Så får du elever att våga vara kreativa i bilden

Sophia Desport är bildlärare på Viktor Rydbergs gymnasium i Stockholm och licentiat i estetiska uttrycksformer.
Forskning Det kan vara sårbart och svårt för elever att vara kreativa, ta risker och experimentera när deras arbete ska betygsättas. Men det finns flera resurser i klassrummet som kan hjälpa arbetet framåt, menar bildläraren och licentiaten Sophia Desport.
- Samtala om negativa känslor
Att som betygsättande bildlärare skapa en trygg miljö där elever vågar vara kreativa och risktagande är en utmaning, menar Sophia Desport. Ett av råden är att ge plats för samtal om de negativa känslor som kan uppstå i en konstnärlig process. Det är också viktigt att material, klassrummet och kompisarna ses som resurser.
– Genom att gå i dialog med dem kan eleverna få hjälp i arbetet med konstnärliga processer, säger hon.
- Uppmuntra utforskandet
Ge eleverna utrymme att utforska och experimentera med material. Ta in material i klassrummet som de inte känner till och låt dem testa vad materialen kan göra och vad de kan uttrycka. Att inte ha slutresultatet som huvudfokus utan uppmuntra utforskandet kan hjälpa dem att utvecklas, menar Sophia Desport.
– Eleverna behöver både få tid att experimentera och tid att reflektera kring materialen och vad de ger för känsla.
- Tänk på möbleringen
Fundera på möbleringen av klassrummet. Finns det alternativ till att sitta vid skolbänken när eleverna jobbar? Kan de stå vid högre bord, sitta på golvet eller i ett fönster? Bild är ett kroppsligt arbete, precis som slöjd, betonar Sophia Desport. Hon brukar lägga ut yogamattor i sitt klassrum så att eleverna också kan sitta på golvet och arbeta.
– Att hitta nya sätt att arbeta med kroppen i klassrummet kan också vara en resurs, säger hon.
- Räcker inte att experimentera
Utnyttja hela gruppen som resurs. Låt eleverna hjälpa varandra, till exempel genom kamrathandledning. Ge dem frågor att utgå ifrån så att deras samtal får struktur. Samtidigt ska lärarens roll och betydelse
för de grundläggande ämnes-kunskaperna inte underskattas, enligt Sophia Desport.– Det tekniska tänkandet är en stor hjälp för eleverna. Det är lätt att tappa bort det i kreativitetens namn, men det räcker inte att experimentera.
Forskaren
Sophia Desport är filosofie licentiat i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och har skrivit licentiatuppsatsen ”Sårbarhet i rörelse. Konstnärliga processer som möjlighetsrum i bildundervisning”. Hon är också bildlärare på Viktor Rydbergs gymnasium i Stockholm.
LÄS ÄVEN
Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare
Så ska kursplanerna i de praktisk-estetiska ämnena förändras