”Skolan är inte problemet – den är lösningen”

En genrebild av en ledsen pojke i ett fönster och ett porträtt av Ulrica Björkblom Agah, i sitt arbetsrum med datorn framför sig på bordet
Foto: AdobeStock/Privat

Ulrica Björkblom Agah efterlyser lärares professionella mod i debatten om skolan.

Skolan demoniseras i debatten, bland annat om hemmasittare.
Det skriver Ulrica Björkblom Agah:
”Jag efterlyser ett professionellt mod från oss som arbetar i skolan. Det är dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”.

Påståendet upprepas allt oftare: skolan är farlig för barn. Den orsakar psykisk ohälsa, trauman och kränkningar. För en snabbt växande grupp har narrativet gått så långt att skolplikten beskrivs som en kränkning i sig. Det är en bild som nu tillåts breda ut sig – även bland dem som arbetar i skolan. Det är dags att säga stopp.

”Skolan har stora problem”

Självklart har svensk skola stora problem. Bristande resurser, ökande behov av särskilt stöd, stora elevgrupper och riktigt usla arbetsvillkor för lärare. Men att därifrån dra slutsatsen att skolan i sig är skadlig för barn är inte bara felaktigt – det är ansvarslöst och ett direkt hot mot vår demokrati.
 
Hemmasittande och problematisk skolfrånvaro är i dag ett av våra största välfärdsproblem. Ändå behandlas det ofta som ett rimligt och ibland till och med önskvärt alternativ. Som om lösningen vore att barn helt enkelt inte ska vara där alls. Det är en farlig förenkling som riskerar att cementera utanförskap och skapa en livslång ojämlikhet. Vi har lyckats skapa ett välfärdsland där själva välfärden uppfattas som ett hot. 

”Tvingas till skolan”

I debatten påstås det ibland att barn ”tvingas” till skolan. Att skolnärvaro skulle vara jämförbart med övergrepp. Det är grova anklagelser – mot ett helt yrkeskollektiv och mot ett av samhällets viktigaste uppdrag. Ändå möts de ofta av tystnad. Få till inga vågar säga emot.
 
Men om vi som arbetar i skolan går med på den historiebeskrivningen och att skolan är så skadlig som det påstås, då finns det bara en rimlig slutsats: skyddsstopp. Överallt. Direkt. Lärare, kuratorer, skolledare - sök upp närmsta skyddsombud omedelbums! Ingen som uppriktigt tror att barn far illa i skolan kan samtidigt acceptera att verksamheten fortsätter som vanligt. Det är hyckleri.

”Knäcker inte barn”

Jag vägrar acceptera den bilden. Skolan knäcker inte barn. Den förstör inte liv. Tvärtom är skolan ofta den plats där barn får struktur, trygghet, relationer och framtidstro – särskilt de barn som inte får det någon annanstans. Skolan är inte problemet, skolan är lösningen.
 

Rimlig slutsats: Skyddsstopp

 

Det betyder inte att vi ska acceptera problemen. Vi behöver mer resurser, öronmärkta medel för särskilt stöd, en bättre elevhälsa och rimliga arbetsvillkor. Men lösningen är inte att demonisera skolan, undergräva förtroendet för vårt uppdrag eller rakt av ifrågasätta skolpolitiken.
 
Jag efterlyser ett professionellt mod från oss som arbetar i skolan. Det är dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot. Stå upp för skolan!
 
Ulrica Björkblom Agah, lärare, fackligt ombud och skoldebattör 
 

LÄS ÄVEN:

”Föräldrar förstör sina barns framtid – inte vi lärare”

”Lärare är utbildade för att möta elevernas behov”

”Det vi kallar stöd är ofta en björntjänst”

Fohlin: Det auktoritära smyger sig in i skolan