Diagrammet visar vad de utbildade lärare som gör annat sysslar med. Källa: Sveriges Lärare
Till startsidan
Bildläraren Terje Adkins, till vänster, sitter i förbundsstyrelsen för Sveriges Lärare.
Arbetsmiljö
Lärare i praktiskt-estetiska ämnen lämnar läraryrket i högre grad än andra lärare. Orsaken? Den tuffa arbetsmiljön.
– Idag har du bättre arbetsvillkor i en gruva än i många av landets klassrum, säger bildläraren Terje Adkins.
Det är Sveriges Lärare som med hjälp av data från SCB tagit reda på hur många utbildade lärare som gör något annat idag. Sammanlagt handlar det om cirka 35 000 personer.
Bland samtliga lärare är det närmare 20 procent som för närvarande (2021) inte arbetar som lärare – men bland lärare i praktisk-estetiska ämnen handlar det om närmare 30 procent.
För Terje Adkins, som också sitter i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, var resultatet väntat:
– Vi lärare i praktisk-estetiska ämnen har ofta sämre arbetsvillkor än andra lärare. Och vi värderas inte lika högt.
Har ni blivit lägre värderade på senare år?
– Det har gått lite upp och ner, men det blir alltid värre under sämre tider. Nu är det ett dystert ekonomiskt läge och då ifrågasätter allt fler nyttan med praktisk-estetiska ämnen.
Var hör du sådana tongångar?
– Det kan vara från politiker och tjänstemän i kommunerna. Men ibland också från kollegor i andra ämnen. Man kan få höra att fokus i ännu högre grad borde ligga på de teoretiska ämnena.
Kan det bidra till att fler lärare i praktiskt-estetiska ämnen till sist väljer att lämna yrket?
– Ja, det kan vara den där sista orsaken som gör att man inte vill fortsätta. Men huvudorsaken är förstås den bristfälliga arbetsmiljön.
Terje Adkins, som är fackligt ombud i Göteborg, var nyligen delaktig i en enkät om arbetsmiljön i staden som besvarades av över 200 lärare i bild, musik, slöjd, hem- och konsumentkunskap samt idrott och hälsa. Resultatet var nedslående: Närmare var tredje lärare ”saknar ändamålsenliga lokaler för sitt ämne”.
– Vi fann många skräckexempel. Bildlärare kan få undervisa i klassrum utan rinnande vatten, hkk-lärare kan tvingas klara sig med två spisar till 15 elever.
Arbetsmiljöexperterna hos Sverige Lärare misstänker att problemen för lärarna i Göteborg är ganska representativa för landet som helhet. Enkäten visade också att många upplever att stressen på jobbet har ökat, mer ska hinnas med på kortare tid.
Diagrammet visar vad de utbildade lärare som gör annat sysslar med. Källa: Sveriges Lärare
Mot den bakgrunden är inte Terje Adkins förvånad över det stora antalet som lämnat yrket.
– När dåliga arbetsvillkor kombineras med en låg värdering av ens insatser, ja då är det lätt att ge upp.
I rapporten om avhopp från yrket lyfter man ytterligare en förklaringsfaktor, att ”de praktisk-estetiska lärarna kan ha en alternativ karriär inom det område som de är utbildade att undervisa i, till exempel musiklärare som arbetar som musiker i stället”.
Terje Adkins är skeptisk till förklaringen:
– Vår arbetsmarknad utanför skolan är begränsad. Ska en bildlärare bli välavlönad konstnär? En idrottslärare inleda en egen idrottskarriär? Nej, förklaringen kan gälla för yrkeslärarna, men inte för oss.
Men i norra Sverige vet vi att de nya gröna näringarna har dragit till sig arbetskraft också från skolorna?
– Jo, det stämmer, jag vet att gruvan i Kiruna har lockat lärare. I gruvindustrin har arbetsmiljön förbättrats på ett helt annat sätt än inom skolan!
Andra kollegor, berättar han, har gått till restaurangbranschen, men vanligare är att de stannar inom yrken som kräver högskoleutbildning. Vissa är kvar i skolans värld, ofta på chefsbefattningar.
Att en del av hans kollegor slutar att vara lärare behöver inte heller vara negativt, menar han.
– Det är ju bra att de inte är kvar så länge att de hinner bli utbrända. Jag har tyvärr kollegor som gått in i väggen innan de fyllt 30.
LÄS ÄVEN
Stora brister i arbetsmiljön för praktisk-estetiska lärare
Lärarna som lämnar skolan – här jobbar de idag
Lön för prestlärare: Så mycket tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen där du bor
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”