”Ersätt språktester med språkutbildning”
Fredrik Brehmer vill hellre se språkutbildning än språkkrav.
Debatt Regeringen vill införa språkkrav inom socialtjänsten. Fredrik Brehmer vill hellre satsa språkutbildning, med repeterande och riktade språkkurser inom SFI. ”Låt lärarna arbeta i frihet under ansvar˝, skriver han.
Språktester för personal i vården är ett slag i luften. Det leder endast till större personalbrist då anställda som inte når upp till de satta språkkraven kan komma att sägas upp. Det som i stället behövs är en rejäl satsning på stärkt språkutbildning för andraspråkstalare i arbetslivet.
”Skapa pilotprojekt”
Nu när söktrycket till SFI minskat betydligt är det ett bra tillfälle att stärka andraspråkstalares möjligheter på arbetsmarknaden genom både repeterande och riktade språkkurser.
Men ska det göras ska det göras rätt och gamla hjulspår ska undvikas. Skapa ett pilotprojekt där man blickar bort från fokus på enskilda siffror, detaljstyrda planer och kontrollsystem.
Låt lärarna arbeta i frihet under ansvar. Minimera dokumentationen och lärarnas administrativa börda. Låt utbildningen styras endast av de obligatoriska styrdokumenten – skollagen och läroplanen för vuxenutbildningen – om man väljer att låta komvux vara utförare av utbildningen. I vissa kommuner kan också en folkhögskola vara lämplig utförare.
”Anpassa utbildningen”
Detta skulle innebära att lärarna har möjligheten och friheten att anpassa undervisningen dels efter aktuella elever och elevgrupper, dels efter den lokala efterfrågan.
I stället för att lärarna ska behöva ägna stor del av arbetstiden åt möten frigörs det tid för undervisning och stöttning och för ordentlig planering, enskilt och tillsammans med lärarlaget.
Om vissa elever behöver extra stöttning ska lärarlaget också på egen hand kunna styra om resurserna.
”Kräver tillit”
Sådana här fria arbetsformer kräver tillit från chefer och politiker. Den krassa sanningen för den som efterfrågar kortsiktiga mätinstrument är nämligen att det inte kommer att finnas. Självklart ska utbildningen dock kunna utvärderas på längre sikt.
Börja lita på lärarnas kompetens och professionalitet. Det är lärarna som är expertisen, som vet bäst hur goda resultat uppnås.
Tilliten är även av central betydelse för att få människor att växa och för ökad motivation. Om lärarna ges tilliten att vara professionella och fatta beslut själva, har de också lättare att föra vidare tilliten till sina elever. Tilliten att alla gör sitt bästa. Även om förutsättningarna varierar. Vissa kommer att lära sig snabbare, för andra tar det längre tid. Det är naturligt.
”Bättre svenska”
Skapa en arbetsplats där lärare och elever trivs och dit de längtar varje dag, och där personligt bemötande är i fokus och uppmuntras. Där eleverna blir sedda och deras självförtroende stärks.
En arbetsplats där lärare och elever trivs
Där både lärare och elever gärna dröjer sig kvar även när klockan är slagen. Där ingen, varken personal eller elev, systematiskt rusar hemåt så fort man tillåts göra det. Där lärare är beredda att ge det lilla extra, och där eleverna hela tiden efterfrågar mer.
Då tror jag att vi kommer att lyckas.
Att andraspråkseleverna helt enkelt kommer att lära sig bättre svenska.
Och vården och andra sektorer med brist på arbetskraft kommer på sikt att få den tillströmning av kompetent personal som så väl behövs.
Fredrik Brehmer, SFI-lärare
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Först med språktest för lärare i grundskolan