De tar över styret för lärarstudenterna
Emma Petersson (förste vice ordförande), Emma Arvidsson (ordförande) och Marie Borglin (andre vice ordförande), Sveriges Lärarstudenter.
Student
Emma Arvidsson, 24, efterträder Adam Kedert som ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
Organisationen samlar kraft inför valåret.
– Nästa generation lärare, inklusive mig, har inte upplevt något annat än marknadsskolan. Det gör det svårt att se hur sjukt systemet är, säger Emma Arvidsson.
Emma Arvidsson studerar till ämneslärare vid Högskolan i Kristianstad, historia, samhällskunskap och geografi.
Sedan ett par dagar är hon ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
– Jag gick med samma dag jag började min utbildning. Jag har alltid varit engagerad och det känns viktigt att vara en del av förändringen. Skolan har många problem och att utbilda sig till lärare kan kännas läskigt. Så det är en trygghet att vara med i Sveriges Lärare och Sveriges Lärarstudenter, att känna att det finns en framtid, säger hon.
Hon gör just nu sin sista VFU och Vi Lärare når henne under en rast från åttondeklassarna.
Nationellt råd
Högt på dagordningen för förbundet är ett nationellt råd för lärarutbildningen, där professionen, politiker och lärosäten samlas.
– Rådet ska skapa en mer långsiktig styrning av lärarutbildningarna i Sverige. Vi kan inte ha kvar dem som ett politiskt redskap. Utbildningarna har en tendens att byta innehåll ofta, och det går ut över lärosätenas möjlighet att bedriva kvalitativ undervisning. Vi har haft väldigt många examensmål, vilket skapar spretiga utbildningar, säger Emma Arvidsson.
Men inför valet 2026 kommer Sveriges Lärarstudenter med fler politiska krav. Där står skrotandet av marknadsskolan högt.
– Det handlar om de svåra systemfrågorna. Nästa generation lärare, inklusive mig, har inte upplevt något annat. Det gör det svårt att se hur sjukt systemet är, säger hon.
”Förbjud aktiebolagen”
Därför vill Sveriges Lärarstudenter förbjuda aktiebolag som ägare till förskolor och skolor. Offentlighetsprincip för friskolor.
– Men också att antalet friskolor minskar och bara får etablera sig om det finns särskilda behov, säger hon.
Förbundet vill också införa tarifflöner, och att begreppet ”obehörig” tas bort.
– Vi tycker inte att det ska finnas obehöriga lärare, de ska benämnas undervisningsbiträden. Att kalla dem obehöriga osynliggör lärarbristen. Man behöver reglera titeln – endast den som är utbildad ska få undervisa, sätta betyg och ansvara för barn och ungas utbildning i stort, säger Emma Arvidsson.
”Skapa nyfikenhet”
Även om Emma Arvidsson ännu inte har säkrat sin egen lärarlegitimation, det återstår ett år av lärarutbildningen, vet hon vad som är roligast med jobbet:
– Att nå fram till eleverna och känna att jag skapar nyfikenhet och engagemang för mina ämnen, säger Emma Arvidsson.
LÄS ÄVEN: