
På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
I bostadsområdet Gärdet i Bollnäs ligger några av Sveriges mest segregerade skolor. Marcus Larsson åkte dit.
Debatt
Marcus Larsson besökte ett av Norrlands fattigaste bostadsområden och fick en tankeställare.
”Visste ni att Bollnäs är mer segregerat än Malmö? Jag hade ingen aning”, skriver han.
Trots att jag lämnade Göteborg tidigt på morgonen hade det redan hunnit bli mörkt när tåget rullade in på Bollnäs centralstation. Företagsloggan på bandyhallen lyste därför extra tydligt. ”SBB-arena”. Den före detta S-politikern Ilija Batljans samhällsfastighetsbolag SBB har hittat till bandymeckat i Hälsingland för att flytta pengar från kommunens budget till aktieägarna.
Själv hade jag kommit för att föreläsa om hur andra aktiebolag flyttar pengar från kommunens skolor och hur det påverkar elever och lärare och i förlängningen hela samhället.
Eftersom man inte kan lita på tågen hade jag åkt upp en dag i förväg. Den lediga kvällen tillbringade jag ihop med ett par öl och Hannes Snabb, ordförande för Liberala studenter, förtroendevald i Bollnäs kommun och lärare på en kommunal skola. Vi pratade såklart om Liberalernas nya skolpolitik men också om Bollnäs, samhället och om livet som lärare.
Hannes Snabb.
Visste ni att Bollnäs är mer segregerat än Malmö? Jag hade ingen aning, men ju längre jag pratade med Hannes Snabb desto mer slog det mig hur inskränkt jag varit i mina granskningar av skolsverige. På andra sidan järnvägen, bara några hundra meter från den hotellbar där vi satt, fanns nämligen Norrlands fattigaste bostadsområde – Gärdet – och några av landets mest segregerade skolor.
Nästa dag fick jag föreläsningsarrangören att ta med mig på en guidad tur genom Gärdet. Första stoppet blev en kommunal högstadieskola där 46,3 procent av eleverna har utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Några minuter senare kom vi till Friskolan Lust & Lära där 7,3 procent av eleverna har utländsk bakgrund och hela 63 procent av eleverna har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Sedan var det bara ett par steg till en kommunal F–6 skola där 65,9 procent av eleverna har invandrarbakgrund och 38,2 procent av eleverna har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Om det är något vi vet om undervisning så är det att bakom de här siffrorna döljer sig enormt olika förutsättningar för lärare och elever.
Den kommunala grundskolan i Bollnäs dras med stora underskott som förvärras i nästa års budget eftersom där finns nya effektiviseringskrav. För att göra läget värre innebär underskottet att kommunen måste betala extra skolpeng till de fristående skolorna, eftersom de har rätt till kommunens genomsnittskostnad per elev.
Den enes död, den andres bröd. Friskolan Lust & Lära i Bollnäs AB har en vinstmarginal på nästan nio procent och de senaste fyra åren har aktieägarna plockat ut 9,6 miljoner kronor i form av aktieutdelning och utköp av delägare. De närmaste åren lär ägarna kunna ta ut ännu mer pengar. Kommunens skolor står nämligen inför en nationellt tickande bomb: kraftigt minskade elevkullar.
Friskolan Lust & Lära i Bollnäs.
Tyvärr innebär inte minskade elevkullar att kommunerna kan minska sina kostnader för skolan. En rektor har till största delen fasta kostnader som inte kan anpassas till färre skolpengar. Färre elever kommer därför garanterat att leda till ännu större underskott i de kommunala skolorna vilket innebär ännu mer pengar till Friskolan Lust & Läras ägare.
Hannes Snabb och de andra lärarna i Bollnäs kommunala skolor gör förstås så gott de kan, men systemet är riggat till deras nackdel. De kommunala skolornas elever behöver mycket hjälp för att klara skolan. Hjälp kostar pengar men pengar kommer det alltså att bli mindre av.
Men enligt politikerna ska inte nedskärningarna göra att den kommunala skolan blir sämre. De skriver i budget att ”minskade resurser kommer leda till att effektiviseringar och omprioriteringar behöver göras samtidigt som kvaliteten för elevernas lärmiljö och studieresultat inte får påverkas.”
Politikerna känner nog att de måste skriva så här för att lugna föräldrar, men lärare är inte trollkarlar. Självklart kommer lärmiljön och studieresultaten bli sämre och risken finns att fler socioekonomiskt starka föräldrar vill byta skola för sina barn.
Några lediga platser hos Lust & Lära lär det dock inte bli på många år. Bolaget skriver i sin årsredovisning att de har en kö som sträcker sig fram till läsåret 2036/37. Men de kan ju utöka verksamheten eller så kan någon annan som också vill tjäna pengar på de kommunala skolornas situation starta en ny skola. Ilija Batljans SBB hjälper säkert till. Att det inte finns något behov av nya skolor brukar inte hindra dem.
På den kommunala högstadieskolan har 46,3 procent av eleverna utländsk bakgrund och bara 38,2 procent har föräldrar med eftergymnasial utbildning.
Samtidigt som Bollnäs har de här problemen så är det en fantastisk plats med underbar natur bara några hundra meter från stadskärnan. Och när vi går genom Gärdet känns det som vilket bostadsområde som helst. Husen är inte nedgångna och miljön är allt annat än hotfull.
Arrangörs-Jocke pratar om allt som är bra med Bollnäs – föreningslivet, travet, somrarna, nybyggda boenden för äldre och investeringarna i en ny kommunal låg- och mellanstadieskola. Och det finns långtgående planer på att bygga nya bostäder på Gärdet som kan minska segregationen. Men folk måste kunna få jobb och skolan måste funka.
”Den före detta S-politikern Ilija Batljans samhällsfastighetsbolag SBB har hittat till bandymeckat i Hälsingland”, skriver Marcus Larsson.
Jag ser ett klipp om Gärdet från SVT Gävleborg där Bollnäs socialdemokratiska kommunalråd säger att samhället inte kan lösa alla problem med fattigdomen, att någonstans måste invånarna ta sitt ansvar.
Det stämmer nog, men det finns ett samhällsansvar som landet Sverige tycks ha glömt bort: alla elever har rätt till en bra skolgång. Idag ligger det ansvaret på kommunerna men de kan inte ta det fullt ut på grund av växande skolsegregation och ett skolsystem som ställer sig på skolägarnas sida.
Kommunerna måste få ett större mandat att säga nej till friskoleetableringar och lagstiftningen måste förändras så att kommunen kan satsa på skolor i behov utan att behöva överkompensera skolägare. Och det här behöver ske nu för tiden är knapp.
Jag lämnar Norrland medveten om att jag måste skärpa mig och inte bara beskriva marknadsskolans effekter i storstäderna och deras kranskommuner. Problematiken är större än utlandsägda IES och Academedias våldsamma expansion och värst drabbade av den kommunala skolans dödsdans är kanske bortglömda kommuner som till exempel Bollnäs.
Men det finns faktiskt några som har ännu större anledningar att skärpa sig: rikspolitikerna!
Marcus Larsson, Tankesmedjan Balans
Forskning: Skolvalet ökar segregationen
Barnen som saknar språket – ”Ett stort misslyckande”
Forskarna: Så påverkas undervisningen av klassens sammansättning
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.