
Källa: Skolverket
Janet Ericsson, till vänster, är bild- och engelsklärare på Tunaskolan i Lund. Carolina DiMaria, till höger, är musiklärare och förstelärare i estetiska lärprocesser på Margarethaskolan i Knivsta.
Lärarlegitimation
Andelen lärare utan behörighet är klart högre bland lärare i praktisk-estetiska ämnen än bland lärare i andra ämnen. Och andelen bara ökar.
– Enda sättet att få stopp på trenden är att erbjuda oss vettiga tjänster, säger Janet Ericsson, ordförande i Bildlärarnas riksförening.
Om man bara ser till andelen ämnesbehöriga lärare bland landets heltidstjänster är det lätt att luras – med ett sådant mått ligger lärare i praktisk-estetiska ämnen ungefär på snittet.
Men vi har valt att titta närmare på Skolverkets statistik vad gäller samtliga tjänstgörande lärare – och då är situationen en helt annan (se faktaruta under artikeln). Ämnena bild, musik, slöjd och hem- och konsumentkunskap ligger i botten (endast idrott och hälsa hävdar sig).
Hur såg det ut för tio år sedan? För slöjd och hkk var situationen ännu värre då, i dessa ämnen går trenden trots allt åt rätt håll. Men för musik och bild är det precis tvärtom. Allra värst är det för bildlärarna: För tio år sedan utgjorde andelen behöriga knappt 47 procent, nu har andelen sjunkit till under 40. Orsak? Bristen på attraktiva tjänster.
– Jag har tittat på tjänster här i Skåne, berättar Janet Ericsson. På fyra månader har jag bara hittat fyra heltidstjänster!
Det är även ont om tjänster på typ 50 eller 60 procent, det vanliga är snarare 20 eller 30.
– En del behöriga försöker pussla ihop tjänster på olika skolor, men jag förstår verkligen om de ger upp och låter bli att söka dessa tjänster.
Att situationen förvärrats över tid beror i hög grad på den nya möjligheten för lärare i fritidshem att bli behöriga i ett till ämne. Många har då valt bild.
– Det var en god tanke att ge dem denna möjlighet, men det har slagit fel. Det har ställt fritidslärare mot ämneslärare på ett olyckligt sätt, säger Janet Ericsson.
Vad som ofta händer är att en fritidslärare får den där tjänsten på 40 procent – och sedan fyller man på med klasslärare som inte alltid är behöriga i ämnet.
– Det handlar ofta om grundlärare som är duktiga på att teckna och då tycker skolledningen att man hittat en fiffig lösning.
Bildlärarna är upprörda, de understryker vikten av att eleverna får en vettig undervisning om den ström av bilder som numera möter dem dagligen. Janet Ericsson samlade in synpunkter från några kollegor i Bildlärarnas riksförening, bland annat Linda Leib: ”Högutbildade bildlärare står arbetslösa medan lågutbildade får tjänsterna. Det cementerar idén om att alla kan ta bildämnet för det kräver ingen kunskap.”
Vad gäller den låga andelen behöriga musiklärare är förklaringen till stor del densamma – det finns för få rimliga tjänster. Ämneslärarens krönikör, den erfarna musikläraren Carolina DiMaria, beskriver en olycklig win-win-situation för skolor och verksamma musiker:
– När en skola anställer en musiker som lärare på deltid får man dit en musikkunnig person – och musikern kan dryga ut sina inkomster med intäkter från lärarjobbet.
Problemet, menar hon, är att musikern oftast saknar pedagogisk utbildning.
– De är skickliga musiker, kan vara duktiga med barn, bra på att bonda, men de är inte lärare. Musiklärarutbildningen är förberedande och fördjupar olika pedagogiska perspektiv.
Carolina DiMaria tror att ytterligare en förklaring till den låga andelen behöriga musiklärare är arbetsförhållandena.
– Vi har ofta undervisning i helklass och det är ont om såväl fungerande salar som instrument och utrustning. Det gör det inte bara mindre lockande att söka tjänster som musiklärare, det gör också att behöriga musiklärare lämnar yrket.
Tvåämneskombinationen har bidragit till att andelen behöriga lärare trots allt inte sjunkit ännu mer.
– Men det är ledsamt att en högutbildad musiklärare ska behöva läsa in ett ämne till för att kunna få en heltidstjänst eller för att orka med yrket, säger Carolina DiMaria.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Edholm vill se ändrat fokus i de praktisk-estetiska ämnena
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”