
Först återfanns informationen bara i en fråga svar (till vänster). Sen ändrades det till tydliga instruktioner (mitten). Sedan 4 februari hänvisas bara till lagbok och anmälarbetsskada.se.
Uppmaningen att alla hot och allt våld ska anmälas till Arbetsmiljöverket publicerades av misstag. Nu har den strukits från hemsidan.
Våld i skolan
Arbetsmiljöverket tvärvänder.
Uppmaningen att alla hot och allt våld ska anmälas till dem har strukits.
– Det är bedrövligt, och att de väljer att göra detta samma vecka som den fruktansvärda skolskjutningen gör det extra tungt, säger Simon Sandström, Sveriges Lärares huvudskyddsombud.
Inom loppet av två veckor har Arbetsmiljöverket gett tre olika besked kring anmälan av hot och våld.
Fram till den 25 januari fanns informationen att hot och våld ska anmälas till dem i en fråga/svar-spalt på hemsidan.
Den 25:e flyttades informationen till i en central plats med egen rubrik: ”Anmäl alltid hot och våld”.
Den fjärde februari, samma dag som skolskjutningen i Örebro, togs uppmaningen bort helt från hemsidan.
Först återfanns informationen bara i en fråga svar (till vänster). Sen ändrades det till tydliga instruktioner (mitten). Sedan 4 februari hänvisas bara till lagbok och anmälarbetsskada.se.
– Med den nya ändringen blev det nu beklagligt nog ännu mer otydligt än tidigare. Istället för ett steg framåt tar vi två steg bakåt, säger Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
Ändringen som tydligt uppmanade arbetsgivare att alltid anmäla våld och hot möttes av glädje av Sveriges Lärares skyddsombud i hela landet. Äntligen, menade de, skulle rektorer och huvudmän inte behöva bedöma huruvida hotet eller våldet varit tillräckligt allvarligt för en anmälan.
Enligt Kjell Blom, utredare och statistiker på Arbetsmiljöverket, var det fel att uppgiften publicerades.
– Vi utvecklar vår kommunikation av regler hela tiden. Normalt ska en grupp av sakkunniga och en jurist gå igenom det som ska finnas på hemsidan innan det publiceras. Den rutinen följdes inte. Vi ska bara ha rätt information på hemsidan och det som vi kommunicerar utgår från vad lagen säger. Den kan man såklart ha åsikter om, men det är en fråga för departement och regering, säger Kjell Blom.
Ni har ändrat informationen flera gånger senaste veckorna?
– Ja, och det tyder på att inte ens alla på myndigheten känner till vad som gäller. Lagstiftningen ger utrymme för en viss grad av subjektiv bedömning hos arbetsgivarna och det tycks som att den som publicerade uppgiften har tolkat att allt ska anmälas till oss. Men det är fel.
Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
För lärare och elever innebär det att det åter är upp till rektorn att bedöma om hotet och våldet har varit allvarligt eller inte.
– Nu är det återigen helt öppet för tolkningar för rektorer om vad som är allvarligt eller inte. Arbetsmiljöverkets agerande rimmar inte bra med den eskalerande hot- och våldsproblematiken i skolan just nu. Att bli misshandlad på sin arbetsplats borde alltid ses som allvarligt, säger Simon Sandström.
För Simon Sandström fortsätter arbetet med att få till en förändring.
– Skolan har blivit en plats där hot och våld som skulle väcka avsky på alla andra arbetsplatser normaliserats. Det enda vettiga är att Arbetsmiljöverket tar emot alla anmälningar och att de får ansvaret att bedöma hur allvarligt varje fall varit. De finns ju trots allt till för att se till att arbetsmiljön är säker på landets arbetsplatser.
LÄS MER:
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.