”AI-förbud i klassrummet en väg till sämre lärande”

En genrebild av elever i ett klassrum framför varsin dator och ett porträtt av Jacqueline Wilson
Foto: AdobeStock/Privat

”Begränsad användning av AI-verktyg drabbar utsatta elever”, skriver Jacqueline Wilson.

”I klasser med 30 elever, där många immigrantstudenter kämpar med kunskapsluckor, blir individualisering ohållbar. Läraren hinner knappt med grundundervisning, än mindre anpassning – elever tystnar eller ger upp. Begränsad digital tillgång förvärrar problemen”, skriver Jacqueline Wilson.

Som filosiofie doktor, examinerad i sociologi, och nuvarande student på KPU-programmet vid Mälardalens högskola har jag under min VFU-praktik observerat hur begränsad användning av AI-verktyg drabbar utsatta SO-elever i årskurs 7-9.

”Förvärrar problemen”

I klasser med 30 elever, där många immigrantstudenter kämpar med kunskapsluckor, blir individualisering ohållbar. Läraren hinner knappt med grundundervisning, än mindre anpassning – elever tystnar eller ger upp. Begränsad digital tillgång förvärrar problemen.

AI är inget lärarersättare utan pedagogiskt stöd. Med sokratiska lärprocesser kan tekniken ge återkoppling omöjlig i fullklass – avgörande för repetition av komplexa begrepp. Att begränsa tillgång i skolan gör särskilt utsatta elever en björntjänst. De förlorar framtidskompetenser samtidigt som regeringens ”skärmfria” politik riskerar öka klyftorna.

”Lärarrollen förblir central”

Lärarrollen förblir central men måste utvecklas. Erfarna lärare visar hur teknik kan förbättra undervisning när pedagogiskt genomtänkt.

Särskilt lovande är AI inom specialpedagogik. För elever med läsförståelsesvårigheter kan verktyg ge nivåanpassat stöd som är omöjligt i stora klasser.

Pedagogisk konservatism som drabbar de mest utsatta

En balanserad väg framåt kräver: utbildade lärare i pedagogisk AI-användning, riktlinjer för användning, och prioritering av språkutmanade elever. AI-förbud ekar av historiens miniräknarförbud – forskning visar båda besluten saknade pedagogiskt underlag och skadade sårbara elevers utveckling.

Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla, för att undvika pedagogisk konservatism som drabbar de mest utsatta.

Jacqueline Wilson, filosofie doktor och lärarstudent

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: 

Extra anpassningar skrotas: ”Enklare få särskilt stöd”

Var femte lärare använder AI i undervisningen

Sandström: Naivt att låta AI ta över vårt lärarjobb

Debatt – Hon ger AI i skolan F i betyg