Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö
Till startsidan
Arbetsmiljö Många lärare i praktisk-estetiska ämnen har tröttnat på att behöva städa upp efter vikarier. Bildlärarprofilen Åsa Fant Perdsjö och hennes kollegor undviker problemet genom att helt enkelt inte släppa in obehörig personal i skolans kombinerade musik- och bildsal.
– Om saker är hela och rena så är eleverna mer rädda om dem än om det ser ut som kriget när det kommer.
Mer komplicerat än så är det inte, enligt bildläraren Åsa Fant Perdsjö. Hon är en av många som den senaste tiden följt vår rapportering om slöjdsalar som förvandlats till kaotiska bombnedslag. Artiklarna har väckt stort engagemang i sociala medier och flera läsare menar att det finns en enkel lösning på problemet: släpp aldrig in vikarier i din sal om du inte vet vad de går för.
– Jag har haft bild på vår skola i många år och har penslar och akvarellådor som är kanske 10–15 år gamla. Men de fungerar fortfarande för att jag vet hur man sköter dem. Jag sköljer av dem, doppar dem i äggvita och ser till att alla strån är åt rätt håll. Det räcker att en vikarie, som inte vet det, har en lektion i min sal och så måste jag slänga en del material, säger Åsa Fant Perdsjö.
Hon påpekar att sådana snedsteg väldigt snabbt riskerar att spräcka hennes årsbudget på 3 000 kronor för 240 elever (papper, lim, saxar och pennor får hon via skolans allmänna inköp).
Åsa Fant Perdsjö och hennes fyra närmaste kollegor delar på en kombinerad bild- och musiksal på Bäckaskolan i Gnosjö, vilket innebär att det blir extra viktigt att alla fem följer samma regler.
– Det är ingen av oss som släpper in vikarier. Vi har en samsyn och är överens om hur det ska vara. När det är bild rör du inte instrumenten och vice versa. Vårt målarrum är deras gitarrum, så det krävs verkligen att det sköts.
Men kan inte en vikarie lära sig det med rätt instruktioner?
– Vi har en ”fast vikarie” på skolan som är med mig på bilden ibland. Hon vet hur det funkar och kan ha egna lektioner i vår sal. Men någon utifrån? Aldrig! Det har jag haft tidigare – aldrig igen. Det handlar inte om att de är dumma eller ointelligenta, ofta har de bara inte kunskapen som krävs. Varken för vad materialet kostar eller hur man vårdar det, säger Åsa Fant Perdsjö.
Var är de i stället?
– De får vara i elevernas vanliga klassrum, så skickar jag ut en planering i OneNote som funkar där. Om det är en klasslärare som tar min lektion tycker de ändå att det är enklare att ha det i sin egen sal. De känner sig hemma där, säger hon och fortsätter:
– Ingen lärarkollega skulle gå och plocka bland mina grejor. På vår skola respekteras bild på samma sätt som alla andra ämnen. Vi har byggt upp det förtroendet.
Att alla på skolan har den respekten för de praktisk-estetiska ämnena är, enligt Åsa Fant Perdsjö, en viktig effekt av att hon och hennes kollegor inte låter vem som helst härja fritt i estetsalen.
– Om vi respekterar oss själva och det jobb vi gör, då måste vi också visa alla andra att vi gör det. Att vi har ett uppdrag, en läroplan att följa. Då kan vi inte bara släppa in vem som helst och låta eleverna måla fritt i våra salar, säger Åsa Fant Perdsjö och tillägger:
– Jag skulle exempelvis aldrig gå in i en träslöjdssal och ha undervisning där, för jag har ingen aning om hur det fungerar. Det hänger lika mycket på oss som har de här ämnena. Vi måste visa respekt för, och hjälpa, varandra.
LÄS ÄVEN
Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av
Starka reaktioner på lärarnas mardrömsbilder
Vikarier i bild behöver detaljer
Så blåser Åsa liv i bildlektionerna
Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”
Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”