
Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö
Arbetsmiljö Många lärare i praktisk-estetiska ämnen har tröttnat på att behöva städa upp efter vikarier. Bildlärarprofilen Åsa Fant Perdsjö och hennes kollegor undviker problemet genom att helt enkelt inte släppa in obehörig personal i skolans kombinerade musik- och bildsal.
– Om saker är hela och rena så är eleverna mer rädda om dem än om det ser ut som kriget när det kommer.
Mer komplicerat än så är det inte, enligt bildläraren Åsa Fant Perdsjö. Hon är en av många som den senaste tiden följt vår rapportering om slöjdsalar som förvandlats till kaotiska bombnedslag. Artiklarna har väckt stort engagemang i sociala medier och flera läsare menar att det finns en enkel lösning på problemet: släpp aldrig in vikarier i din sal om du inte vet vad de går för.
– Jag har haft bild på vår skola i många år och har penslar och akvarellådor som är kanske 10–15 år gamla. Men de fungerar fortfarande för att jag vet hur man sköter dem. Jag sköljer av dem, doppar dem i äggvita och ser till att alla strån är åt rätt håll. Det räcker att en vikarie, som inte vet det, har en lektion i min sal och så måste jag slänga en del material, säger Åsa Fant Perdsjö.
Hon påpekar att sådana snedsteg väldigt snabbt riskerar att spräcka hennes årsbudget på 3 000 kronor för 240 elever (papper, lim, saxar och pennor får hon via skolans allmänna inköp).
Åsa Fant Perdsjö och hennes fyra närmaste kollegor delar på en kombinerad bild- och musiksal på Bäckaskolan i Gnosjö, vilket innebär att det blir extra viktigt att alla fem följer samma regler.
– Det är ingen av oss som släpper in vikarier. Vi har en samsyn och är överens om hur det ska vara. När det är bild rör du inte instrumenten och vice versa. Vårt målarrum är deras gitarrum, så det krävs verkligen att det sköts.
Men kan inte en vikarie lära sig det med rätt instruktioner?
– Vi har en ”fast vikarie” på skolan som är med mig på bilden ibland. Hon vet hur det funkar och kan ha egna lektioner i vår sal. Men någon utifrån? Aldrig! Det har jag haft tidigare – aldrig igen. Det handlar inte om att de är dumma eller ointelligenta, ofta har de bara inte kunskapen som krävs. Varken för vad materialet kostar eller hur man vårdar det, säger Åsa Fant Perdsjö.
Var är de i stället?
– De får vara i elevernas vanliga klassrum, så skickar jag ut en planering i OneNote som funkar där. Om det är en klasslärare som tar min lektion tycker de ändå att det är enklare att ha det i sin egen sal. De känner sig hemma där, säger hon och fortsätter:
– Ingen lärarkollega skulle gå och plocka bland mina grejor. På vår skola respekteras bild på samma sätt som alla andra ämnen. Vi har byggt upp det förtroendet.
Att alla på skolan har den respekten för de praktisk-estetiska ämnena är, enligt Åsa Fant Perdsjö, en viktig effekt av att hon och hennes kollegor inte låter vem som helst härja fritt i estetsalen.
– Om vi respekterar oss själva och det jobb vi gör, då måste vi också visa alla andra att vi gör det. Att vi har ett uppdrag, en läroplan att följa. Då kan vi inte bara släppa in vem som helst och låta eleverna måla fritt i våra salar, säger Åsa Fant Perdsjö och tillägger:
– Jag skulle exempelvis aldrig gå in i en träslöjdssal och ha undervisning där, för jag har ingen aning om hur det fungerar. Det hänger lika mycket på oss som har de här ämnena. Vi måste visa respekt för, och hjälpa, varandra.
LÄS ÄVEN
Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av
Starka reaktioner på lärarnas mardrömsbilder
Vikarier i bild behöver detaljer
Så blåser Åsa liv i bildlektionerna
Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”
Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”