truppgymnastik och som 14-åring höll hon även i egna grupper. När hon efter gymnasiet pensionerades som gymnast åkte hon till London som au pair och där upptäckte hon aerobics.
– När jag kom hem flyttade jag till Stockholm och tog med mig aerobicsen dit och började leda pass. Det fanns inget sådant då. Gym var något som fanns i en källare någonstans, men att leda pass var vad som finansierade min idrottslärarutbildning i början av 1990-talet.
”Jag brukar låtsas ibland att jag har gruppen framför mig. Tänk om jag fått göra det live och träffa alla seniorer, hemarbetare, föräldralediga – alla typer av människor som kommit igång med min hemmagympa”, säger Sofia Åhman. Foto: Malin Grönborg
Efter några år i Stockholm drog flyttlasset till Umeå där hon fortsatte som gruppträningsinstruktör och även fick jobb som idrottslärare.
– Anledningen till att jag ville undervisa var att jag hade en sådan bra idrottslärare själv när jag gick i skolan. Jag tyckte det verkade så fantastiskt att få ha så kul på jobbet.
Hon har ganska nyligen bytt arbetsplats från Dragonskolan till nya Maja Beskow i Umeå, men gymnasieprogrammen hon undervisar på är desamma – elitidrottsgymnasiet. Här blandas elever som satsar på exempelvis innebandy, friidrott, tennis, volleyboll, truppgymnastik och Sofia håller i deras vanliga idrottslektioner.
– Vi drar nytta av varandra och lär oss saker. Jag lär dem och de lär mig.
Under pandemin har idrottsläraren Sofia Åhman undervisat sina gymnasieelever på distans. En uppgift var given: låta eleverna filma sig själva när de tränade till ett avsnitt av ”Hemmagympa med Sofia”. Foto: Malin Grönlund
Som gymnasielärare tycker hon det är viktigt att fokusera på idrott som eleverna har nytta av och lära dem att ta hand om sin hälsa. Att prova på olika träningsformer gör att tröskeln för att testa igen blir lägre.
– Om man har varit på ett gym och provat olika maskiner så känns det inte så främmande att gå dit sedan. Många slutar med idrott i högstadiet och då är det bra att hitta andra former av träning som de har glädje av.
I och med distansundervisningen under coronapandemin har Sofia gett eleverna hemuppgifter, både teoretiska och praktiska, som de fått skicka in.
– En uppgift var att de skulle spela in när de tränade till ”Hemmagympa med Sofia” vilket var kul. En elev fick med sig sin mamma som kom med på filmen också.
Hela Sofias liv genomsyras av rörelse och träning och det är vad hon blivit expert på. Förutom sitt yrke, extrajobb som instruktör och eget tv-program har hon i nio år tipsat om övningar i SVT:s Go'kväll, skrivit en bok och håller i träningsresor.
– Att röra på sig är en mirakelmedicin. Vi blir glada, pigga, minskar stress och slipper smärta. Det höjer livskvaliteten att hålla sig i rörelse. Barn rör alltid på sig och någonstans slutar de. ”Sitt stilla”, säger vi till dem. Jag önskar att det skulle finnas fler pingisbord på skolorna i stället för myssoffor. Det skulle förresten behövas i varje fikarum.
Så motiverar du eleverna:
LÄS ÄVEN
Idrottens normer tar över i profilskolor
Så får du fler att delta på idrotten
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”