Sandra Hahre figurerar i tidningen Kalle Anka som vikarierande lärare.
Till startsidan
Läraren Sandra Hahre blev tecknad vikarie i Knatte, Fnatte och Tjattes klass i tidningen Kalle Anka.
Undervisning
Sandra Hahre, 34, på Malmaskolan i Kolsva är Sveriges roligaste lärare.
Det har Kalle Anka & Co slagit fast i en tävling.
– Bara att bli nominerad av eleverna gör mig rörd. Men att vinna och få äran att bli en seriefigur i tidningen känns overkligt, säger hon.
I början på vårterminen berättade en av Sandra Hahres elever att han skickat in hennes namn till Kalle Anka & Co som förslag på Sveriges roligaste lärare.
– Sedan tänkte jag inte så mycket mer på det, säger Sandra Hahre.
Men eleven Thors ord om sin lärare gjorde stort intryck på juryn:
”Hon gör och lär oss massa roliga saker. En gång satte hon i gång en massa pruttljud och hon är bäst på leken ”Farfars kalsonger”! Vi får också gissa hur många saker hon har i en låda, och den som vinner får ha ett kort på Sandra resten av dagen — det tycker vi är jätteroligt!”
– Fina Thor och fina allihop i klassen! Bilden som Thor nämner i motiveringen är ju mest en kul återkommande grej – och nu blev just den bilden förlaga till mig som seriefigur, säger Sandra Hahre.
Förstapriset i Kalle Anka & Co:s tävling var nämligen att få hoppa in som tecknad vikarie i Knatte, Fnatte och Tjattes klass.
– Just nu planerar jag hösten inför att eleverna kommer tillbaka till skolan på måndag. Ett inslag blir självklart att gå igenom klassuppsättningen av numret av Kalle Anka där serien finns med, säger Sandra Hahre.
Sandra Hahre figurerar i tidningen Kalle Anka som vikarierande lärare.
Humor – och ha kul i största allmänhet – är ett viktigt inslag i hennes undervisning. Ekvationen är kort och gott: Trygghet+skratt=magi!
– Jag tror verkligen av hela mitt hjärta att vi lär oss som bäst när vi har roligt och känner oss trygga i klassrummet, säger hon.
Sandra Hahre går in på sitt åttonde år som lärare i höst. Hon har hela tiden jobbat på Malmaskolan i Kolsva i Köpings kommun i Västmanland.
– Det här är min andra klass. Jag följer eleverna från förskola till årskurs tre och nu är det redan dags för att det här gänget ska börja trean. Tiden går tydligen fort när man har roligt…
Så här tänker Sandra Hahre inför sina lektioner för att göra dem roligare:
”Små inslag med roliga ljud från högtalarna i klassrummet, karaktärsinhopp eller roliga lekar bryter mönstret och gör lektionen minnesvärd.”
”Kortare, roliga aktiviteter som dans eller rörelser för att ”ladda om” eleverna håller energin uppe och gör lärandet lättare att ta till sig.”
”Sätt en varm stämning där eleverna vågar delta, skratta och prova utan att känna press. Trygghet+skratt=magi.”
”Låt eleverna vara med och bestämma roliga lekar eller uppdrag och rörelser – det ger bättre engagemang och variation, och det är oftast då idéerna blir bäst!”
”Eleverna älskar när något oväntat händer; det väcker nyfikenhet och skapar en energifylld atmosfär i klassrummet.”
LÄS MER:
Här är nya lagarna om skolan för hösten 2025
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.